Lingondricka/Hur gör jag?
Har frysta lingon och vill så gärna ha lingondricka, men jag vet inte hur man gör. Det bör vara en enkel och smärtfri process, för jag är ingen matmor.
Urinvägsinfektionen BÖRJAR ge med sig, efter tranbärsdricka och lingondricka - båda köpta. 
Vore tacksam för ett enkelt recept på något så gott som just lingondricka!
// Shintaida

Min lingonsylt blev alltid alltför… delad, dvs lingonen för sig och saften för sig, inte ihopgeggad sådär som i köpesylt.
Så jag silade av den mesta vätskan och spädde ut till lagom smak. Någon gång frös jag in istärningar för att smaksätta mineralvatten.
Så mitt förslag är att du tittar i kokboken efter ett standardrecept på lingonsylt. Och sedan pressa ut den sista saften ur bären. Frågan är om du ska söta det och i så fall med vad. Ingen aning om stevia skulle funka med lingon, det skulle nog vara det bästa, men vet inte om steviasmaken skulle slå igenom. Kanske sukrin/Lakanto?
Fabricati diem, pvnc!

ica-kuriren har detta recept. Men det är ju lite socker i det. Vet inte hur pass mycket du bryr dig om detta nu med din operation i svalget, men nog tror jag att man kan minska sockret eller att ta annat som stevia till exempel.
Ingredienser :
- 1 kg lingon, rensade och sköljda
- 5 dl vatten
- 1 1/4 tsk citronsyra
- 3?4 dl strösocker per liter saft
Så här gör du:
Mosa bären väl. Häll på vatten och tillsätt citronsyran. Rör om. Täck kärlet och låt stå kallt i 1?2 dygn. Rör om
ibland. Sila saften, Mät den och tillsätt sockret. Rör om tills sockret löst sig. Skumma och häll upp saften på rengjorda flaskor. Tillslut dem väl.

#2 Det receptet är nog bättre än mitt för det görs på råa lingon, som du skriver och då bevaras c-vitaminerna.
Fabricati diem, pvnc!

Själv har jag aldrig gjort lingondricka men det kan kanske vara något? I början av min lchf-diet så vet jag att jag köpte en lingondricka på ica maxi som innehöll 5 g kolhydrat per 100g och då köpte jag den. Tog bara en dl av den, innan jag kom på att det inte var värt det. Men ungarna gillade den jättemycket så för deras del är det ju ett bättre val än till exempel coca cola.
Men sen å andra sidan så har jag inget bra lingonställe här i skåne. Däremot har jag ett jättebra smultronställe som jag snart kommer att besöka.
Hittar inte några värden på smultron. Någon som vet?
Nog borde det vara någonstans mellan hallon och jordgubbar?
Vi har ett stooort lingonland på vår tomt! Det är bara att gå utanför dörren och börja plocka. För två år sen fick jag ihop en 10-litershink, men förra året brydde jag mig inte. Visste inte vad jag skulle göra med dom. Men nu vet jag! LINGONDRICKA!
(Måste tigga ihop flaskor också…hmmm)
Tack för tipsen! Här ska göras lingondricka, minsann!
#2 dahlith
Nu är det mycket bättre med svalget och i dag har jag börjat att äta fast föda. Men jag MÅSTE komma ihåg att tugga väl och äta långsamt, annars blir det stopp eller så får jag en suverän hicka!
// Shintaida

Men så roligt att höra! Måste verkligen kännas skönt för dig att kunna äta fast föda igen! Känna smakerna på riktigt igen.
men glöm nu inte det där med att tugga väl och äta långsamt!
och vilken lyckost som har lingonen inpå husknuten. Det är ju bara att skörda så mycket du kan och sen göra saft och lingonsylt så mycket du kan.
Är lingon verkligen klara hos dig?
Är det inte mycket tidigt?
De enda lingonen jag har att tillgodogöra mig växer utmed grusvägen här utanför huset och där har minsann inga bär kommit ännu. Jag bor då i skåne och här borde väl ändå bären vara tidigare eller?

Eftersom du har så mycket lingon så kan du använda pet-flaskor att göra saften i, men tänk då på att det behöver svalna lite innan du häller upp den. Sedan fryser du flaskorna så behöver du inte ha något konserveringsmedel typ citronsyra i saften. Glöm inte att lämna lite utrymme i flaskorna för att när du har fryst vätska så expanderar den lite när du tinar upp den. Om man inte vill frysa flaskorna så är det tvärtom som gäller så fullt som möjligt.
#6 dahlith
Nej, lingonen har inte kommit än. Jag förklarade nog tossigt. Jag menade NÄR lingonen kommer, så är det bra att knalla ut.
#7 MiaP
Tack för tipset om infrysning! Nu ska jag bara tigga ihop pet-flaskor. 
// Shintaida
Jag kör ungefär samma recept som det ovan. Ta den mindre mängden socker, blir helt OK (tyckte jag även i mitt förra liv m socker). Se till att plocka ordentligt mogna bär, gärna efter en natt m lätt frost. Bären smakar bättre o så geléar saften sig inte, lätt hänt annars.
Lycka till…min favvo efter svartvinbärsdrickan!

Det är därför det blir lösare sylt när man tar bären från frysen. Men om man gör lingonsylt på färska bär blir det alltid jättefin gelé.

Ett tips om man gör dricka och ska frysa är att frysa in den i tomma glassbyttor. Om man har sådana, men det kan man ju också tigga. Jag brukade alltid göra egen hylleblomsaft och frysa (kommer nog inte att göra det i år…). Då behöver man inte tina en hel flaska så fort man vill ta lite, utan bara gräver upp så mycket man vill ha med en sked och blandar med vatten i en bringare.
Jag har ett stort gäng drickyoghurt-flaskor (Sonen gillar dem) som jag diskar ur o återanvänder. De där små som rymmer ca 2-2½ dl. De blir ca 1 l färdigblandad dricka, perfekt storlek. Små vichyvatten-flaskor är också bra, blir ca 2 l färdigblandat av dem.

Ibland när det här på landsbygden i inlandet är svårt att hitta bra fisk använder jag tonfisk i burk med olja (hoppas den inte är blåfenad som man inte ska fiska enl Isabella Lövin i hennes bok Tyst hav).
Ungefär så här gör jag:
Rör ihop:
1 burk tonfisk i olja (oljan hälls bort)
3 äggulor och 2 äggvitor
2 dl vispgrädde
dill eller gräslök
Smörj en gratängform och lägg spenatblad i botten
Lägg över röran och strö ost överst ev riven ost inuti också
Gratinera i ugnen i ca 200º tills det hela stelnat i mitten - känn med gaffel.
salt och peppar

Mitt inlägg ovan borde jag ha lagt in under annan tråd:(
Glömde ju….ska saften koka nåt, eller?
// Shintaida