Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5064 ggr
AnnaCathrina
0

Kalcium - i vilken mat?

En bekant var orolig för att hennes dotter inte får i sig kalcium eftersom hon inte tycker om mjölk. Nu ger hon henne sötad yoghurt morgon och kväll för att hon inte ska få kalciumbrist. Detta fick mig att börja fundera på hur den ursprungliga människan gjorde för mjölk/yoghurt/ost har ju knappast funnits med från början. Min tanke är att om man äter det som man är avsedd att äta så får man inga brister.

Men får man i sig tillräckligt med kalcium om man äter kött/fisk/ägg osv? Borde hon kanske vara mer orolig för att flickan får i sig för lite fett eftersom hon inte gillar nåt som är fett?

Wildrat
0

Om flickan inte äter fett får hon D-vitaminbrist och utan D-vitamin lagrar inte kroppen kalcium så mamman kan ge henne all fettfri yoghurt i världen men hon kan ändå få brist. Här kan du läsa mer om kalcium.

MimLan
0

Det är ju därför vi nordbor har dåligt skelett trots vårt extremt höga intag av mejeriprodukter.

Det är snarare mer intressant att se till att dottern får i sig d-vitamintillskott (utöver fettet då).

Zepp
0

"

Musklernas och nervernas funktion, benvävnaden samt blodets koagulering.

Kalcium reglerar många av cellernas funktioner och behövs för vissa enzymers aktivitet"

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/ca.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AnnaCathrina
0

Tack för svaren.

[Anega]
0

Oskalade sesamfrön är kalciumrika. Jag vet inte hur ok dom är om man äter LCHF dock.