Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 2552 ggr
[linda-pinda]
0

På krigsstigen mot skolan!

Hej hopp!

Då var det min tur att inleda en livsmedelsinriktad strid mot skolan och deras val av näring för barnen. Äldste sonen har precis börjat skolan och fritids och där får de Lätta och lättmjölk… Gudarna vete vad de mer får, men dessa saker lade jag märke till första dagen.

Sonen är en klok liten sexåring som dagligen(!) i snart två veckor har sagt till dem på skolan att: "Jag får tyvärr ta min smörgås utan smör, eftersom jag inte vill äta sådant skräpsmör." *älskade gossen min* Igår hade skolmatsalstanten sagt till honom att hon behöver tala med hans mamma… Jag skall ringa henne under dagen.

Fritidspersonalen och lärarna verkar vara på min sida och det är ju bra. Jag fick lov av fritidspersonalen att ställa dit ett paket Bregott till min son, om jag inte kan övertyga inköparen på skolan att sluta med margarinet för alla.

Så, kampen är inledd! Tips mottages tacksamt! Hur går jag vidare? Jag har fått numret till inköparen och till kostchefen. Tips på material som är lättfattligt och ändå informativt och korrekt som jag kan hänvisa dem till?
Nu skall här bli ordning på torpet! ;-)

/Linda

frejahelena
0

Heja på! Glad

I mina barns skola finns bara Bregott och all mat är dessutom ekologiskt och lagad i skolans kök! Det är sällan mina barn klagar på maten. Så visst går det att servera vettig mat i skolan!

parsley
0

LCHF-foldern på första sidan på KiF, kanske. Annika Dahlqvist har en del material på sin hemsida / blogg som du kanske kan använda.

Lycka till.

Fattar inte varför det ska vara så krångligt att servera Bregott och standardmjölk. De som är fettskrämda får väl ta ett tunnare lager och späda ut mjölken.

Sagajo
0

Det vore bra med enkelt och kortfattigt material angående magarin. Någon som vet om det finns?

Wildrat
0

#3 Om margarin, inte kortfattigt men det kanske går att göra en sammanfattning?

Karin20
0

Här finns den allra bästa informationen tycker jag! Frank Nilssons folder med tydlig och klar information om den kemiska sörja som kallas margarin och som är livsfarlig för små barn.

Printa ut uppropet och ge till skolan.

//Karin

Akacia
0

Bra initiativ! Hejar på dig allt vad jag kan Glad

För att få bäst respons och respekt så gäller det nog att du lägger fram din åsikt på ett bra och sakligt sätt. Låt bli att prata om LCHF eller någon form av dieter för då tror jag att du redan där får dem att stänga öronen. Ta reda på exakt vilket innehåll de olika produkterna har Lätta vs Bregott och visa dem detta. Jag tror att de flesta reagerar positivt på argument som "rena produkter" och kan man med egna ögon se det framför sig så är valet sen ganska lätt. Jag har länge argumenterat t.ex för att man istället för minimat, och allt vad de nu heter, ska ta någon matsked "riktig" grädde och spä ut med vatten (om man nu vill ha det fettsnålt). Så rent som möjligt säger sig väl själv att kroppen mår bäst av.

Lycka till!

[linda-pinda]
0

Tack för hejarop och tips hör ni! *taggad*

Även jag tror att jag får bättre gehör om jag bara talar sakligt om riskerna med inenhållet i margarin och hur viktigt det är med rätt sorts fett etc. Inte går in på LCHF-biten alltså. Det är därför jag vill sammanställa ett bra material om just margarin och fetter som de kan ta till sig. Jag filar vidare med hjälp av ovanstående länkar samt Gunnar Lindgrens info i ämnet.

Jag återkommer när jag vet mer om skolans inställning!
/Linda

SvartKaffe
0

Googlade lite och hittade den här sidan där de samlat ihop lite länkar, kanske något att kika på?

Maia
0

Det ska bli intressant att följa detta! Heja!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

missaz
0

Bravo! Att jag inte tänkte på detta när jag ändå klagade till kommunen om glutamat… Men jag vet iofs inte VAD de serverar till mackorna på dagis och skolan här; bregott eller margarin. Måste kollas upp!