Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1516 ggr
cajan
0

Började med Lc för två dagar sen.

Hej ! Jag är ny på det här med LC, jag läser och läser och har lite svårt att avgöra vad man får äta och inte.  Om jag fattat rättSkäms så ska man undvika ris,potatis,pasta,bröd, och allt som innehåller socker.

Är det okey att till frukost äta fil med nötter, och frön och en kopp kaffe eller två.    Och tex till lunch fil eller yogurt, eller grönsaker med fisk eller kött. Är det okey att äta wokade grönsaker med kött eller fisk och keso och en finnchrisp till eller två. Och om man blir sugen på kvällen en tjock skiva ost, eller konserverade persikor och vispad grädde?? Snälla ge mej lite råd. MVH Nybörjare.

MimLan
0

Hej och välkommen hit!

Vart tog fettet vägen? :)

För att kunna ge dig tips och råd är det nog bra om du talar om vilket ditt syfte är, om det är att äta LCHF för hälsans skull eller om du har vikt som du vill bli av med, och i sådant fall, hur mycket?

Rent generellt är det inget fel på dina måltider men det verkar vara ont om fett i dem. T.ex. kan man byta ut fil mot turkisk/grekisk yoghurt som man blandar med vispgrädde så att den blir fetare och lite lösare i konsistensen. Ät gärna ägg, protein behövs också. Wokade grönsaker och kött/fisk är ok, men då med någon fet sås till.

Pasi
0

Jag personligen äter inga frön förutom nötter och svartpeppar beroende på att frön innehåller antinutrienter och gifter för att slippa bli uppätna, plus att de nästan alltid innehåller en del kohydrater och omega-6-fett.

jag undviker även fil då jag anser att det ger för mycket kolhydrater och för lite fett, liksom keson…men var och en får själva bestämma var gränsen skall dras.

Självklart äter jag inte heller finnchrisp då även den är gjord på frön och därför olämplig föda för en människokropp.

Konserverade persikor….du vet nog vad jag skulle skriva!?Skrattande För mycket kollisar för min smak. Inte mycket kvar av maten nu!?Flört

Bra basmat (tycker jag) är animaliska produkter (kött, fisk, ägg, ost, fågel, skaldjur, orm, och krokodil) uppfettade med smör, grädde, creme fraiche, ister, talg, kokosolja, olivolja och majonäs.
Sedan lägger man till lite grönsaker efter smak och behov.
Nåt bär med vispad grädde till fest.

Men det är upp till var och en att bestämma eller prova sig fram vad man tillåter sig att äta och mår bra på.Glad

Pasi
0

Har du läst LCHF-folder och tråden "LCHF för nybörjare" (tror den heter så)?

cajan
0

Tack MimLan och Passi för era svar.

Mitt syfte med att äta LCHF är att bli av med bukfettma. Jag är inte tjock någon annanstans, men har en stor mage. Och om man kan må bättre så är det ju ett +.

Jasså jag äter för lite fett, vad säger ni om salta jordnötter, är det ok? jag bara älskar sådan.

Det är svårt i början att fatta det här med kolhydrater och fett, och hur mycket av varje eller lite. Tackar er för era svar.

odezza
0

Välkommen hit!

Jordnötter innehåller 14 g kolisar per 100 g… om man t ex vill ligga på 20 g kolisar om dagen, så blir det bara 6 g över till annat, om man äter 100 g…

Hur många g kolisar du vill ligga på är ju upp till dig. Men man ska absolut inte äta jordnötter för att s a s höja fettprocenten, då är smör mycket bättre!

Mitt tips är att du läser på ordentligt, så att du förstår konceptet bakom LCHF-tänket. LCHF-foldern är en bra start, som det redan har tipsats om… Den ligger som nr 2 i menyn till vänster.

Även gruppen LC-kost för nybörjare, som det också har tipsats om, är en bra början, den hittar du också i menyn till vänster, om du scrollar neråt.

Du är givetvis välkommen att ställa frågor, men du får bättre svar om du från början har lite kläm på det hela! Glad

Lycka till!

"still lost in space and time"

cajan
0

Ja jag förstod att jordnötter inte är så bra,  (synd) men tänkte att dom innehåller mycket fett. Jag håller på att gå igenom nybörjar trådarna så jag får mera kött på benen så att säga.Hahahah

Tackar för tippsen.

odezza
0

Som sagt, smör är mycket bättre för att få upp fettprocenten… och då menar jag smör, och inte margarin. Lite jordnötter ibland kan ingå i LCHF-kosten, för en del, men då bara som godis. Andra märker att viktnedgången avstannar, och får låta bli jordnötterna.

När jag vill ha lite jordnötter ibland, så väger jag upp max 50 g, för att inte riskera att vräka i mig för mycket. Då får jag i mig 7 g kolhydrater, och har därmed lite större marginal, än om jag hade  festat loss på 100 g.

När man plockar bort kolhydraterna ur kosten, så måste man ersätta det med fett för att få energi, protein äter man ungefär som vanligt… Ovanjordsgrönsaker kan man lägga till, det ger inte så mycket kolhydrater.

Vilken nivå man vill lägga sig på är individuellt, och man måste prova sig fram. En del äter ca 60 g kolisar per dag, andra väljer att ligga så nära noll som möjligt.

Fördelningen i energi% bör ligga runt 5% kolhydrater, 20% protein och 70 % fett, främst i form av mättat fett. Men det betyder inte att allt ska bada i smör…

Smör är ju energitätare än det övriga, så i volym blir det inte så mycket som det kan låta. Men för de flesta så blir det iallafall mer än vad man har varit van vid sen tidigare.

cajan
0

Dax att ställa undan skålen nu då? Gråter( skojade lite.)

odezza
0

Hehe… Glad

Här är ett tips på ett alternativ: Jag brukar hyvla ett par skivor herrgårdsost, och sedan hyvla smör på, och rulla ihop med en oliv, delad i halvor, i varje rulle… man blir mätt, (så gör inte för många på en gång) och det stoppar suget, och fettprocenten är det inget fel på… Till det brukar jag ta en kopp te, med vispgrädde i. Flört

cajan
0

Hallojs igen! 

Måste bara fråga, brukar magen krångla i början? Jag har fått magont på morgonen som jag inte haft förut, varit tvungen att uppsöka toa direkt .

Föresten en fråga till, jag har köpt Meze yougurt 10% fett som jag åt till frukost med frön och nötter är det okey?

Många frågor blir det, ja ja jag läser oxå på sidorna här och försöker lära mej, men det är lättare att fråga.

Ha en bra dag alla som läser.

Doc
0

Magen kan krångla lite i början hos vissa personer, ja.

Sagajo
0

Cajan. jag tror kostdoktorn har bra förslag på olika frukostar på sin hemsida om du behöver lite inspiration.

Glad

odezza
0

Här kommer länken till Kostdoktorns sida "Lågkolhydratkost/LCHF för nybörjare"… där finns mycket riktigt frukostförslag, bl a!

Det finns också en sida för "Nybörjarfrågor och svar" på Kostdoktorn.

I början, då jag la om kosten, så åt jag fjällfil (4% fett) och gjorde egen "musli" av olika sorters nötter, linfön och rostade solrosfrön… Jag tror att jag tog 2 eller 3 matskedar av blandningen. Detta för att jag var van sedan tidigare att äta fil och "vanlig musli" till frukost.

Efter ett par månader tröttnade jag på det, och gick över till 3 löskokta ägg, som jag åt med smör… efter ytterligare en tid gick jag ner till 2 ägg… och den frukosten gäller fortfarande för mig, tillsammans med en stor balja kafffe, med osaltat smör, en tesked kokosfett, och vispgrädde i. Men denna frukost kan kanske innebära för mycket fett för en ovan nybörjare, innan kroppen har vant sig, och smör i kaffet är inte nödvändigt, om man inte gillar det.

Meze 10% är helt okej, bra fetthalt, om man gillar och tål youghurt, och vill man ha något musliaktigt till så är nötter bra. Men man behöver inte vräka på lika mycket av den blandningen, som kan kanske är van vid från "den vanliga musli-tiden". Nötter innehåller en del kolhydrater…

Numera undviker jag frön, men då jag var nybörjare så tyckte jag att lite rostade solrosfrön gav en god smak åt nötblandningen. Man behöver inte så mycket, för att de ska ge lite smak. Linfrön tog jag för att jag hade läst att det var bra för magen, men jag vet ärligt talat inte om det gjorde någon skillnad…

Mamma71
0

#10 Jag blev jättelös i magen efter någon dagar, men det gick över igen.

cajan
0

Jag tackar för era råd. Ska minska ner på nötter eftersom dom innehåller mycket kolhydrater, men dom är så goda .

Och magen ordnar nog till sig efter ett tag när kroppen vant sig.

Zepp
0

Börja görna dagen med riktig mat o spara youghurten till något lätt kvällsmål!

Lämplig frukost kan vara biffstek med lök, pannbiff med ägg, bacon med ägg, stek eller kokt korv med äggröra, makrillfile med majo, sardiner/tonfisk på burk med CFröra!

Frukosten är dagens viktigaste måltid, det är den som du skall jobba på större delen av dagen, på kvällen kan du äta något lätt, då skall du ju sova!

Skippa fröerna.. om vi hade varit gjorda för att äta frö hade vi haft näbb!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cajan
0

Biffstek på morgonen? vem orkar stå och göra middag kl05-06 på morgonen innan man ska till jobbet? hahaah det lät omvänt för mej, jag brukar äta middag kl 16-17 på eftermiddan, men man får kanske lära om. Och det där med fröna det lät roligt, fast du har nog rätt, om vi ska äta frön så borde vi vara utröstade med näpp.

Jag har mycket att lära. tackar för ditt svar.

Zepp
0

Såå tidigt skulle jag heller inte kunna äta något mer än en kopp kaffe med lite cocosfett i! Skrattande

Vet att många med dina tidsvanor brukar äta två frukostar.. först något lätt och sedan något mer stabilt vid 8-9-tiden! Kanske värma något på jobbet.. halva lunchen till frukost resten senare?

Om man lägger huvudmålet till sena timmar tvingar man kroppen att lagra detta tills nästa dags ansträngning.. käns som som man kör in kroppen på lagring för senare behov, jag vill ställa om min kropp på mer direkt förbräning och mindre lagring!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.