Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 11085 ggr
greensis
8

En fråga om svamp

Jag har funderat en del på svamp.

Den borde bestå i princip enbart av kolhydrater. Eller är det proteiner? I alla fall är det inte mycket i svamp som vi kan tillgodogöra oss, vad jag kan minnas.

Så hur är det?

Fabricati diem, pvnc!

raphanus
0

Intressant, för jag åt ju stekt svamp till middag idag (med lever, lök och bacon), har alltid tyckt om all matsvamp sen unga år, och konstaterade när jag började med lchf att det borde vara helt kosher, åtminstone enligt mina husgudar Noa och Alex Resare. Tittade nyss på fineli.fi, som ger vid handen att det handlar om mycket små nivåer, under 3-procentsspärren för det mesta.

Lillulla
0

Läste nånstans att Skaldeman äter mycket svamp! Och då blev jag så glad, för den är ju gratis i skogen och jättekul att plocka!

tinaoskarsson
0

När min man gjorde sin överlevnadsvecka blev de tillsagda att inte äta svamp (om jag kommer ihåg rätt). Anledningen var att svamp egentligen inte innehåller någonting, vare sig näringsämnen eller vitaminer. Med tanke på hur fort de "ploppar upp" anar jag att det mest är luft, vatten o smakämnen i svamp.

Raring
0

Nu var det rätt länge sen jag läste cellbiologi, speciellt om svampar! Vill minnas att svampcellerna innehåller rätt mycket hemicellulosa (dvs fibrer) och proteiner som till stora delar består av kitiner. Kitin är samma protein som återfinns i bakteriehöljen och är också samma ämne som gör exoskelettet hos ryggradslösa djur (inkl insekter) segt, starkt och töjbart. Kitin är ett protein som vi inte tillgodogör oss särskilt väl.

Svamp innehåller en del spårämnen och mineral och kan väl vara motiverat att äta därför, däremot är det nog knapert på vitaminer.

Svamp borde väl därför vara utmärkt att dryga ut maten med om man vill ha mer massa. 

(inte världens pålitligaste källa men här är lite mer läsning

Jennix
0

Har för mig det finns bra med magnesium i dom?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

dahlith
0

Kantareller äter jag ofta. Tycker att det finns en hel del nyttigt i den ändå. Länk

Mervi
0

Var det inte en bra kalium-källa enligt SSS.?

greensis
0

#4 Tack så mycket, Raring, där kom detaljerna till det jag mindes vagt. Men det innebär att man kan gladeligt äta svamp de där dagarna man tycker att LCHF-kosten ser lite ut på tallriken. (Sallad mm fyller lite samma funktion för mig: stor visuell volym, blir inte så mycket i magen)

Sedan tycker jag att svamp, särskilt färsk, ger mer bulk-fiber-känsla i magen, men på ett snällt sätt.

Fabricati diem, pvnc!

Raring
0

#8 Visuell volym är viktigt, både för en själv och ganska ofta för omgivningen: "Vilka SMÅ matlådor du har! Inte undra på att du är så mager!" (Jag - mager? Vart då?) 

Infon om svamcellerna gäller mycelet, men det borde inte vara någon enorm skillnad mellan hyferna och fruktkroppen.

Melindrea
0

Underbart. Blir smörstekta kantareller till sommaren, då! =)

(blir litet påmind om farfar… Hans matlagning innehöll alltid halvliter grädde och halvkilo smör… Snacka om att få ut smakerna! =)

greensis
0

Jag har varken tid eller bra svampskog nära, men jag brukar köpa olika sorter på matmarknader.

Fyllda portobellohattar (med bacon, nötter och ädelost) dubbla, stekta är smaskens. (Kan någon mer fotografiskt lagd prova och lägga upp en bild?)
Ostronskivling med färska örter, lite rödlök och grädde är inte heller så tokigt. Gärna med spenat och strimmelbiff.

Fabricati diem, pvnc!

mikimoto
0

Svamp innehåller inga kolhydrater.

Gronstedt
0

Svamp innehåller just inte nånting - ungefär som gurka. Däremot kan den hos vissa mata candida, om man har sådan.

evacarina
0

#6 Bra länk.

Har hört att just kantareller ska inehålla D-vitaminer, inte mycket, men i alla fall mer än många andra matvaror.

andreas0
0

Innehållet i svamp varierar nog väldigt mycket beroende på hur jorden är där det växer.

sarag
0

Här kan man läsa om svampens innehåll

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=3240&lang=sv

[Beavis]
0

Svampå innehåller ju kolhydrater men inte så mycket.

Jag läste bakpå konserverade champinjonerna att det var under 5g/100g svamp iaf.

Margareta hade tidigare en jättebra tabell med allt möjligts kolhydratinnehåll men hon har tagiy bort dem eller hömt dem ordentligt här någonmstans jag hittar dem iaf inte.

evacarina
0

Enligt www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html# är det 0,7 g kh i kantareller och 2,1 g i champinjoner

JohanBaltic
0

Verkar som svamp mest är en god krydda till maten, källa NE. Det fanns ingen uppgift om spårämnen i NE, har inte hitta än i varje fall.

Är svamp näringsrikt?

Nej, blir svaret med tanke på hur lite energi svampar ger i förhållande till andra livsmedel. Odlade färska champinjoner har ett energivärde på 24 kcal per 100 g ätlig del medan värdet för färska kantareller är 13 kcal per 100 g. För filé av quorn, ett halvfabrikat som bl.a. består av svampmycel, är energivärdet dock högre - 86 kcal per 100 g. Dessa siffror kan jämföras med energivärdet för stekta kåldolmar med sås, som är 91 kcal per 100 g.

Energi
(kcal)

Vatten
(g)

Protein
(g)

Fett
(g)

Kolesterol
(mg)

Kolhydrater
(g)

Kostfibrer
(g)

Champinjoner

24

92,2

2,5

0,2

0

2,9

1,3

Quornfilé

86

74

13,1

1,5

0

4,9

4,9

Kåldolmar med sås

91

81

4,8

5,1

18

6,4

1,1

Ett urval av näringsvärdet i champinjoner, quornfilé resp. stekta kåldolmar med
sås per 100 g ätlig del.

Protein- och fetthalterna är låga för de två populära matsvamparna champinjoner och kantareller. Däremot förekommer en del spårelement (mineralämnen som människan behöver i mycket små mängder). Så är t.ex. halterna av selen och magnesium höga i champinjoner medan kaliumhalten är hög i såväl kantareller som champinjoner.

Svamp kan användas som bas i nya livsmedelsprodukter. Quorn, som är ett registrerat varumärke, används som ingrediens i färdigrätter eller som råvara vid matlagning. Detta halvfabrikat består av mycel från svamparten Fusarium venenatum som blandats med olika aromämnen och äggvita (för att få formbara produkter). Svampen upptäcktes ursprungligen på 1960-talet i en trädgård i byn Marlow i norra England på gränsen mot Skottland. I dag odlas svampen i stor skala.

greensis
0

Kul att höra allt kunnande som dyker upp här på forumet. Jag tänker i alla fall med gott samvete fortsätta att äta färsk och tillagad svamp, även om den mest tillför ögonfröjd och bukfylla.Flört

Fabricati diem, pvnc!

JohanBaltic
0

Gillar också svamp - i de flesta former. En favorit är höst- eller trattkantareller som jag/vi gör svampstuvning av - måste förstås modifieras lite till hösten - ta bort redningnen t ex Skrattande

Och jag tar inte på nåt sätt åt mig nån ära för svampkunnande - #19 är klippt från Nationalencyklopedin Glad

Miyu
0

#13 på Minmat står det iof att 100 g gurka innehåller 2,5-3 g kolisar..

Maia
0

#22 Vanlig gurka 2,1 g kolhydrater i MinMat. Konstigt att du får fram ungefärliga kolhydratvärden i MinMat. Hur går det till?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Miyu
0

Jag såg fel! Gosh, tänkte väl.

Shawy
0

#7 Du har helt rätt. Sten Sture skrev om det i sin bok att svamp  var en bra källa för att få i sig kalium.

Pasi
0

Jag vet inte ens om det är utrett hur mycket av energin vi egentligen kan ta upp och använda, från vanlig matsvamp och lavar (svamp+alg).
Då blir näringstabeller ganska meningslösa, tycker jag.
Någon som sett någon forskning runt detta?

#14 Stämmer att den innehåller en del D-vitamin….dock D2 och inte den animaliska formen D3.

JohanBaltic
0

#26 Nä - men det är gott som krydda… D-vitaminen är nog symbolisk - ett komplement kanske. Jag letar fortfarande efter en UVB-lampa för D-vitamin - litar inte riktigt på att kantarellen täcker vinterbehovet Skrattande

Pasi
0

#27 Det håller jag verkligen med om (gott som krydda)!

godivaex
0
#4 För övrigt vet man inte än om svamp är en växt eller ett djur! Förvånad
Maia
0

#29 Så goodbye till svampstuvning, alla vegetarianer…Gråter

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Marylojs
0

# Ursäkta, källa på det tack? Låter väldigt underligt…

Pasi
0

Svamp är varken en växt eller ett djur…utan tillhör en egen grupp.Skrattande

Caena
0

peppar på och säger att svamp e underbart gott och bör ätas hur som helst.. 
åt till mitt stekfläsk i morse, en underbart god och enkel kantarellsås.. 

resterande kantareller stekta i smör och stekfläskflott, i med massa grädde och en klick creme bonjour kantarellost.. 
mjumma! håller mig väl mätt!!