Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1553 ggr
godivaex
0

Blötlägga bacon

I morse vid intagandet av bacon och äggröra insåg jag och sambon att baconet var SÅ salt! Jag har alltid älskat salt och saltat extra men sedan LCHF så har blivit mer "saltkänslig". Lösningen på baconproblemet borde väl vara att blötlägga, så frågan är: -Hur länge rekommenderar ni att man ska blötlägga baconet?

Aniara4
0

Här har jag sett rekommendationer alltifrån hastiga dopp till flera timmar med vattenbyte. Själv lägger jag det i en liten skål med vatten medan jag plockar fram stekpannan och äggen och det andra, några minuter alltså. Räcker för att det inte ska smaka så illans salt, men hur mycket annat som hinner dras ut vet jag inte.

Idag har jag köpt färskt skivat sidfläsk, utan en enda tillsats i, och ska äta det till frukost någon dag eller två…

godivaex
0

Hmm, jag har också funderat på att inhandla sidfläsk. Det är så gott! Med löksås…

Sagajo
0

Aniara4, var köpte du det?

Aniara4
0

#3 Jag köpte det på mitt lokala ICA Kvantum, bland det andra färska fläskköttet. De brukar oftast ha det inne. Det bor många pensionärer i mitt område…

andreas0
0

#0, Testa med två timmar, i kylskåpet, med lite plastfolie över bunken. Byt vatten efter halva tiden. Så blir du av med lite av dom andra mindre bra tillsatserna bara. Tycker du för mycket saltsmak försvinner på två timmar kan du alltid ta på lite mer salt när du steker dom (eller vad du nu gör med dom).

Aliss
0

Scans bacon är inte så salt.

ingrid-in-sweden
0

Sköljas i rinnande vatten och så vatnas ur i e skål ca 20 min - 30 å morronen, TORKAS med papper efetråt.

Wenn
0

Jag sköljer i rinnande vatten ca 30 min. vilket jag föredrar till mina frukost ägg.

Från en liten butik med jättefin köttdisk kan jag beställa färskt sidfläsk och få det skivat tunnt. Jättegott, men inte till ägg.

godivaex
0

Hmm, imorgon ska jag nog käka blötlagt bacon för första gången!

Popflickan
0

När det nu pratas bacon så måste jag rekommendera er att pröva Coops ekologiska Änglamarks-bacon! Det är helt underbart gott!! Mycket smak och ycket kött på. Det är svårt att köpa något annat märke när man har testat den sorten! :-)

ingrid-in-sweden
0

Mycket kött?!!??

Jag vill ha mycket fett!!!!

MimLan
0

#10 Innehöll inte Änglamark nåt dumt? Jag har för mig att jag avfärdade det märket som köpbart för min del pga något i innehållsförteckningen som inte står på min meny.

kjellsangel
0

Jag blötlade mina bacon i morse och dom blev jättegoda. Jag brukar köpa storpack och så fryser jag in dom i mindre påsar ca 10 skivor i varje. Sedan töar jag dom i en skål med varmt vatten (ca 10 min eller tills dom är helt töade och vattnet ljummet)och sedan torkar jag dom på papper innan jag steker dom.

Vattnet är väldigt "skummigt" och grått när man häller av det så jag vet inte riktigt vad man lakar ur, men jag tror att det är bra att göra det……

godivaex
0

Var hittar man storpack bacon?

malamatina
0

Jag köper storpack (ca 1 kg) på City Gross. Finns ett par olika fabrikat.

Wildrat
0

#10 och #12 Änglamarks bacon innehåller druvsocker. Man slipper dessutom inte nitriten (har jag för mig).

Jag köper Tulips bacon eller Scans jägarbacon, de tycker jag inte är för salta.