Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1356 ggr
Gittanglad
0

Resultat av nästan enbart köttätande

Jag läser nu tredje delen om den vita massajen: - Resan tillbaka till den vita massajen.  - "Jag glömmer aldrig Lketingas ord: ' Det de vita äter är ingen riktig mat och inte blir man mätt av den heller.' Massajerna är ett mycket vackert folkslag, långa slanka och muskulösa. De äter i huvudsak rent kött.

navarro
0

Forlat min daliga kunskap, har ingen aning om dessa massajer och deras liv, men det verkar intressant. Kan man lasa som e-book fran nagot svenskt bibliotek? Har i Spanien har jag aldrig sett nagot om detta och speciellt i Granada, dar det ar araberna som harskade for 500 ar sedan och det ar den kulturen som det informeras om. Efterratter och manga matlatter ar inspirerade av dom och dom ater ju inte ens griskott.!

Mervi
0

Det har varit TV-program om masajerna och då visade de att de drack blod direkt från djuren. De var verkligen långa och smala, vackra.

Här har en 6:e klassare skrivit om dem. 

En till länk

och en till 

Hoppas att du får lite info här.

Glennart
0

Recept på masai "röra"

1 del blod

1 del mjölk

1/2 del urin 

Skjut en av dina kor i halsen med en pilbåge och tappa den mängd blod du behöver i en bunke. Mjölka sedan samma ko i bunken. Rör om tills du har en homogen blandning.

Avvakta tills kon blir kissnödig och använd dess urin som löpe så att massan koagulerar.

Njut! 

…?

Mervi
0

Skrattande

maxiq
0

Jag är både lång, muskulös och vacker ^o^ men om jag måste dricka den där sörjan för att bli smal så fortsätter jag nog att vara norrlänning. :-S

NancyAlke
0

Håller med föregående talare… förutom att jag inte är så lång då Räcka ut tungan

Gittanglad
0

Hej navarro!

Författarinnan heter Corinne Hofmann, blev förälskad i en vacker massaj på en semesterresa, reste tillbka till Kenya, hittade mannen och gifte sig med honom. De fick en dotter, men Corinne återvände till sitt hemland, Österrike tror jag. Sedan återvände hon till Kenya efter många år, och om den historien läser jag nu. Under hennes tidiga år i Kenya levde hon mycket, mycket primitivt i en hydda i en liten enkel by. Hon åt mycket kött… De tre böckerna är intressanta att läsa. Svårt att förstå att en modern kvinna kan försätta sig i en såda situation av kärlek eller förälskelse i ett utseende. En film är gjord efter den första boken. När Corinne återvända till sitt hemland i Europa gick hon upp en hel del i vikt…

navarro
0

Tack Gittanglad, jag hade visst last om denna kvinna, men har kallas dom samburu-krigare. Men nu har jag last pa en hel del och det ar intressant! Men apropa blod, alskas ju blodpudding i Sverige och har i Spanien korven "morcilla", som ar gjord blodet nar grisen slaktas. Det ar val som man ar van fran barn hur man uppfattar maten och dessa krigare har val blivit uppfodda pa det som den naturligaste sak i varlden. Men jag skulle inte kunna fa ner en enda droppe.

Gronstedt
0

Nog vore det väl värt att titta närmare på i frågan om ekologiskt hållbar djuruppfödning. Om man inte dödar djuren, utan tar mjölk och blod från dem under deras produktiva livslängd, och bara äter kött från gamla djur och från ungdjur som bara producerats för att hålla mjölkproduktionen uppe, så slipper man ju en massa improduktiva individer som står på tillväxt och bara äter och fiser.

Definitivt inget man ska avfärda för att det verkar läbbigt, tycker jag.

NancyAlke
0

Att äta djurblod är säkert jättenyttigt och egentligen inte konstigare än kött tycker jag… jag har alltid varit en älskare av paltbröd både med fläsk och torrt med smör på. Har faktiskt funderat på att kanske ändå ta upp den vanan, det behöver ju inte bli så mycket… en liten bit om dagen typ… 

Det som var läbbigt i sörjan var ju den sista ingrediensen, där går lixom gränsen för mig… att reda soppan med urin Förvånad

ovkyhn
0

paltbröd med fläsk  o vit sås gör göttt , men det är tyvärr vetemjöl i både såsen o brödet så ajöss med den maten.

odezza
0

Förr i tiden i Sverige kunde man "sticka grisen" dvs man stack hål på en åder och tappade den på lite blod… ett bra sätt att få ett näringstillskott under vintern utan att behöva slakta den dyrbara grisen…

Till den som är intresserad av massajerna och deras matvanor, kan jag rekommendera Signe Höjers (eller Höijer) böcker… Hon följde med sin man, som var läkare, på olika resor, och har skrivit många böcker om det. Eftersom hon var kvinna, kom hon i kontakt med "kvinnosamhället" på ett helt annat sätt än manliga forskare…

Hon hade hört talas om massajernas vana att dricka blod, men det visade sig att massajerna var väldigt tystlåtna om det… mycket pga av att andra stammar i området spred illasinnade rykten om denna sed. När hon väl hade blivit accepterad av massajkvinnorna, tog hon upp frågan genom att beskriva den svenska blodpuddingen, och då öppnade sig massajkvinnorna sig för henne och berättade hur det gick till.

Det är i någon av hennes böcker jag har läst om den gamla svenska seden att "sticka grisen".

Hon har också skrivit en biografi över forskningsresande Mary Kingsley, en helt osannolik kvinna som i sin viktorianska utstyrsel genomförde forskningresor i Västafrika. Hon låter Mary Kingsley själv komma till tals, och tro mig, den kvinnan hade sinne för humor!

"still lost in space and time"

odezza
0

På tal om denna tråds rubrik, så hörde jag på radion att Carl von Linné antecknade från sin norrländska resa:_

"Den norrlandiske lappen äter endast kött, fisk och fågel, av detta bliver han liten, mager och vig."

Obs, nedteckat ur minnet! Mitt, alltså! Flört

"still lost in space and time"

Gittanglad
0

Att jag nämnde massajernas kost var att de äter mest kött (enligt SSS) och jag har inte läst att de dricker blod och urin.

Aniara4
0

Hittade en artikel på Aftonbladet .

Det KAN inte bero på kosten, det KAN inte bero på kosten, det KAN inte bero på kosten… Tyst

maxiq
0

Karolinska borde ju enkelt kunna göra ett test på sina egna sköterskor som säkert också går ett par mil om dagen. De borde alla vara långa, slanka och fria från hjärtsjukdomar enligt den logiken.