Tips på bra mellanmål att ta med
Jag ska på tävling hela helgen! Det innebär att jag kommer att vara utan matlagningsmöjligheter hela dagarna. Eftersom jag ska prestera både fysiskt och psykiskt behöver jag äta under dagen. Jag har tillgång till kylväska, men den håller ju inte hela dagen!
Det som far genom mitt huvud är nötter och makrill i tomatsås, men det måste ju finnas mer lämpliga mellanmål! Jag kommer att vara lätt less på makrill efter tre dagar…..
Jag vet inte vad som finns att köpa på tävlingsplatsen i matväg, men troligvis är det "vanlig" husmanskost och har jag tur går det att få ihop det ändå, dock behöver jag troligvis mer fett än vad som finns i den maten.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Kylväska funkar dag för dag men såklart inte om du ska övernatta. Tävlingsplatser för hästtävlingar (för det är väl det du ska iväg på…?) kan vara vissa problem för oss men det finns lösningar.
Är du iväg över dagen bara så ta med en rejäl laddning med kokta ägg och en burk med hyvlat smör. Då kan du mosa äggen med smöret och bli bra mätt. Troligen behöver du mer än så och då kanske en riktigt majonnäsig coleslaw kan vara något till de makrillburkar du var inne på. Lite kolhydrater kanske du klarar när du ska vara igång en hel dag.
Bra tävlingar brukar kunna ha grillade hamburgare och det kan kanske funka som varm nödmat, utan bröd förstås. Känner du matmamman hos arrangören kanske du kan få låna en mikro och värma medtagen matlåda, det vore ju det bästa.
Upplever ofta att hästfolk verkar tycka att den ultimata maten består huvudsakligen av pasta och både lasagne och pastasallad kan vara svårt att peta det vi vill äta ur.
Lycka till och rid väl!

Gör några ost och baconmuffins! Kan rekommenderas men ja gkommer ju inte ihåg var jag hittade receptet.
Iaf 10 ägg, grädde, 2 pkt bacon, riven ost! Kan skriva av receptet om Du vill men har det hemma så det får bli i em i så fall.
Tror säkert att någon här vet var det finns!
En tub majonnäs, kokta ägg, rökt sidfläsk i skivor, färdigstekta färsbiffar i behändigt format, osv. Bacon/ägg-muffins.
Tusen tack för mycket bra förslag!!!
Ja, det är hästtävlingar jag ska iväg på. Jag ska bo på vandrarhem med pentry så jag kan nog laga till lite ägg mm. Det finns en lunchrestaurang som förra året serverade lagad mat. Finns det kött går det ju att välja bort tex potatis och äta mer sallad och sås. Annars är ju hamburgare en stadigvara på hästtävlingar….
Mosat ägg med smör….låter….hmmm….flottigt, men gott!
Coleslaw, vilken bra idé! Jag äter inte noll kolhydrater utan hamnar väl på en 20-60 g/dag (högt räknat) då vi fortfarande äter morötter, tomater, paprika, ärtor mm. Tänker nog ta med mig lite flatbröd och philadelphia. Det fungerar också!
Tack o lov ska jag "norrut" och det ska vara under +15 hela helgen vilket gör att kylväskan håller sig ännu bättre!
Tar gärna recept på muffinsen!!!
H. Thea
Tusen tack för mycket bra förslag!!!
Ja, det är hästtävlingar jag ska iväg på. Jag ska bo på vandrarhem med pentry så jag kan nog laga till lite ägg mm. Det finns en lunchrestaurang som förra året serverade lagad mat. Finns det kött går det ju att välja bort tex potatis och äta mer sallad och sås. Annars är ju hamburgare en stadigvara på hästtävlingar….
Mosat ägg med smör….låter….hmmm….flottigt, men gott!
Coleslaw, vilken bra idé! Jag äter inte noll kolhydrater utan hamnar väl på en 20-60 g/dag (högt räknat) då vi fortfarande äter morötter, tomater, paprika, ärtor mm. Tänker nog ta med mig lite flatbröd och philadelphia. Det fungerar också!
Tack o lov ska jag "norrut" och det ska vara under +15 hela helgen vilket gör att kylväskan håller sig ännu bättre!
Tar gärna recept på muffinsen!!!
H. Thea
Polarbröd har bra hållbarhet. Creme Fraiche ger bra mättnad och tar inte stor plats. Mandlar. Babybel-ostar.
Men vänta nu, har jag missat något? Polarbröd? Är det inte mycket kolhydrater i bröd?

Kylväskan håller sig ännu längre om man som jag lägger ner inte bara kylklampen utan också en helt eller delvis fryst PET-flaska med vatten. Fryser man en halv flaska och sen fyller på med kallt vatten ända upp innan man lägger ner den, så har man både en extra kylklamp och kallt vatten att dricka!
#7 De menar inte vanligt polarbröd utan ett man gör själv. Prova sökfunktionen så hittar du.
#8 DET var ett bra tips!!! Dricka behöver man massor under en tävlingsdag! Perfekt!
H. Thea

_Ägg och bacon muffins - 12st
_
- 10 ägg
- 1 dl vispgrädde
- 2 dl riven ost (Fru Filur tog 200 gram)
- 2 pkt bacon
- peppar
_
Blanda ägg, grädde och ost. Klipp baconet i små bitar och stek.
Blanda baconen med äggröran, peppra.
Häll sedan smeten i muffinsformar, jag använde en teflonform men rekommenderar att man har pappersformar i så slipper man att smeten fastnar.
In i ugnen i ca 175 grader i 20 minuter. (Fru Filur höjde till 200 grader för att få lite färg, men det kan ju vara individuellt hur ugnarna beter sig)
Perfekt att ta ut ur kylen på morgonen, värma i micron en minut och njuta av snabba ägg och bacon :)_
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tusen tack! Det är ju också en jättebra frukostmat om man ledsnar på turkisk yoghurt och keso (vilket jag faktiskt har börjat längta till! I början var det seeegt att få ner….).
H. Thea
Du ska ju klart ta med babybel o nånn hårdost du kan ha till snack
jag har madlar o valnöts blandning i en liten ask super som "snabbfika"
Ölkorvar?

Sist jag var på hästtävling skulle jag köpa en hamburgare sen jag ridit klart. Jag var för sen att säga att jag helst inte ville ha bröd. Det hade gått bra att få den på en tallrik i stället.
Jag tycker att det börjar bli mer accepterat med LCHF-kost. Själv är jag inte så strikt med maten när jag inte är hemma.
Några kokta ägg och makrill i burk eller tub i en frysväska är en bra matsäck att ha med sig.

Hej, Jag ska på kurs hela helgen och letar också efter bra mat att ta med mig när matlagningsmöjligheterna är få.
Jag tänker satsa på att ta med mig kokta ägg, Ägg -och bacon muffins, köttfärsbiffar, knaperstekt bacon, Baconröra, Rostbiff, Broccolisallad, Vitkål i grädde, Keso och TY…. och faktiskt en liten flaska vin! :-)
Mer tips?

Kalla kokospannkakor!
Jag såg ölkorvar på hemköp idag men dom hade E621 i sig. Var kan man köpa "bra" ölkorvar.