Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3381 ggr
johnnybg
0

Mat på flyg

Jag ska flyga till USA snart, och undrar om någon har flugit med SAS utrikes? Jag ser att dom har specialkost man kan beställa i förväg. Det finns en som heter "diabetes". Kan det vara nåt för en LCHF:are? Även i USA, är det någon som vet om någon matkedja som erbjuder ett LowCarb-alternativ?

Pasi
0

Hmmm, till diabetiker brukar man väl ordinera en kost med extremt lite mättat fett och socker men med mycket stärkelseSkrattande….så jag slår nästan vad om att "diabetesmaten" inte är nån höjdare. Men jag kan ju ha fel.
Du kanske skall ringa SAS och fråga?

Maia
0

Jag åkte med Quantas till och från Australien och överlevde bra på att äta det som gick av den normala maten så att säga. Uteslöt ris och efterrätter och sånt. Käkade grytor och kött och pålägget till frukosten, etc. Vid middagen tog jag smöret och la ner i grytan så att den blev fet och god. Tackade nej till brödet. Jag såg till att jag hade nötter och lite mörkchoklad till hands så att jag inte skulle tycka synd om mig för att jag inte fick efterrätt.

Men jag tycker att du ska höra av dig till dem och kolla vad de brukar servera på atlantflygningarna, så att du kan vara förberedd. Problemet är ju att man inte kan ta med egen mat i nån större utsträckning.

Hur man gör när man är där… Tja, som här antar jag… Men varför inte gå in på något amerikanskt LowCarb-forum och ställa frågan om hur man gör där… Jag skulle gissa att du får massor av bra tips (som du sedan kan förmedla till oss…hehe!).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Margareta
0

Vi flög i förra veckan och det fanns ingen mat som var så lämplig för oss. Som tur var det bara till Paris så vi klarade oss. Det är även svårt att ta med sig mat genom kontrollerna. Ring SAS är mitt tips.

Numer pensionär i Nynäshamn

Bookjones
0

Vet ju inte vsr i USA du kommer att vara men här i So. Califonia har vi ett par kedjor. Carls Jr. Serverar en jättegod Low Carb burgare i Isbergssallad och hos In-n-out kan man köpa alla deras i en "wrap" (isbergssallad). Buffetrestauranger är jättebra. Vi har Hometown Buffet här i SD men längre österut finns Golden Corral t.ex. Inte högklassig restaurangupplevelse precis men massor av olika mat och man kan plocka en hel tallrik med biff, fläsk, fisk, räkor och kyckling…. Mums. Subway sandwiches säljer en lo-carb wrap också… I en kolhydratreducerat tortilla. Nästan alla kedjor har sallader. På 7-11 brukar jag köpa snacks som hårdkokta ägg, oststicks, porkrinds eller nötter. Mackor kan man ju köpa och skala bort brödet :).

Ha en bra resa!

Malenka
0

På flyget brukar jag äta det jag kan av maten och utesluta kolhydraterna. I USA är ingen främmande om man beställer burgaren utan bröd men med extra coleslaw eller sidesalad t ex. Man är mycket mera med på noterna där. Denny´s dinerkedja har en hel serie lowcarbrätter och man kan ganska fritt byta och/eller köpa till sådant man vill ha. Ingen höjer på ögonbrynet och det är så skönt!!!!!

Gittanglad
0

Jag flög till Kanada för ett tag sedan, och då bröt jag med min lågkolhydratkost, för det var mycket  kolhydrater som serverades, och det fanns inget annat. Sedan bodde jag hos min dotter i Toronot i nästan två veckor och då åt jag "vanlig" mat, och jag njöt ! Jag har ätit kolhydratfattig i ett och ett halvt år… Det var gott bröd, goda glassar och BBQ-mat. När jag kom hem åkte jag till ett sommarhus på Gotland där min andra dotter var värdinna. Vi fortsatte att äta "vanlig mat", men när jag kom hem mådde jag inte bra längre. Jag har fått ont i magen, gått upp ett par ovälkomna kilon, fått ont i lederna och i kroppen (jag har fibromyalgi) och sover nu middag minst en timme varje dag. Mitt nya beslut är att återgå till lågkolhydratkost igen för att må bra!

bluesea
0

Vi ska till Gran Canaria i höst, har bokat diabetesmat för att slippa sockret i alla fall. Får se vad vi blir serverade. Har sen hört att hotellet vi ska bo på serverar mousserande vin till frukosten :)

johnnybg
0

Tack för svaren!

Jag tänkt att det skulle kunna ha varit mer utvecklat i USA, dom brukar kunna vara snabb med att hänga på nya "trender". Men LowCarb i USA verkar vara lite kolhydrater och mycket protein. Än så länge. I alla fall efter vad jag kunde se på forum jag hittade. Det verkar som att LCHF är störst i här, i Sverige. Kanske vi som är på KiF är pionjärer?

Well, well… Jag har inte ringt SAS, jag orkar inte tjafsa med nån som inte fattar vad jag pratar om. Jag fettladdar och gör som Maia säger, tar det som går att äta på planet till Washington.

Väl där så får jag göra som här hemma, leta bufféer. Subway och LC-burgare, coleslaw mm var bra tips. Ska kolla om Denny´s finns i Washington.

MiaP
0

Jag har flera gånger haft med mig kokta ägg på flyget och det har ingen ifrågasatt. Om dom frågar säger jag bara att jag är diabetiker då verkar det som om dom inte bryr sig lika mycket. Diabetesmaten är nästan sämre än den vanliga maten på flyget för det är ju bara att utesluta ris och potatis. Men det är lite mer problem just på långflygningar. Om jag skulle beställa något så vore det sallad, men de har samma små lådor till sallad så de blir man garanterat inte mätt på. Då är det bättre med en köttgryta och putta undan riset eller kycklingfile som dom ofta har nu, funkar ju att äta bara köttet.

mikimoto
0

Alldeles riktigt som nr 1 skrev. Jag har provat diabetesmaten, och det var precis så. Fick pasta, vitt bröd, lätt och lagon, sönderkokta morötter och någon slags vit fisk utan sås.

Sötat burkfrukt till efterrätt och ingen grädde till kaffet.

Blev avundjuk på dom som inte beställt den s k "diabetesmaten"

FruFilur
0

Jag har det uppenbarligen väldigt enkelt… Cool Jag äter inte alls på resor, eftersom jag är rejält känslig för åksjuka (tåg, buss-, flyg- och båtsjuk) så på långresor är jag ganska hungrig när jag kommer fram…

På med åksjukeplåster, hoppas på att ha fått en fönsterplats och sedan luta sig åt sidan och sova bort eländet.

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Aniara4
0

Helt hopplöst! Senast jag flög fanns det en lång lista specialkoster man kunde välja, vegetarisk, gluten- eller laktosfri, kosher, muslimsk eller hindu etc… men slippa kolhydrater gick inte! Nu skulle jag bara till London, så jag brydde mig inte om det, men skulle jag ha åkt längre skulle jag nog ha ringt flygbolaget och frågat om det gick att ordna specialmat.

Det är ju svårt eller omöjligt att ta med egen mat genom tullen, men jag tog med mig och åt precis utanför, så hade jag åtminstone resan till Arlanda avklarad innan jag åt. Det finns ju restauranger innanför också, så har man inte för ont om pengar (som jag) så kan man säkert hitta något ätbart precis innan man boardar. På min korta flygning serverades bara mackor, och jag åt av kycklingröran på den ena och skulle ha ätit osten på den andra om jag gillade ost.

Som sagt, kortare flygningar är ju inget problem eftersom man står sig väl i några timmar om man har fettladdat, men på en långflygning skulle jag definitivt försöka komma överens med flygbolaget om en lösning. Men så blir jag rätt otrevlig när jag är hungrig också! Skäms

Aniara4
0

Förresten, ta med en liten burk kokosfett i necessären i handbagaget. Man brukar inte få ta med sig mat, men hudkräm går bra!

johnnybg
0

Bra idé, jag kan pilla ner det i en tom flaska coconut sunlotion!

Aniara4
0

#14 Gör rent den ordentligt först bara. Låter inte så gott att käka solkräm!

Apoteket har små tomma plastflaskor för 10:-, jag köpte en senast idag att ha grädde i när jag ska iväg och dricka kaffe någonstans. Borde förresten funka på flyget också, ser ut som tunn hudlotion ju!