Fiskrecept efterlyses
Jag har precis fått fyra paket med sej av min faster. Den är fiskad i Norge, det är alltså ingen Konsum-fisk, och nu undrar jag hur man bäst tillagar denna!
Jag är dålig på att äta fisk (förrutom lax) men nu med fisk i frysen så måste man ju äta 

Första frågan - är fisken hel eller filead?
Om den är hel skulle jag laga till den i ugn. Först fylla magen med smör, olika kryddörter, citronklyftor och salt, sen salta och krydda den runt om, lägga den på den djupa ungsplåten, klicka över mer smör samt hälla över grädde, in i ugn på 200 grader. Tid beror på hur tjock fisken är och om den är fryst eller tinad, men det står i kokboken.. Ös fisken med gräddskyn några gånger under tiden.
File skulle jag också tillaga i ugn (hatar kokt fisk). Samma procedur - djup form. Lägg lätt förvälld spenat (ordentligt urkramad) i botten tillsammans med smörklickar, fiskfileerna på toppen, salta, peppra, klicka smör, citronsaft - ev pensla med lite hummerfond (finns på flaska i butiken), ev riv lite västerbotten eller parmesan över.. smaksätt med vad du tycker om

De är fileade, tack för tipsen!!
Att koka i "kallt" vatten blir också gott. D.v.s. koka upp vatten + salt. Ploppa i fiskbitarna/fileérna. Dra kastrullen från värmen och linda eventuellt en handduk runt om det är mycket fisk. Låt stå tills det är klart. Är fisken tjock krävs mer vatten så det håller sig varmt längre. Blir mycket saftigt och inget sånt där kladd i kastrullen som det blir när man kokar riktigt. Gör alltid så här med kokt fisk. Poängen är att fiskprotein koagulerar långt under 100 º, så det behöver inte alls koka.
Ät på norskt vis med creme fresch och smör!

Här har du ett riktigt gott och enkelt recept.
Lägg fiskfileerna i ugnsfast form salta ev peppra lite lätt.Ugnsstekt dom färdiga. Rör ihop creme fraiche + dragon häll över fisken och gatinera dom tills dom fått fin färg. Servera med kokt broccoli eller blomkål.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!