Glutamat-glutamin
Alltså, jag brukar kunna förstå rätt så avancerade vetenskapliga texter och sammanhang, men det är en sak som jag inte begriper, trots att jag googlat och letat och läst och grubblat ett bra tag nu. Och det är det här:
1. Glutamat är dåligt, och beskrivs ibland som ett nervgift. Det är dock samtidigt en viktig signalsubstans i hjärnan.
2. Glutamin är bra och viktigt för immunförsvaret och tarmluddet och bör tas som tillskott när man tränar.Skriv inlägg
3. Glutamin bildas av glutamat, och vice versa, det handlar alltså om en molekyl som förändras marginellt fram och tillbaka hela tiden. "Den enda skillnaden mellan glutamin och glutamat är en kvävegrupp (en aminogrupp-NH2) som ersätts med en karboxylgrupp (COOH). Glutamat är föregångare (steget före) till glutaminbildning."
Glutamintillskott rekommenderas ibland mot ME/CFS, som jag har, men min kemistpojkvän menar att jag är helt galen om jag undviker glutamat men sen betalar för glutamin.
Kan någon av smartskallarna här förklara varför jag inte bara ska tugga i mig glutamatskinkan och hoppas på att det blir till glutamin alldeles gratis?

Jag vet att en köttbit innehållande glutamin (en vanlig aminosyra i proteinet) har inte samma effekt på mig som om jag äter natriumglutamat….det räcker för mig.
I UK finns det många som hävdar att ökningen av allergier och användningen av glutamat går hand i hand. kurvorna följer varandra (allergierna började öka under 70-talet, ett år efter glutamat infördes enligt dokumentär på TV).
Man får nog själv välja om man skall tro att det är hälsovådligt eller utan risk…..eller kanske köra försiktighetsprinipen!?
Lite läsning.

Jag har inga som helst planer på att börja käka glutamat, jag vill bara förstå!

Jag antar att lösningen måste ligga någonstans i den process där det ena övergår till det andra. Vad gör den där kvävegruppen respektive karboxylgruppen när de inte hänger med gluta-nånting-molekylen? Vad krävs för att de ska byta plats?
Jag vill ju bara slippa bli hånad av min käraste - även om han borde ha lärt sig vid det här laget att inte hånskratta åt mina idéer efter att min övergång till LCHF fullständigt chockade honom genom att fungera…

Står en hel del på wikipedia (eng) om du kollar glutamic acid…..detta är överkurs för mig. Karboxylgrupper finns ju överallt att få tag på…bla från acetaten i lemonadknarren…eller från fettsyror, medans aminogruppen finns på alla aminosyror (och kanske ammoniak från levern!?).
Jag vet egentligen inte om kroppen verkligen gör glutamin av glutamat. Isåfall - under vilka förhållanden?
Bara för man äter mer glutamin behöver ju inte kroppen tillverka mer glutamat än vad den behöver…på samma sätt som stora mängder förtärd kolesterol inte innebär större mängd kortisol eller testosteron i kroppen.
Men att förtära stora mängder oralt aktivt testosteron eller kosrtison ger biverkningar, det borde även han veta.
Även ämnen som påverkar mängden signalsubstanser ger biverkningar/verkningar (t ex amfetamin på dopamin….längre tids användning ger dessutom felaktig mängd receptorer).
Jag är egentligen för dåligt insatt i detta ämne eftersom jag nöjt mig med att avstå från glutamat eftersom jag mår dåligt av det. Behöver inte få reda på varför.

"Glutamat/MSG är inte samma som glutamin"
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#5 Jag hittade den också när jag googlade, men det var inte någon uttömmande förklaring av skillnaden direkt. Bara att det inte är samma sak - vilket enligt andra sidor tycks vara en sanning med modifikation!
Tror jag får ta de artiklar jag hittat och be hus-kemisten läsa dem och se om han kan hjälpa mig att få rätsida på det hela!
P.S. Tack Pasi för Wikipedia-länken, jag hade missat den sidan av någon anledning. Den kommer att ge kärasten lite underlag att spekulera kring!

"Mest studerat är glutamat vars bindning till NMDA-receptorer orsakar stort inföde av kalcium i cytoplasman vilket i sin tur är direkt skadligt för nervcellen."
Har ni läst det här vetenskapsnytt: Till glutamatets försvar?
Man vet inte riktigt vad man ska tro :-S

Många rön finns det. Jag mår jäkla skumt efter att ha ätit det…..det är vad jag tror på!
Jag tycker inte det har sitt berättigande i livsmedel eftersom det i stort används för att få undermåliga livsmedel säljbara.

Mnja.. det var väl Bosse som hade uppe detta på sin blogg för ett bra tag sedan?
Iallafall stämmer detta med vad jag kommer ihåg;
"Överdriven glutamataktivering av NMDA-receptorn leder till excitotoxicitet vilket är förknippat med många neurologiska sjukdomstillstånd."

Det visar sig att den artikeln som gjorde mig förvirrad (som jag citerade i #0) helt enkelt är felaktig! Huskemisten skakade bara på huvudet när han läste den och konstaterade att den där killen vet inte vad han pratar om - "han är säkert bra på att träna, men kemi kan han inte"! 
Faktum är att det händer ganska ofta när jag har svårt att förstå något och blir frustrerad och känner mig dum, att det visar sig att det jag försöker förstå helt enkelt ÄR fel eller ologiskt och inte GÅR att förstå.
Alltså är jag tillbaka på det jag visste innan - glutamat och glutaminsyra är samma sak (förutom att det ena är ett salt och det andra en syra), medan glutamin är en aminosyra och något helt annat. Jag tror det som startade förvirringen var en konversation jag hade med älsklingen där han helt enkelt tänkte fel när jag pratade om glutamin, och tänkte på glutaminsyra som ju alltså är samma sak som glutamat… Sen att han nu ifrågasätter nyttan av att ta tillskott av enskilda fria aminosyror istället för att bara käka protein rakt av är ytterligare en diskussion! 
#11 Det må vara frustrerande att inte förstå, men var glad att du har viljan att förstå och analysera. Alltför många som bara accepterar andras uttalanden okritiskt.

Så du menar, att kroppen kan troligen inte göra glutamin av glutamat!?
Lustigt… jag surfade runt och läste om glutaminer bara för någon dag sedan. Min fundering är om glutamat-tillsatsen i mat verkligen är detsamma som kroppen kan producera av glutamin?? Att glutamin kunde produceras av glutamat har jag inte hittat nånstans.
Vet inte om nedanstående är till förklaring eller förvirring, sidan handlar om glutamic acid:
"Its monosodium glutamate form is used in treating degenerative brain diseases associated with diseases of the liver. At one time, this form was most notable for its use in enhancing the flavor in foods and tobacco. Glutamic acid, present in monosodium glutamate, combines with a pressor amine like tyromine, commonly found in certain foods, including aged cheese, pickled herring, etc. It is this combination that produces the migraine headaches associated with the consumption of such foods.
Sensitivity to monosodium glutamate indicates a need for supplemental pyridoxine (B6). Other names for glutamic acid include: glutamate, GLN, and amino acid Q."
Länk för att läsa hela ovanstående sida om glutamic acid
På wikipedias svenska sida om glutaminsyra står det så här.
"Överdriven glutamataktivering av NMDA-receptorn leder till excitotoxicitet vilket är förknippat med många neurologiska sjukdomstillstånd."
Är det alltså överdoseringen som är boven i dramat? Ungefär som att vi behöver få i oss vätska varje dag, det är inte farligt i "normala" doser men hinkar vi i oss 25 liter om dan får vi problem.
#14 Ja det är överdoseringen som är farligt. Glutamat används i kroppen (kommunikation mellan nervceller i hjärnan) och helt utan funkar inte kroppen som den ska men den behöver inte tillföras utifrån i så hög grad (om alls). Om man tog bort allt konstgjort glutamat (E621) skulle det bara betyda att människor skulle bli friskare och livsmedelsindustrin fattigare. Därför kämpar de med näbbar och klor för att få ha det kvar. Money talks!

Jag vet faktiskt fortfarande inte om glutamat kan göras om till glutamin, men det verkar inte så. Däremot tror jag glutamin görs om till glutamat, vilket kanske är en av anledningarna till att man inte behöver tillföra det via maten.
Jag har läst en del neuropsykologi, så jag har nåt slags hum om hur neurotransmittorer funkar, och helt klart är att lagom är bäst! Det finns ju många mediciner som försöker mixtra med dem, i synnerhet som bekant serotonin (depression) och dopamin (schizofreni=för mycket, parkinson=för lite). Men det är mycket svårt att få fram dessa mediciner utan stora biverkningar, och det beror på att samma transmittorsubstans används på olika sätt i många olika delar av hjärnan. På en del ställen ökar de aktiviteten i mottagarcellen, på andra hämmar de den. Så vill man öka signalaktiviteten på ett ställe är det stor risk att man samtidigt dels ökar den på andra ställen som man inte hade tänkt sig, dels minskar den på andra ställen.
Dessutom finns det inbyggda kompensationsmekanismer, eftersom kroppen alltid strävar efter balans och jämvikt, så ökar mängden av en transmittorsubstans, eller ett hormon etc, så kan receptorerna bli mindre känsliga, eller någon "motsubstans" öka i motsvarande grad osv. Det är alltså ett otroligt komplext system av kopplingar, kedjereaktioner och känsliga balanser.
Så, en viss mängd glutamat behövs för nervsignalerna. Förmodligen är det lika dåligt att ha för lite som att ha för mycket, men av olika anledningar verkar risken att man får brist på glutamat försumbar, medan risken för överskott är påtaglig. Möjligen är det också så att den konstgjorda varianten inte funkar på exakt samma sätt som den kroppsegna?
NÅ, slutresultatet av alla dessa funderingar blir nog i alla fall att jag kanske tar och testar ett glutamintillskott, utan att oroa mig alltför mycket för att det ska bli glutamat av det!

#16 Ja, risken för att vi skulle få brist av det pga av att vi inte vill äta glutamatskinka är lika stor som att vi skulle få dopaminbrist bara för att vi inte tar amfetamin!
…fullt möjligt att jag dillar, eller skriver nåt så självklart så ni himlar med ögonen och suckar… men:
Är det inte skillnad på konstgjort glutamat och naturligt? Är ganska säker på att jag läst nåt om det, men minns inte vart.
Och om det är skillnad, är det då inte troligt att konstgjort och naturligt har olika påverkan i kroppen… (alltså omvandlas olika i kroppen, typ…) 
#18 Jo jag har också läst att det är skillnad fast om man inte tål det konstgjorda brukar man inte tåla det naturliga heller.
Aniara4, It's all chemistry! Finns mycket man inte förstår in i molekylerna, reaktionerna osv. Vissa ämnen är supernyttiga, men blir plötsligt farliga vid tillägg av en liten atom/molekyl. Jag blir också frustrerad ibland (älskar framförallt naturlagar och fysik); "varför läste jag inte mer naturvetenskap i skolan?!" 

Hur som helst är glutamin bra, för både tarmar och muskler. I regel har tarmarna första tjing på glutaminet, och ibland blir det inte över till musklerna. Därför tar många kroppsbyggare tillskott av glutamin, så att musklerna får sitt och byggs lättare. Själv tar jag glutamin för magen. "Kittlar dödsskönt i kistan". 
#19 Wildrat
Vet som sagt inte riktigt, men finns inte "naturlig glutamat" så att säga "naturligt" i människokroppen??
Har liksom för mig att jag läst om det, som sagt, och blev förvånad själv, eftersom jag trott att glutamat "alltid" är skräp..
Men jag kann vara ute och cykla här… 

Jag antar att man bildar det själv på samma sätt som andra signalsubstanser - jag menar, man käkar ju inte serotonin eller dopamin. (Antidepressiva består inte av serotonin, de verkar genom att hindra återupptagningen av serotoninet så att det ligger och guppar i synapsen mellan cellerna lite längre och hinner verka lite mer, typ).
Sen har jag för mig att jag hört om "naturligt glutamat" i typ jäst, men vet inte om det är bättre än syntetiskt tillverkat?
#22 Jo man käkar sånt som bildar serotonin i kroppen, finns i mjölk och kött (tryptofan har jag för mig det heter).
#21 Natrurligt glutamat finns i bla sojasås och nåt skaldjur, har jag för mig (orkar inte kolla). E621 är konstgjort och det är alltid skräp.

#23 Ja precis, men det finns ju inget livsmedel som innehåller färdigt serotonin! Man får äta byggstenarna så får kroppen själv sätta ihop dem. Och då tillverkar den inte mer än den behöver!