Kolesterolfråga
Jag testade att jämföra en normal dag innan LCHF med en normal dag nu (igår).
Normal dag (överst) består av fil-musli-juice, köttbullar-potatismos-gurka-lingon-mjölk-hårdmacka, kaffe-kanelbulle. glasspinne, pölsa-rödbetor-mjölk-hårdmacka. Igår åt jag (underst) bacon-äggröra, ostfylld lövbiff-blomkålsmos, kycklinglevergryta-coleslaw.
Det ser ut som jag fått mer av alla nyttigheter uton kalcium-kalium-magnesium, men det har jag sett andra diskussioner om här på forumet, så det förstod jag. Men kolesterolet är nästan 5 ggr mer än tidigare! Nu till min fråga:
Kan man verkligen ladda in hur mycket kolesterol som helst? Levern producerar det själv, jag vet, men finns det verkligen ingen gräns för hur mycket man kan äta innan man får förhöjda kolesterolvärden, enligt "de nya rönen"? 40 ägg om dagen, funkar det?
Skaplig höjning av A-vitamin, förresten!
dubbelpost

Ju mer kolesterol du äter, ju mindre tillverkar levern!
Sen så är det som så att fettintaget regleras lite annorlunda än tex kolhydratintaget!
Fettets mätnadssignal börjar med "ohungrig" och slutar med illamående, som om du fortsätter leder till att du kräks!
Man menar oxå att kroppen känner av ett för högt fettintag och en hel del fett passerar då vidare den naturliga vägen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
OK, så om man äter så mycket kolesterol att levern producerar noll, mer kolesterol än så kan man inte få i sig? Dvs det verkar inte vara möjligt att "överäta". Det var ju bra.

Mnja.. det mesta går om man bara sätter manken till, och det går säkert att trycka i sig en massa industriproducerad skräpmat med transfett, glutamat och en massa andra kemikalier och gifter som sätter hela regleringen ur spel!
Annars så är väl en viktig del av LCHF-tänket att äta så naturlig mat som möjligt.. helst så urspunglig som möjligt, dvs sådan mat vi är annpassade för att äta.. så fungerar nog regleringen som den skall oxå!
"In principle, you could get fat by eating enough fat, but in practice it would probably be very difficult. You would have to force yourself to eat even though you felt extremely full, and continue to do so over a long time period. Not impossible, but definitely an uphill battle against a whole host of hormonal and nervous control systems, very much the analog of trying to lose weight on a low-fat/high-carbohydrate diet."
http://sparkofreason.blogspot.com/2008/06/swift-kick-in-asp.html
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

40 ägg om dagen? Jag gissar att du tröttnar långt innan det eventuellt blir farligt.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara farligt att äta för mycket.
Motfråga - varför skulle det vara farligt…… bara för att berättelsen om kolesterolmonstret byggts upp under så många år?
De få studier som finns om just kolesterolintag…eller rättare sagt som jag sett, verkar visa på bättre muskeltillväxt och hälsa vid stort kolesterolintag.
Finns det studier som visar på annat så har jag missat dem helt,
Tack för era svar. Jag har nu läst lite Ravnskov, och börjar tänka som så, att varför skulle det finnas en övre gräns som utan vidare kan passeras, det vore ju onaturligt? Historiskt så gick det inte att överäta kolhydrater, eftersom växtperioden just varade en period. Kroppen behövde ingen mekanism för att skydda sig mot det, alltså har vi inte utvecklat en sådan. Tyvärr, kan vi tycka idag. Fett gick att äta året om, så antingen är det helt ofarligt, eller så har vi skyddsmekanismer för överintag av fett. Kroppen sköter regleringen själv, i buken eller i hjärnan (det tar stopp).
Får vi inte i oss kroppens egna rekommenderade intag av kolesterol, så producerar den mellanskillnaden själv. Äter vi mer än rekommendationen så finns det utvecklade mekanismer för att ta hand om överskottet.
Detta gäller förstås friska människor där regleringen fungerar intakt.
Det var min lekmannateori.

#7 Man bör nog överge tanken att kolesterol är farligt. Om man då får lite högre värde av det ofarliga kolesterolet (eller kanske tom nyttiga) så är det inget att bry sig om.
Om jag fattat Uffe rätt minskar ju risken att dö i hjärt-och-kärlsjukdomar om man har högt kolesterol och ökar om man har lågt.
Samtidigt antar jag att högt kolesterol kan vara en indikation på inflammationer och skador i kärlväggarna, men att det högre kolesterolet då har producerats för att laga dessa skador (analogt med fler brandmän ju fler bränder).
Intressant jämförelse!
Ffa tyckte jag att höjningen av vitamin A var mer fantastisk än kolesterolet. Rek dagligt intag är 4500-5000 ie (giftig dos 200 000 ie under längre tid) för en vuxen. Med tanke på att A-vitamin är till för ögon, hud och slemhinnor kan det kanske förklara varför en del har fått bättre hud vid omläggning till LCHF?! Det är inte fettet i sig utan en höjning av intag av vit A….
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#10, Kan mycket väl vara så. Jag käkade ett tag en mycket stark medicin (för min hud) som innehöll en form av A-vitamin. Medicinen (Roaccutan) fungerade, men jag var tvungen att skriva kontrakt med läkaren om att inte bli gravid (fosterskadande) och jag blev deprimerad på köpet. Nu, med LCHF-kost, fungerar huden av sig själv! =)
](