Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3881 ggr
Mamma71
0

Mamma71:s tråd

Hej! Är totalt ny på det här med LCHF-kost, men känner att något måste jag göra för att ta mig ur den situation jag är i nu. Har försökt ett otal metoder för att gå ner i vikt, men inte lyckats mer än tillfälligt. Tänkte nu ge detta ett försök.

Det är tredje dagen idag som jag kör enligt detta, men just nu känner jag mig väldigt tveksam till om jag törs fortsätta! Känner mig så himla matt, har mjölksyra/krypningar i hela kroppen, lätt illamående… Äter medicin för hjärtklappning, har även haft högt Blodtryck emellanåt (äter Atenolol). Blir nu så rädd att detta ska påverka/vara farligt för hjärtat på något vis!?

Har försökt läsa så mycket som möjligt, men har ändå lite frågor. Hur mycket ska man egentligen äta?? Kan jag äta så mycket jag vill (tills jag blir mätt menar jag), så länge det är fett och proteiner? Tycker det är svårt att hålla koll på om det blir mer fett än proteiner osv. Känns lite svårt så här i början att planera maten! Man vill ju inte att det ska bli enformigt eller krångligt.

MimLan
0

#0 Rekommenderar att du läser om omställningsbesvär. Rekommenderar även att du lånar/köper Uffe Ravnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt". Du kan läsa om den här.

Du skall äta tills du är mätt. Ett sätt att ha koll på rätt fördelning av fett/proteiner är att skriva in vad man äter i minmat.net. Ett annat sätt är att äta minst lika mycket fett i gram som man äter protein+kolhydrater. Beroende på vilken nivå man ligger på och vad man trivs med, så kan man välja sätt. Vad du bör ha i åtanke är att det tar lite tid för kroppen att justera hungerskänslor och mättnad, i början äter man gärna mer än vad som behövs i praktiken, men det är inget att oroa sig över, efter ett tag justerar man automatiskt.

Även om du är här för viktens skull, är det här inte en diet eller en quick-fix för att gå ner i vikt. Det är en hälsosam livsstil som bland annat har som effekt att normalisera vikten, man går upp om man är underviktig och ner om man är överviktig.

molana
0

Välkommen hit! Läs vad MimLan skriver.Så rätt och lätt att förstå.   Skrattande

Maia
0

Välkommen, Mamma71! Håller med MimLan, jag också. Och det är en bra idé att söka och få det stöd du behöver i en egen tråd (den här t.ex.). Här kan du ställa alla frågor och berätta om hur det fungerar och få hjälp med det som du inte hittar i de andra trådarna. Lycka till!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

kaisakavat
0

Hej!

Jag har också (haft) en del besvär med hjärtklappning och muskeltrötthet, redan från innan LCHF, eftersom jag har en kronisk sjukdom med dessa symptom. Det förvärrades en aning under omställningstiden, men har sedan förbättrats otroligt. Jag har i princip aldrig hjärtklappning längre och värk/trötthet i kroppen blir långsamt mildare.

Hoppas att du håller ut, trots besvären. Du har troligen allt att vinna! Skriv gärna fortsättningsvis om hur det går för dig.

Doc
0

Det där är vanliga symptom i början som sagt, det mesta går över på några dagar, allt antagligen inom någon vecka eller så.

Mamma71
0

Tack för alla era svar! Har märkt att besvären blir som värst en stund efter måltiderna, sen släpper det något…

Vill bara klargöra att jag absolut inte ser detta som en quick-fix diet. Vikten är dock största anledningen till att jag provar på detta. Som jag skrev tidigare har jag provat ett otal "metoder" tidigare, men inget har funkat i längden. Jag hoppas och tror att detta är något som kan funka långsiktigt för mig.

Mamma71
0

Natten till igår hade jag världens hjärtklappning och kunde inte somna förrän framåt morgonen. Igår köpte jag magnesiumtabletter, som jag har tagit och inatt hade jag inga bekymmer alls.

Idag blev jag riktigt rädd dock! Jag hann inte ens äta upp halva middagen (fläskkarré med sås på crème fraiche och gorgonzolaost, samt broccoli), så blev jag alldeles kallsvettig och sen började hjärtklappningen, som suttit i ett par timmar sen dess. Lite liknande blev det vid lunchen, om än inte lika mycket/jobbigt. Nån annan som fått något liknande? Kan ju inte låta bli att känna rädsla att allt fettet skulle påverka hjärtat ändå…

Maia
0

Jag tar magnesium morgon och kväll. Kanske något för dig också? Jag tycker att du ska söka på "hjärtklappning" i sökfunktionen, Mamma71, så får du bra svar på hur det har varit för andra.

[tillbakalutat]

Tilda-T
0

Tycker nog att Maia har sagt det mesta, det går över, tycker du att det blir riktigt obehagligt så tillsätt lite kolisar i form av grönsaker så brukar det reda ut sig.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mamma71
0

#8 Jag har ätit magnesium ett par dagar nu, men tack för tipset!

Har mått bra på dagarna både igår och idag, kanske tack vare magnesiumet. Däremot har jag idag, precis som igår, mått jättedåligt i samband med kvällsmaten! Hann inte ens äta färdigt, blev alldeles kallsvettig, kände ett tryck över bröstet en kort stund (vänster sida), fick hjärtklappning. Åt inget mer och kände mig snart något bättre. Fick ont upptill i magen en stund (båda sidor) och blev sen kallsvettig igen. Först nu, ett par timmar senare, känner jag mig någorlunda igen.

Ursäkta om jag tjatar om det här, men jag blir verkligen orolig! Det här med hjärtat är ett svårt kapitel för mig, då båda mina föräldrar haft hjärtinfarkt. Och med tanke på hur jag levt mitt liv hittills, med massor av onyttigheter, minimal motion, kraftig övervikt, så förstår jag ju att man ligger i riskzonen.

Har under flera års tid känt stickningar i bröstet (ibland nästan som hugg), tyckt att pulsen varit ojämn, haft högt Blodtryck av och till. Har gjort EKG flera gånger, senast i våras, som alla varit bra. Gjorde även ett ultraljud på hjärtat för två år sen som också var bra. Medicinerar med låg dos Atenolol pga hjärtoro. Har även upplevt att jag samlat på mig vätska, någon gång varit andfådd, svullen i benen. Men min doktor säger att allt är bra.

Det jag åt idag var 3 skivor lövbiff med persiljesmör, en bit broccoli och en champinjon. Alltså inga större mängder mat! Hur kan man bli så dålig av det?! Blir rädd att det ska vara kärlkramp eller liknande!?

Jag vill verkligen fortsätta med den här kosten, men jag blir bara så rädd när det här händer!

Denna kommentar har tagits bort.
Pasi
0

Mamma71 - Du har nog fortfarande en släng av övergångsbesvär….inget att oroa sig för (oro är farligare än LCHF, hur som helst).Flört
Du kommer snart att må tipptopp, eller ännu bättre!

Flobi
0

Mamma71 jag började för 22 dagar sedan. De första elva dagarna hade jag hjärtklappning, svettades kopiöst, blev illamående efter varje måltid, blev yr och var törstig hela tiden. Drack mycket vatten. Jag får fortfarande svettningsattacker men tycker att det lugnat ner sig betydligt med de andra symptomen.

Eftersom jag hela mitt liv lidit av förstoppning har jag börjat äta magnesium idag. Normalt går jag på toa tre - fyra gånger i veckan. Idag har jag varit där fyra gånger!!! Det kändes skönt att få lätta på trycket. Läs olika trådar här för man får så många bra tips. Hoppas du ska må bättre snart och ge inte upp för det kan ta längre tid än man räknat med innan man mår bättre. Hoppas att du stannar här och att du ska trivas lika bra som jag gör.

Kram från Flobi Cool

MillisB
0

Hej Mamma71

Har inga tips att komma med, eftersom jag inte har haft så kraftiga besvär som de du beskriver. Men jag upplevde en kraftigare puls första gången jag startade med LCHF i höstas, och efter ett tag gick det över till mer normala slag.

Tror som de andra att det är omställningssymptom som går över efter en vecka eller två.

Lycka till!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

maran72
0

Hej på dig!

När jag läste ditt inlägg kände jag igen mig på i stort sett allt…

De första tre dagarna gick bra. Den tredje natten fick jag krypningar i hela kroppen, illamående,hjärtklappning, svetttningar och muskelsvaghet. 

Idag är det min 6:e dag. Igår mådde jag illa i stort hela dagen och hade bestämt för mig att sluta med dieten då jag fortfarande hade samma symtom. Mennnnnn, jag var på kalas igår och åt GI smörgåstårta och åt en minibit av en sockerkaka. Efter det mådde jag bättre. SLUTSATS- jag tror själv att jag äter för lite kolhydrater. Nu menar jag inte att jag ska kasta mig över bröd och kakor men jag ska öka andelen grönsaker och unna mig ett äpple till måltiderna.

Tips mottages. Jag önskar dig riktigt lycka till och hoppas att vi fortsätter båda två och att vi inte ger upp.

Mamma71
0

Mår fortfarande si och så. Häromdagen mådde jag riktigt bra, för att dagen efter ha hjärtklappning igen. Har väldigt hög puls emellanåt, ofta på morgonen när jag vaknar. Hoppas fortfarande att det ska vara något övergående, har nu hållt på 1½ vecka.

Har inga bekymmer av svettningar och annat nu, utan det är just hjärtklappningen med hög puls, ibland dubbelslag, som är bekymret nu.

Det tråkiga är att jag, efter att först ha gått ner 3.5 kg, nu ha gått upp 0.6 kg igen! Gick först upp 1 hg två dagar i rad och till idag har jag ökat ytterligare 4 hg. Känns lite jobbigt, när man redan ej är helt övertygad att detta är något för mig…

Jag har mycket övervikt, väger nu 100.8 (startade på 103.7 kg) till mina ynka 152 cm. Så i mitt fall är det ju inte en för liten övervikt som är problemet till utebliven viktnedgång. Eller utebliven, jag har ju gått ner, men det tror jag själv mest var vätska. Mina underben var tidigare svullna, men det har blivit bättre.

Förresten, finns det någon Medarbetare som kan hjälpa till att döpa om denna tråd?!

MimLan
0

1,5 veckor är ingen tid alls. Det här är ingen quick-fix utan du måste lära din kropp att ändra livsstil.

Föreslår även att du tar och slänger vågen. Om man stressar över ett hekto hit och dit är man alltför beroende av siffrorna på vågen och det hjälper inte alls. Använd måttband och mät dig maximalt en gång i veckan.

magma
0

Välkommen hit för det första, det har jag inte hunnit med att säga:)

Jag har haft rusningar då pulsen ökat så den fladdrat i halsgropen, som en liten fågel, och dessutom dubbelslag. För mig var det relaterat till stress. Nu i sommar då jag varit ledig i 7 veckor så har jag inte känt av dessa symtom mer än en eller två gånger, mot flera gånger i veckan eller per dag tidigare.

Din kropp kan ha svårt att vänja sig vid fettmängden om du tidigare ätit fettsnålt, och en lösning kan vara att du äter flera, små måltider/dag. Annars så är det bara att vänta ut tillvänjningen, det kan ta ett par veckor men lika gärna ett par månader.

Vad menar du med "döpa om tråden", vad vill du att den ska heta? Mamma71:s tråd, eller något annat?

Mamma71
0

#17  Tråkigt att du missuppfattat mig, jag ser inte alls det här som någon quickfix-kur. Jag förväntar mig inte att rasa kilo på kilo hela tiden, men blir lite förvånad att jag gått uppåt igen på en gång efter att ha tappat flera kilo. Och jag väger mig inte alls varje dag. Har dock känt mig mer "plufsig" dessa dagar och har därför vägt mig. Annars försöker jag hålla mig till en gång per vecka max.

#18 Tack för välkomnandet! :)

Precis så som du beskriver rusningarna, så kan jag också ha ibland och det har jag haft även innan lchf. Tror säkert att det kan vara stressrelaterat. Däremot tycker jag att det har förstärkts nu sedan jag började med denna kost. Från att ha varit någon gång ibland har jag nu känningar dagligen, om än inte hela tiden.

Förlåt om jag var lite otydlig med att döpa om tråden, men det var precis så jag menade, att döpa den till "Mamma71:s tråd"!

odezza
0

Halloj! Fixade till rubriken…

Glad

"still lost in space and time"

greensis
0

Hej och välkommen.Skrattande

Fabricati diem, pvnc!

Elka
0

Välkommen mamma71!

Förstår att det är väldigt obehagligt, speciellt de hjärtklappningar du beskriver.

Då jag läser dina inlägg är min spontana tanke att du får panikångest (speciellt då jag läser #7 och #10). Att hjärtat skulle ha tagit skada av fett på den korta tid du ätit LCHF är ju orimligt (om man nu tror att fett skadar hjärtat överhuvudtaget). Lägg till detta din familjehistoria med hjärtproblem så är kopplingen till ångest inte så långsökt. Jag vet hur det känns, har nämligen upplevt detta flera gånger under en tidigare period i mitt liv. Det känns precis så som du beskriver! Hjärklappning, bröstsmärtor, kallsvettning och yrsel. Jag åkte tom in till akuten en gång för jag visste att jag skulle dö! De hittade naturligtvis inget fel på mej…

Jag tror lösningen för dej är kunskap! Läs på så mycket du kan och ta ställning till vad DU tror om fett och hjärtproblem.

Eller så är det helt enkelt vanliga övergångsbesvär som hos dej är ovanligt kraftiga. Isåfall är det bara att hålla ut.

Lycka till!

Mamma71
0

#20 Tack så mycket för att du fixade rubriken! Glad

#22 Jag har också haft panikångest tidigare och visst påminner mina besvär i mångt och mycket om det! Jag har också åkt in till akuten under en riktig attack, man mår verkligen jättedåligt!

Är dock inte helt säker på att det är detta som är problemet denna gång, då hjärtklappningen kommer och går under dagarna. Kanske en kombination av ångest och övergångsbesvär?!

Jag försöker ta till mig så mycket kunskap som möjligt, men det tar väl ett tag att övertyga en fettskrämd! ;) Försöker dock avvakta och se om det ger med sig snart, annars får jag väl gå till doktorn igen och få det kollat.

Zepp
0

Om det skulle kunna vara som så att du undermedvetet blir orolig så har jag några artiklar som du kan läsa, om fett och hjärkärlhälsa;

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt- kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291

Och här får du en förklaring till en orsak till varför många får problem med hjärtat;

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning"

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mamma71
0

#24 Tack för länkarna, de ska jag se till att läsa!

Idag (peppar, peppar) är faktiskt en riktigt bra dag! Ingen hjärtklappning alls hittills. Det enda jag känt av är lite yrsel, men ligger lågt i blodtrycket. Det kan jag stå ut med! Flört

Igår såg jag till att äta mindre mjölkprodukter och lite mer energi, hade legat lite lågt i mitt kaloriintag senaste dagarna, runt 1700-1800, vilket kanske blev för lite till mina 100 kg??

Hursomhelst, ville bara tala om att jag mår bra idag!! Glad

Maia
0

#25 Låter härligt! Hoppas det håller i sig.

[tillbakalutat]

Wildrat
0

#25 Din hjärtklappning och rusningarna kan komma från att blodtrycket sänkts. Kroppen kompenserar det sänkta trycket med att pumpa ut det fortare, obehagligt men inte nödvändigtvis farligt.

Wenn
0

Hej och välkommem !

Elka
0

Skönt att höra att du mår bättre idag!

maran72
0

Hur går det för dig med hjärtklappningen? Mår du bättre? Hade det i början men nu efter två veckor är det helt borta.

Mamma71
0

#30 Jag har fortfarande hjärtklappning av och till, tyvärr. Jag har hållt på i 2 veckor nu, så jag hoppas att det snart ger med sig. Tycker det är värst på morgonen då jag kommer upp (där tror jag att det kan vara blodtrycket som inte hinner med att regleras), sen tar jag ju en liten dos Atenolol på morgonen, så frampå förmiddagen känns det bättre. Men sen kommer det tillbaka på sen e.m./kvällen igen.

Ibland tänker jag att jag ska ringa och beställa tid hos doktorn dagen därpå, men sen mår jag bättre och låter det bero… som ni hör är jag fortfarande vacklande!

Mamma71
0

Senaste dagarna har jag mått riktigt bra! Kan fortfarande ha väldigt hög puls emellanåt (över 100-110 ibland!), men hjärtat slår inte lika hårt som tidigare, så jag mår inte alls lika dåligt av det!

Hade en period i helgen då jag samlade på mig vätska och gick upp i vikt, men har återigen gått ner. Totalt 4 kg nu på 3 veckor. Även om det mesta är vätska så är jag väldigt nöjd! :)