Tips på hur jag ska börja
Tänkte börja med LC-kost i morgon. (Idag ska jag njuta av min matlåda med köttfärssås och spaghetti) =)
Jag vill ha massor med tips på hur man kommer igång. Vad handlar jag idag? Vad börjar jag att äta? Hur lägger ni upp en dag?
Tänkte äta ungefär 12g kolhydrater per dag. Hur räknar jag det då?
Under fliken artiklar finns många bra nybörjartips.
Läs "LCHF för nybörjare" och "Inköpslista för nybörjare".
Välkommen och lycka till!
Varför vill du ligga så lågt som 12g kolhydrater per dag?
Man kan lägga sig hur lågt man själv vill angående kolhydratmängden per dag.
Själv försöker jag hålla mig mellan 5-10, absolut inte över, helst under fem.
Det finns många vägar att gå till samma mål…
En del skriver upp allt de äter och mäter och väger (Du kommer att få länkar här av de som vet mer)
Sen finns det andra som helt enkelt bara äter sånt som inte innehåller kolhydrater, såsom kött, fisk, ägg, etc, finns mycket bra här i forumet (Sök efter LCHF för nybörjare här i forumet)
Jag tillhör den senare kategorin, jag känner efter vad min kropp vill ha… Tyvärr är det så i början att kroppen vill bara ha kolhydrater såsom pasta :-) , och det kan ge huvudvärk och sug…. och då kan det vara bra att göra som den första kategorin, att skriva upp och ha koll på vad man äter.
Det viktigaste är dock att inte äta för lite mat. och inte för lite fett….. Det känns jättekonstigt i början att ta tex ost med smör på utan bröd, men det ger med sig och sen vill du inte ens ha bröd….
Om jag hade varit dig, så hade jag handlat ägg, kyckling, KÖTTFÄRS…. som du kan göra köttfärssås av…..
Jag hade nog börjat min dag med köttfärssås (Eftersom jag gillar det) med massa smör, och stekt i grädde. UTAN pasta.
Ät tills du är mätt, och sen är du igång !!! Grädde kan vara lite förrädiskt, eftersom det hos många framkallar sug…..
Sen håller du dig här i forumet och ställer vilka frågor du vill, för det finns inga dumma frågor…. och du kommer nog att få olika svar som ibland kanske till och med går helt emot varandra, men bli inte avskräckt av det… Vi är alla olika, du också… Så vi kommer inte att försöka trycka på dig något, utan bara ge råd, som du sen kan testa… Den enda varning som kan ges är att får du ett råd att äta en massa kolhydrater så är det någon som inte är så seriös…..
Jag hoppas verkligen att du hittar din väg !! 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Hur lågt i kolhydratnivå man "måste" ligga är beroende lite av ens hälsoläge. Hur lägt man "vill" ligga är en annan fråga. Så prova dig fram vad som fungerar för just dig.
Fabricati diem, pvnc!
Välkommen och lycka till !!
Sök på forumet, öppna de andra inläggsgrupperna, bl a under Mat - Jag behöver måltidstips så finns det massa bra länkar med mattips för nybörjare och oss med dålig fantasi.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
nybörjare både med kost och internet
men man blir aldrig för gammal att lära sej , jag hoppas att jag kommer att klara av det, jag har läst mycket i dr,dalqvist bok och de stämmer vad hon säjer,man har ju inget att förlora bara att börja ,har läst insändarna och alla verkar så nöjda .man vill lära sej så mycket fort , börjat för några dagar sen är lite trög i huvudet men de hör till förstår jag.
Tack för tips redan nu !

Välkomna hit, både Jenny 80 och skavens52!
#8, skavens52, jättebra att du läste på lite, innan du började! Då är man lite förberedd på de reaktioner man kan få, framför allt vid omställningen. Lite tröghet i skallen några dagar hör definitvt till, se det som ett kvitto på att du är på rätt väg! 
"still lost in space and time"
Välkomna båda två och lycka till!

Välkommna och hoppas ni ska trivas här hos oss!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
TACK nu går de bra har varit på semester ! utan dator ett par veckor
har gått upp och ner i vikt,men jag har gått ner ca: 5 kilo
sen jag började mår mycket bättre är inte alls så trött längre toppen