Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 925 ggr
Facklan
0

detta med när man äter ?

Jag har hela mitt liv fått höra att det inte är bra att äta efter kl 20. typ ..

detta är nått jag inte alls fattar spelar det roll ?

är det inte hungern man ska gå efter ?

kan man hitta belägg på dessa rykten ?

Tacksam för svar !

Puhlo
0

Det beror väl alldeles på hur länge man är vaken?

andreas0
0

Man ska gå efter hungern. Det är bättre att äta sent och lägga sig mätt än att strunta i att äta för att det är sent och lägga sig hungrig. Är man hungrig så sover man inte bra.

Men man kanske inte bör proppa i sig en enormt stor middag 30 minuter innan man lägger sig. Att sätta något specifik tid som t.ex. 20:00 är bara påhitt, det beror som sagt helt på ens vanor.

Själv brukar jag ta en bit ost innan jag lägger mig.

Nipp
0

Skulle inte vilja kalla det påhitt med en speciell tidslimit på sista målet.

Varianter jag hört är inte senare än 2 timmar innan man lägger sig, och inte efter 18.00 osv.

Grunden för detta bottnar väl i kolhydratrik kost, och att kroppen skall tömmas på kolhydrater över natten, för att göra en promenad före frukost på morgonen och då bränna främst fettdepåer eftersom kolisar är slut(i stort sett).

Men det är nog mindre relevant när man äter lchf skulle jag tro.

Personligen tycker jag det är svårt att hinna känna mättnad när jag äter då alltid äter väldigt fort. Har snarare lärt mig hur mycket som krävs för att stå sig tills nästa mål som jag vet är ett visst klockslag.

Dom som kan äta precis när man blir hungrig har nog inget jobb att sköta.

Facklan
0

Tack för svaren

#1 sant visst är det lite beroende på .

#2 jag känner hunger innnan jag går i säng o det är väl bara att stoppa i sig nått litet o för mig räcker det med en ostbit eller lite mjölk ..vill inte dricka kaffe eller te innan jag somnar (då sover jag dåligt )

det känns som att kroppen vill ha lite innan sänggång jag har verkligen ansträngt mig att känna efter hungern efterom jag har haft ett skevt sätt att blanda sug o hunger !

dufva
0

Jag tror som facklan att regler om bär man ska äta och inte bör äta bottnar i kolhydratätarens oförmåga att behålla mätnad under någon längre tid.

För att inte bli fet måste man därför försöka bemästra kroppens signaler att söka föda  och  något lättare är det ju nattetid när man ändå ska sova..

Att äta på jobbet är ju nästan en självklar praxis idag med inte bara lunch utan också ett par fikaraster där man inte sällan bara dricker kaffe utan tar sig ett par mackor eller en bulle för att få upp sitt blodsocker ovanför fotknölarna..

Även här en klar anpassning för att en stärkelseätare ska kunna ta sig igenom en normal arbetsdag Flört

Tror att man skjuter sig i foten med dessa tankesätt både pga att man får ett lågt blodsocker med och ökad hunger som kan ge överätning senare men också för att kroppen svarar mot ofta förekommande lågt blodsocker med att dra ner på förbränningen

andreas0
0

#3, Det är väl påhitt om det inte finns någon forskning som backar upp det hela, och det finns det inte. Om inte jag har missat något.

#4, Jag håller med dig, jag har blivit mycket känsligare för koffeinhaltiga produkter sen jag började med LCHF, numera dricker jag bara kaffe på förmiddagen dom dagarna jag dricker det (vilket väl är 1-2 ggr i veckan).

Ost gör dessutom att man somnar lättare, fungerar på samma sätt som den gamla huskuren varm mjölk.

#5, Jag tror samma som du. Man håller sig mätt mycket längre på naturlig kost, och behöver inte äta hela tiden. Men det betyder inte att man inte ska äta när man väl är hungrig.

Jag inte att det är bra att gå (och sova) hungrig eftersom det frisätter stresshormoner för att kompensera för dom låga energinivåerna. Säg att man sätter 20:00 som gräns och äter sista gången då. lägger sig vid 23, och sover till 7, sedan tar en timma på sig att dusha, fixa mat, osv. innan man äter frukost. Då har det gått 12 timmar sedan man åt sist, vilket är halva dygnet.

12 timmar utan någon mat alls, och sedan 12 timmar som man äter 3 gånger på, tycker det låter fel. Visst, man använder mindre energi när man sover, men man behöver en del energi ändå, och finns det då ingen att ta av direkt för att man gick och lade sig hungrig så blir kroppen tvungen att fixa det på något annat sätt, och då frisätter den stresshormoner och äter på musklerna för att få energi.

Sagajo
0

Kan dom inte äta på fettet istället!Tungan ute

andreas0
0

#7, Det gör den till viss del det med, men kroppen tar av musklerna i första hand om den anser att det är brist på mat eftersom musklerna drar mycket mer energi än vad fettlagret gör, och är det brist på mat försöker kroppen få ner energianvändningen så mycket som möjligt.

Pasi
0

Jag äter alltid ett jättemål precis innan jag lägger mig eftersom jag då sover som bäst, håller vikten och mår som bäst. Min kropp säger mig att den vill ha det så….inget någon intellektuell förståsigpåare kan ändra på!Flört

Sagajo
0

Min pojkvän är precis som du Pasi. Han äter bara två gånger per dag och då ganska mycket (ibland äter han bara en). Han äter sällan frukost och gillar att äta mycket precis innan han går och lägger sig. Problemet har varit att det inte riktigt funkar när man äter kolhydrater (baguette och 6 dl ris). Han blir tjock helt enkelt, i somras såg han ut som simpson. Han provar LCHF nu, och går ned fast han äter massor på kvällen och han står sig längre.

Pasi
0

Jag åt mycket på kvällen även innan kostomläggningen….men det störde helt klart min sömn….som blev störd även om jag inte åt (himla blodsockersvängningar). Svårt dilemma!Obestämd
Har man insulinresistens och blodsockersvängningar blir man även tjock hur och när man än äter, om man inte kör kalorirstriktioner. På den punkten har Clådan rätt -man får räkna med att vara hungrig helt enkelt.

Miyu
0

/sitter uppe och tuggar på ost och dricker te ;)