Tänk om jag "tröttnar"?!
Min man sa nyss att "när du nått din målvikt kanske du kan äta mer som "vanligt", alltså äta lite pasta eller potatis (och tillbehör) om det är det som serveras, osv"..
Nää, sa jag, potatis kommer jag då inte att börja äta igen! (stärkelse=tummen ner!) Inte till vardags i alla fall, i såna fall blir det i form av pommes, under planerade avvikelser.
Nu tänker jag i alla fall på att tänk om jag blir less på denna typ av kost? Nu är ju motivationen så pass hög då jag jagar min målvikt. Men tänk när jag nått den då? Kommer jag "köra lika hårt" med kolhydratintag < 5%??
Kommer jag att känna mig tillfredsställd med detta i längden liksom..?
*Funderar högt för mig själv*
Skulle du tycka att maten är tråkig så föreslår jag att du tittar in på Airams Matblogg för inspiration. Man lär knappast tröttna på den här maten, finns hur mycket gott som helst man kan göra, man får ha lite fantasi bara. Och har man ingen fantasi så finns det andra som har det åt en, som t.ex. Airam.
Är ärlig och medger att jag efter 2,5 mån med LCHF är sjukt trött på allt.
Hej!
Jag har också funderat en del på det där. Jag kan tänka mig att när jag känner mig nöjd med min vikt och hur jag mår så kommer jag att, då och då äta sådant som jag inte äter nu. Jag verkar inte ha några större problem med insulinet utan mitt problem är att jag äter lite för mycket och därför har jag långsamt gått upp några kilo (ca 7) som jag inte trivs med. Man ska inte äta för mycket vad man än äter så för mig handlar det om att lära mig att minska intaget. Fördelen med den här kosten är att jag kan göra det utan att gå omkring och vara så hungrig. Jag har också insett att jag mår bättre utan f f a vitt bröd och pasta så det kommer jag nog undvika även i framtiden men jag kommer inte säga: aldrig mer! Nä, någon gång i framtiden ska jag njuta av en skiva gott nybakat bröd med smör eller nyskördade potatisar (med smör!) För min del finns inget behov av att vara stenhård.
Att det fungerar annorlunda för andra har jag full förståelse för, man måste nog hitta en modell som funkar för en själv. Lycka till!
Ett citat från en av LCHF böckerna, som i sin tur citerade någon forskande som bodde hos inuiterna (som äter LCHF liknande, fast ännu mer ensidigt) i flera år i början av 1900-talet. Kommer inte ihåg citatet exakt men ungefär så här:
"Man kanske tröttnar på den här kosten efter tre veckor. Eller efter tre månader. Men det är ingen som är trött på den efter tre år."
Någon som vet vilken bok det var, vilket citat jag pratar om, och har det exakta citatet?

Tack för era inlägg!
Det gäller alltså att "hålla ut" tills det hela blir en vana typ?
(inte för att jag i detta nu anser mig "hålla ut", men ni kanske förstår hur jag menar?)
Hej,
För mig som ätit LCHF i 2 år och 8 månader har det verkligen blivit en enkel vana. Jag har gått ned 22 kilo och nått min målvikt. Jag har också testat att äta mer kolhydrater. Det gjorde att jag ökade 5 kilo rätt snabbt. Då körde jag igång som "vanligt" och gick ner 7.
Det kan ju av någon anledning vara så att det är enklare när man är man, som Skaldeman säger. Man reflekterar inte så mycket över vad man äter utan det viktiga är vad man gör mellan måltiderna. Jag är hellre aktiv och frisk länge än går tillbaka till den föda som gjorde mig fet, trött och dålig i magen.

#6 Hej! 
Ja, visst är det så att man vill känna sig frisk och må bra! Anledningen till att jag tänker så här är att jag i första hand kör denna diet för att gå ner i vikt på ett bra och hälsosamt sätt.
så det kan ju vara så att då fler hälsovinster visar sig desto mer motiverad känner man sig för att hålla sig till lchf…?
Fast det är ju klart, upptäcker jag att jag går upp igen i vikt av kolhydraterna jag äter så kommer jag troligast att skippa dem!
*funderar högt igen*
Ja ja, det löser sig!
#0 - Jag tycker inte att det har blivit tjatigt än, men jag är uppvuxen med en sagolik mor, som genom hela mitt liv gett mig en högst variationsrik kost, varur jag kan hämta inspiration. Dessutom drar jag mig till minnes känslan av pasta eller potatis i magen med en viss vämjelse och tycker att det är skönt att jag slipper den numera. Men om man inte är van vid annat än blodpudding och fiskbullar, kanske det är lätt att bli rådvill. Köp LCHF-kokböcker, skriv fjortondagarslistor och lycka till!
#6 - Instämmer till fullo, men jag har inte reflekterat över om könet spelar nån roll. För mig är de fina hälsoeffekterna så bra på alla vis, att jag inte tänker börja äta kolhydrater igen, och siktar därför in mig på att variera mig så mycket det går inom de givna ramarna "uteslut kolhydrater, ät mer fett". Det är så uppenbart att de småkrämpor och skavanker jag drogs med förr har ett samband med att jag åt kolhydrater.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Näärå, har också en mor som lagade/ lagar jättebra mat! Och som sagt, just nu känner jag mig inte less, utan motivationen ligger på topp!
Jag testar nya recept varje vecka nu!
Det är bara lite kvällsfantasier som tänker "tänk om"..

Har också funderat lite i de här banorna. Inte så att jag känner att jag kommer att tröttna, men att jag vill kunna äta en frukt någon gång eller en smörgås eller lite pasta eller liknande. Men vad kommer att hända då?
Är det så att jag genom att äta LCHF nu "fördärvar" mina möjligheter till att i framtiden kunna äta de saker jag nu undviker utan att automatiskt lägga på mig några kilon eller bli dålig i magen?

Andreas0 - Vilhjalmur Stefansson sa så.
Jag hade en svacka efter ca 6 mån när all mat kändes tråkig….men efter en funderare på om pasta och bröd var så mycket roligare så bestämde jag mig för att LCHF var både gott och roligt.
Senaste året har jag njutit i stort sätt varje måltid….den ena är godare än det andra. Allt kan varieras i det oändliga….bara fantasin sätter gränser (och spannmålet)!
#9 - Du kan ju också kvällsfantisera kring vad som skulle hända om du fortsatte med kolhydrater. "Tänk om jag äter spaghetti, då kanske jag får ont i magen…"
#10 - Vill du verkligen äta frukt/pasta/bröd? Tänk efter riktigt noga! Frukt fräter på tänderna och gör magen sur. Mjölmat gör en slö, tung i magen och mätt bara på kort sikt. Det kanske smakar gott en kort stund på tungan, men konsten att njuta riktigt av god mat, är ju att se till att man äter mat som känns behaglig även efter att man har svalt ned den, alltså när den smälter i magen och sen förbrukas som energi.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Jag har funderingar på att starta en matblogg själv. Det finns ju flera stycken bra redan, men dom tar oftast upp mer avancerade maträtter. Jag tänkte ta upp mer grundläggande maträtter. T.ex. stekt fläskkotlett, omelett, köttfärssås, osv. Med lite tips på hur man lyckas med maträtterna och olika variatoner på dom. Dvs. vanlig mat, inte en massa avancerat.
Tänkte i så fall utmana mig själv och se om jag kunde tillaga och skriva om en ny maträtt varje dag, se hur länge jag klarar det utan att upprepa mig.
Får se om det blir av något med det hela.
#10, Du kan ju fundera på att vad det var du åt när du fick din övervikt (om du nu är/var överviktig). Du kan inte förvänta dig att samma sak inte händer igen om du går över till kosten du åt när du blev överviktig. Men det blir inte värre än om du inte hade ätit LCHF.
Man tappar 1-2 "vattenkilon" när man går över till LCHF, och går man över till kolhydratskost igen så får man tillbaka dom kilona. Men efter det bör man inte gå upp mer än vad man hade gjort om man fortsatt med kolhydratkost hela tiden (och hur mycket där är varierar väl från person till person).
#11, Just det ja, han var det. Hade glömt namnet.

#13 Ingen dum idé….enkel mat med inte alltför många smakämnen är oftast godast, i mitt tycke.
En ny maträtt varje dag är knappast nåt problem om det inte är så att man råkat göra en jättegryta som är supersmaskig….känns lite onödigt då att ta till annan mat.

# 12 - Nej, det vill jag inte! Men ändå så funderar jag på vad som skulle hända om jag återinförde tex en frukt ibland. Hittills har jag inte funnit någon anledning att prova, men livet har ju en förunderlig förmåga att överraska och kringelikroka sig
# 13 - Mycket intressant svar! "Men det blir inte värre än om du inte hade ätit LCHF"…tack! det var lite det som jag funderat på, om det skulle kunna bli värre än innan. Inte för att jag dras med en massa övervikt, men jag vill ju inte heller skapa mig förutsättningar för att få sådan a´la jojo-bantning.
#11 Errrr… citat från din länk till Vilhjalmur Stefansson:
"However, hunters like the Inuits, who traditionally obtain most of their dietary energy from wild animals and therefore eat a low-carbohydrate diet,[7] seem to have a high mortality from stroke.[8]"
Det var jag inte klar över!
Har läste upp väldigt mycket om hjärt och kärlsjukdomer, tarmcancer - men inte om lchf och stroke. Har du (eller Jepp kanske
) flera referenser om just detta ämnet?
Å tänk jag som tycker att LCHF-mat är MYCKET lättare att variera utan de där trista kolhydratsprodukterna. Dessutom slipper man vara fast i frukost-, lunch- och middagstänkande utan man äter helt enkelt MAT oavsett när på dagen det är! Nä frigör dig från normen och njut av rena, hälsosamma, goda råvaror!!
Jag har ätit hyfsat strikt LCHF i 3½ år och har inga planer på att avbryta.
Varför skall jag äta mig sjuk igen när jag äntligen börjar bli frisk?
Numer pensionär i Nynäshamn
#16, Allt som står på wikipedia är inte sant, wikipedia är fullt med "sanningar" som bara är myter.
Det är en bra plats att få en kort överblick över vad något är, samt en startpunkt för att kolla vad man kan söka vidare på om man vill veta mer om något, men man bör inte ta allt som står där som ren fakta.
#19 Det fattar jag.
Och om jag hade tillgång till referencen "Bjerregaard P, Young TK, Hegele RA (2003 Feb). "Low incidence of cardiovascular disease among the Inuit--what is the evidence?". Atherosclerosis 166 (2): 351–7. doi:10.1016/S0021-9150(02)00364-7. PMID 12535749." skulle jag har läst den gärna för att bygga min egna uppfattning.
Men så är det inte. Jag kommer att leta upp mer information, men undrar om det är nägot som har diskuterats tidigare, eller om nägon har en synpunkt efter att dem har läst upp om det själv?
#19 Det här behöver inte var sant heller, men det är värt en citat kanske:
Bjerregaard P, Young TK, Hegele RA.
Division for Research in Greenland, National Institute of Public Health, Svanemøllevej 25 Copenhagen Ø, Denmark. p.bjerregaard@dadlnet.dk
BACKGROUND: The notion that the incidence of ischemic heart disease (IHD) is low among the Inuit subsisting on a traditional marine diet has attained axiomatic status. The scientific evidence for this is weak and rests on early clinical evidence and uncertain mortality statistics. METHODS: We reviewed the literature and performed new analyses of the mortality statistics from Greenland, Canada, and Alaska. FINDINGS: The evidence for a low mortality from IHD among the Inuit is fragile and rests on unreliable mortality statistics. Mortality from stroke, however, is higher among the Inuit than among other western populations. Based on the examination of 15 candidate gene polymorphisms, the Inuit genetic architecture does not obviously explain putative differences in cardiovascular disease prevalence. INTERPRETATION: The mortality from all cardiovascular diseases combined is not lower among the Inuit than in white comparison populations. If the mortality from IHD is low, it seems not to be associated with a low prevalence of general atherosclerosis. A decreasing trend in mortality from IHD in Inuit populations undergoing rapid westernization supports the need for a critical rethinking of cardiovascular epidemiology among the Inuit and the role of a marine diet in this population.
Jag tror det är lite individuellt, I början saknade jag frukten mycket så jag brukade tillåta mej att äta en apelsin vid längre fysisk aktivitet (tex vid 2-3 timmars tur på skriskor eller skidor). Det blev ca 3 frukter per månad, nu saknar jag inte frukt på samma sätt men jag kan äta någon bit ibland (ca 1 gång i månaden). I juli har jag ätit några jordgubbar om dagen, då har jag inte gått ner i vikt men ej heller gått upp.
Spannmål , ris och potatis ( förutom 3 färskpotatisar) har jag inte ätit sen jag startade i jan -08. Ibörjan saknade jag det, speciellt hårt bröd men idag tycker jag saknar jag inte det alls. Blir inte det minsta frestad att titta på andra ät bröd. Jag äter ju själv pålägget och det är pålägget som smakar gott.
#20, #21: Vi kan starta en ny tråd om det om du är interesserad, lite dumt att "ta över" diskussionen i den här tråden som handlar om något annat.
Jag ska se om jag hittar något som pekar åt det ena eller det andra hållet.
#13 Säg till om du fixar en blogg och langa adress!

wine - Bara lite kortfattat - De inuiterna det talas om är troligen sådana som äter en stor andel fisk (liksom de så omtalat friska japanerna som inte får infarkter men drabbas av stroke i stor utsträckning även om det tystats ner av lågfettmaffian).
Denna höga fiskprocent ger så pass mycket omega 3 att blodet blir mer lättflytande och har svårt att levra sig, så alla typer av blödning blir en större risk….däribland stroke (formen som även kallas hjärnblödning).
Studier visar att när man får över ca 3,5-4g omega 3 om dagen så inträffar detta med det svårlevrade blodet, även om man inte ser nån tendens till samma sak vid 3g/dag.
Slutsats - För mycket omega 3 ger inga hälsofördelar. Bättre att hålla det på en lagom nivå och begränsa intaget av omega 6.

#25 Nää vaddå OT?! 

Tack alla ni som skriver!

#13 Hojta om och när du får ordning på en sådan matblogg!
#24, #27, Jodå, det är klart jag säger till.