OT - lchf-"sabotör"
Måste bara få skriva/skrika av mig lite.
Är ofta på www.familjeliv.se , gillar att läsa om familjefrågor och sånt när man är mitt uppe i den vardagen själv. Läser och skriver oxå om LCHF i vikt och kost-trådar med jämlikar. Men så finns det en människa som hela tiden är i alla trådar och "skrämmer" folk med att LCHF BARA är för feta, att man inte alls mår bra utav kosten, att man inte kan träna på LCHF-kost utan att ladda med kolhydrater osv.
Jag försöker visa motsatsen i text och citat men hur enkelt är det när människan inte lyssnar?! Jag blir galen på det när jag vet själv av egen erfarenhet (dock nybörjare) att denna kost hjälpt och hjälper så många på många sätt, inte bara med viktminskning. Trist om personer som kanske är inne på att testa lite LCHF blir skrämda av en som inte har en aning (och som inte ens själv testat kosten).
*suck för sådana personer*

Tja du kan ju nämna Colting och Paulun vad gäller träningen!
Eller Frank Nilsson!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag tror jag vet vem det är. Vi var några stycken som hade diskussioner om LCHF och den personen kommer alltid med samma resonemang. Han läser inte ens vad vi skriver. Nu skriver jag inte där längre.

#1 Ja exakt! Tack, ska ha dom i åtanke nästa gång om jag orkar "bråka" med honom igen :-)
#2 Ja precis! Han läser inte eller så har han problem med ordförståelsen ;-)
Lycka till!
Jag tycker inte man ska ägna energi och tid åt mskor som man ändå inte får ut nåt av. Bara strunta i det, du vet ju själv vad du mår bra av.

Jag brukar säga så här:
Det är inte lönt att spilla krut på döa gäss!!
Kan stämma i detta fallet!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Jag har inte varit inne på familjeliv, men vet precis vad du menar. Själv är jag en Barnaboksförälder (Anna Wahlgren). Det kan man få många konstiga synpunkter om från folk som inte ens vet vad hon står för eller vad det innebär.
Anna själv brukar säga att det inte är någon idé att ge råd till någon som inte ber om hjälp, för då talar man för döva öron.
Vad det än gäller, så kan man prata om vad som funkat för mig och att man tycker att det är bra, men det är alltid mottagaren som avgör vad man gör med informationen. Tyvärr (ibland)
/LO
Dansa kan man alltid göra!
Antar att vi träffats på FL oxå då? I tråden om GI Rivstart? Din "mothuggare" är väl strongman antar jag?

Det är som sagt ingen ide att hälla vatten på en gås, den är lika dum ändå!
Däremot kan man av helt andra skäl debatera med en sådan person för att få anledning att lägga in lite länkar typ den till Paulun honom har jag använt i många samanhan för han har ett gott renome hos de flesta!!
Det är då mest för andra, som tittar på spektaklet, dom kan själva klicka på länkarna och skapa sig en egen uppfattning.. kanske blir någon nyfiken?
Så nu vet ni oxå varför jag lägger en del länkar.. det är oxå för de som bara kikar in och är nyfikna, dom kan läsa själva ocj skapa sin uppfattning! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#9 Nej det är inte samma. Finns det fler envetna mothuggare?
*attans* ;-)
Jag håller till i Lchf-tråden (eller trådarna)
Nej vet att det är helt lönlöst att öda energi på sådana personer men nu höll jag på att spricka och behövde bara få ur mig det och då är forum bra att ha :-)

#11 Jag kan mycket väl förstå din frustration, vi har haft ett antal sådana mothuggare här på forumet också!
Det värsta med dom trollen är att dom sprider så dålig stämning omkring sig och sajiten blir inte kul att vara med i under tiden dom härjar här!
Som tur är brukar vår sajitvärd och dom som hjälper henne se till att dom inte blir så långlivade här!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag håller med Zepp (#10) här - trollen kan utnyttjas. Visserligen är det helt lönlöst att försöka omvända dem, de vill ju bara skapa oreda, men de som läser diskussionen får argumenten från båda håll serverade. Om vi bara diskuterar emot sakligt, kommer "åhörarna" att se vilka argument som håller i längden.
Dock tänker inte jag diskutera eftersom jag är alldeles för lättprovocerad och hetlevrad. 
När det gäller att det bara är för feta, så har vi väl ett antal här på KiF som motbevisar det påståendet. Bra att ha i åtanke, utifall att diskussionen kommer upp. Fast det kanske du redan hade?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Förstår frustrationen! Har själv varit där då jag kände att jag var tvungen att övertyga de skeptiska och envisa. Nu känner jag inte så längre, utan tycker mest synd om dem om vilken chans de missar och är oerhört glad över att jag hittade den här vägen :)
Jag var inne på Diabetesforum och läste en debatt mellan Annika D och några motståndare som hela tiden kom med irrelevanta fakta och anklagade henne för att vara rättshaverist. Rättshaverist!!??
Undrar varför LCHF är så provocerande för många människor? Kan det vara att man känner sig hotad när man inser att man ätit fel i så många år? Men, då borde ju reaktionen istället vara nyfikenhet och kanske glädje över att det finns ett alternativ till det det traditionella (ibland hälsovådliga) sättet att äta….
Vad tror ni?
Jag möter samma attityder när det gäller den här kosten som jag kan möta när jag talar om att jag är nykter alkoholist. En del personer blir mycket frustrerade och kommer med massor av motargument och ilska. Det kommer nog till en del av personens rädsla och känner sig träffade och att de känner att de egentligen borde ändra sitt eget liv.
Vanligtvis ger jag mig inte in i diskussioner om inte personen visar sig intresserad. Och oftast nämner jag inte vad jag äter och dricker eller inte äter och dricker om det inte känns meningsfullt. Bara säger att jag inte är sugen just nu eller liknande.
Skillnad är förstås i ett forum som man är med i för att diskutera. Men som man säger i AA. Det är till för dom som vill ha det. Resten kan man inte göra något åt.