Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2504 ggr
peticosa
0

Mjölk i kaffet

Hej!

Jag är ny på kosten (sedan idag)

MÅSTE ha mjölk i kaffet. Vad gör jag. Blev ca 40 g kolh idag. Är det ok?

missaz
0

40g kolhydrater låter mycket tycker jag. Var åxå sån som "måste" ha mjölk i kaffet förut, har övergått till grädde nu och det är helt klart en vanesak - några dagar bara så vill du inte ha mjölk, bara grädde. =)

greensis
0

Man kan träna bort sitt MÅSTE - det kommer från mig som förr drack 5-6dl mjölk/dag genom kaffet…

Några tips - testa bregott (smör ger läbbiga fällningar). En del tar kokosfett, men det kan bli väldigt varmt och mildrar inte den skarpa kaffesmaken.

Prova att dricka varannan te.

Gör äggmjölk - det har gjort att jag kunnat återuppta min älskade latte (50/50 kaffe-äggmjölk). Sök på äggmjölk på forumet så får du upp trådar om hur man tillagar det

eller - i nödfall - testa att ta vispgrädde, då räcker det med mindre mängder.

Fabricati diem, pvnc!

Denna kommentar har tagits bort.
peticosa
0

Tack så mycket för tipsen. Får väl träna bort mitt "måste". Äggmjölk ska jag testa.

Aniara4
0

Jag drack också stora mängder mjölk i kaffet förut, men jag gick över till grädde som jag bara behövde 1/4 så mycket av, så det minskade ner kolhydraterna rätt bra.

Nu försöker jag dra ner på grädden också, genom att blanda ut den med vatten och ibland rentav tvinga i mig kaffet utan - fast det är INTE gott! Obestämd

lenaj
0

Läste att det var någon som hade kokosmjölk den som var creamy i kaffe, har kokosgrädde mindre kolhydrater?

andreas0
0

#0, Går det inte bra med vispgrädde i kaffet istället? Mycket mindre kolhydrater i vispgrädde, och dessutom ger det starkare effekt på smaken, så du kanske inte behöver ta lika mycket?

I värsta fall kan du ju spä ut vispgrädden med vatten så den får samma konsistens som mjölk. Blir mycket mindre kolhydrater då.

Aniara4
0

Vispgrädde och mjölk har ungefär lika mycket kolhydrater, men poängen är ju just att det behövs mindre mängd!

[Gitsan]
0

Jag häller i en skvätt vispgrädde i mitt kaffe.

För en månad sedan kunde jag häva i mig 7-8 muggar kaffe per dag och då hade jag lättmjölk i. Nu orkar jag inte mer än 2 muggar per dag Glad

andreas0
0

#8, Det är är väl inte ungefär samma mängder? Standardmjölk från arla har 5g kolhydrater per 100g, vispgrädde har 3g per 100g. Mjölk har altså 66% mer kolhydrater än grädde.

Späder man dessutom ut grädden till samma konsistens som mjölk så blir det mycket mindre.

Pasi
0

#8 Framförallt blir energifördelningen en helt annan (bättre) med grädde istället för mjölk, dessutom är det godare.
Men äggmjölken är fantastiskt lik en blandning av grädde och mjölk (och nästan helt utan kollisar) då man har det i kaffe. Jag kan inte känna nån smakskillnad. Jag blev mäkta förvånad!