omöjligt?
Hejsan!
Jag har precis börjat med lchf kosten, och känner att jag aldrig kommer kunna få i mig så mycket fett som ni verkar få i er!
En dag kan jag äta:
frukost: fil med linfrön, korvskivor med gurka (2st)
lunch: skolmaten, väljer då att ta bort "kolhydratdelen" och äter bara grönsaker och "köttdelen"
kvällsmat: fisk och grönsaker, kött och grönsaker, med någon form av sås (bearnaise).
mellan måltiderna dricker jag en del loka, och äter även lite jordnötter.
Hjälp mig, för jag har ingen aning om hur jag ska göra, måste man verkligen äta så mycket fett?
Att tillägga bör är att jag inte kan äta varken ägg eller ost.
Varför kan du inte äta ägg eller ost?
Till frukosten skulle jag rekommendera att du byter ut filen mot turkisk yoghurt med 10% fetthalt. Efter ett tag kanske du kan göra den ännu fetare med lite vispgrädde.
På korvskivorna kan du ha lite bregott eller smör, då blir det fetare.
Skolmaten är svår att göra något med men ta med en liten bytta med smör (riktigt smör) och blanda det i såsen eller ha till köttet (smakar nästan ingenting men ger mycket fett).
Kvällsmaten är ok om du inte äter för mycket grönsaker och för lite sås.
Loka är helt ok (tycker jag iaf) och jordnötter är väl ok även om det finns bättre nötter (makademia, valnötter osv).
Var inte så hård mot dig själv utan vänj dig gradvis. Jag tyckte också det var jobbigt med allt fett i början och gillade absolut inte smaken av smör men nu funkar det hur bra som helst. Det känns som att det är hur mycket fett som helst men om man bara försöker ta de fetaste av alla produkter som finns så brukar det bli en hel del fett utan att det märks.

Men hur ska du annars hålla dig mätt? Om du skippar kolhydraterna återstår protein och fett, och protein ska man bara äta "lagom" av. Fyller du inte på med tillräckligt mycket fett så får du energiunderskött och svältreaktioner, och det mår man INTE bra av!
Jordnötterna skulle jag skippa, om jag nu vill att det ska vara nån mening med att äta lchf. Prova med att äta en liten burk crème fraîche som något av dagens mål. Se till att välja kött med så mycket fett insprängt i sig som möjligt. Det handlar dock inte om att äta stora mängder fett, utan att fettet ger en såpass långvarig mättnad, att man kan minska på portionsstorlekarna efterhand, vilket man också gör om man håller sig till strikt lchf.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus