Mängd proteiner - när "farligt"?
Var går gränsen på ett ungefär för det dagliga proteinintaget innan det anses riskera vara skadlig för hälsan?

Protein är inte farligt för friska individer bara man äter hyfsat med fett samtidigt..
Proteinförgiftning är iof ett allvarligt tillstånd men för att det ska uppstå måste man äta nästan fettfritt och väldigt magert kött, typ smågnagare under en lång period 
Vissa dietistbloggare ute i etern har försökt blanda bort korten för oss genom att med tveksamma studier påskina att LCHF inte är en sund kost.
Baserar man sin kost i huvudsak på charkprodukter med högt innehåll av potatisstärkelse och tillsatser som glutamat etc kan man förstå att hälsoproblem kan uppstå.
Det är inte den typen av kost vi förordar här utan vi rekommenderar att man försöker att få sitt protein från så naturliga källor som möjligt.
Det är alltså snarast de tveksamma tillsatserna i många halvfabrikat och inte proteinet som bör stå vid skampålen
Sen väljer ju våra belackare också att bortse från det faktum att vi knappast ökar vår proteinkonsumtion utan bara skiftar kolhydrat mot fett 

Tack dufva för inlägget!
Ja det är många som verkar ha fått det hela om bakfoten vad gäller mängden protein!
Tänkte mest om det fanns nån "gram-gräns" per dag elelr liknande.
Men man kommer väl aldrig ens upp i närheten av de skadliga gränserna så det är ointressant då, så att säga?

Jag tycker mig minnas att gränsen för när proteinintaget börjar bli skadligt ligger runt 300-350 gram protein per dag, vilket motsvarar 1,5-1,7 kg ganska magert kött.
Alltså ganska svårt att trycka i sig, särskilt som man måste komplettera med något som aromsmör eller fet sås!

#3 Okej! Ja, det var en hel del..

Många proteiner verkar faktiskt inte gå att överäta pga att upptaget i tarmen är så långsamt…t ex ägg.
Ett ämne jag tänkt studera närmare när jag får massor av dötid nån gång i framtiden.

# Intressant Pasi
#3 Bra svar, precis vad jag behövde höra!
6 - 8 skivor fläskkarré om dan är då inget problem.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!