Vad gör Vette för fel?
Jag flyttar Vettes fråga till en ny tråd så att det blir lättare att svara och diskutera!
Vette skrev:
Någon som har någon idé om vad jag gör fel? Jag har ätit lågkolhydratkost i drygt två år, började åt GI-hållet och har dragit ner mer och mer på kolhydraterna eftersom. Senaste halvåret äter jag inget med mer än 5g kh/100g. Jag upplever en viss fysisk förbättring men inte alls så som jag hade önskat. Har fortfarande bubblig mage, kronisk huvudvärk, astma, allergi, magkatarr och orolig sömn. Huden har dock blivit mycket bättre och så har jag tappat 38 kg i vikt, vilket ju är helt fantastiskt. Får jag fortfarande i mig för mycket kolhydrater eller äter jag för lite fett? Vet inte riktigt vad jag har för %-fördelning. Tacksam för alla idéer!
Venus svarade:
Vette, är nybörjare på LCHF, men har arbetat tidigare med healing bl a, och själv tagit behandling i Rosenmetoden.org, feldenkraismetoden m fl, och undrar om det inte kunde vara värt ett försök och ta några behandlingar i Rosen. har sett fantastiska resultat på bara några gånger hos andra, vilket fick mig att gå också. Tog behandlingar i 2 år varje vecka, och det var mycket som bearbetades.
Har även positiv behållning av att följa dieten för min blodgrupp. Vet inte om det också kan vara något för dig? www.anderssonforlag.se är adressen där info finns. Vet att SSS inte tycker man skall bry sig om det, men man vet aldrig.
I övrigt tror jag de med mer erfarenhet än vad jag har får svara om fettet. Har lärt mig att man skall äta mer fett än summan av protein och kolhydrater. Har du provat att lägga in dina värden i CalCounter? Om inte gör det för att testa att fettet kommer upp i minst 70-75%.
Jag håller helt med Venus.
TESTA CalCounter så att Du säkert vet att proportionerna blir rätt. Det är svårt att råda Dig innan vi vet det.
Numer pensionär i Nynäshamn

Vette: Grattis till din viktminskning! 38 kilo är inte kattskit, helt fantastiskt!
Har du testat Cal Counter?
Det är enkelt att lägga in allt du äter och se procentfördelningen. Jag blev förvånad i början att jag hade svårt att komma upp i fetthalten. Man tror man äter jättefett, men det är inte alltid så.
Jag försöker ha en fördelning på fett helst runt 80 %, kolh runt 3% och proteinet lite som det blir, oftast strax under 20%
Jag hoppas du kommer att må bättre, det låter riktigt jobbigt med alla symptomen.
*stay calm - be brave - wait for the signs*

O, vilket trippeltjat om calcounter - sorry! Fast det ÄR bra!
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Tack för tipsen, jag ska börja med att testa calcounter så jag får koll på proportionerna. Har gått hos en homeopat i ca ett års tid för att få ytterligare hjälp, men utan några drastiska resultat, kanske skulle ge rosenmetoden en chans.

Kanske kan bero på någon magsjukdom/magbakterie (kan de mäta med utandningsprov)!? Eller något som du inte tål? Eller stress (kortisol), en farlig faktor!
Eller oxå kanske du ska se till att skippa ALLT med fytinsyra, lektiner, glutamat och nitriter? Blötlägga bacon innan stekning eller ersätta det med färskt sidfläsk.
Äta mer animalisk omega3 (EPA) - fet fisk, fläskkött, ekologisk nöt, smör och ägg och dra ner på vegetabiliska fetter (som ju stör kroppens omsättning av det välgörande EPA).
Kanske dags att göra en totalkoll hos Dr Calle Karlsson?
Jag håller med Pasi! Hans (hennes?) idéer låter jättebra :)

Hans! :)
Det var väl det jag trodde! Har uppfattat det så på paleodietforumet :D
Stress är inte alls omöjligt, har alltid haft problem med det. Kollade på calcounter lite ungefärligt gårdagens mat och hamnade på 17 % prot, 77 % fett, 7% kh. Så det känns väl som om maten ligger rätt så ok? Hur kommer man i kontakt med Calle Karlsson?

Carl Carlsson, Hälsovårdshemmet, Telefon - 0501 44126
:)
Om du tror att det kan vara stress så borde du be om ett kortisoltest…kanske.

Vette,
grattis till -38 kg! :)
Angående din kroniska huvudvärk, använder du värktabletter regelbundet? Det kan ge kronisk huvudvärk. Även andra mediciner kan ha hv som biverkan. Dricker du tillräckligt m vatten? Har du besvär med käkleder, syn (brytningsfel), nackvärk?
Astma - tar du regelbundet (långverkande) betastimulerare i inhalation? Det är nyligen visat att de ÖKAR astmabesvär på lång sikt - känns dock bättre på kort sikt. Astma/allergi kan eventuellt även i vissa fall förbättras av mer omega3/mindre omega6-fett.
Ang "bubblig mage" låter det som att du kanske fortfarande får i dig för mycket cellulosa och stärkelse som din mage inte kan hantera. Det enda som min mage tål i den vägen är "smörmos" gjort på broccoli eller blomkål (se under receptfliken) och då kokar jag grönsakerna gott och väl i 20 minuter. Min tanke är att magen måste läka ut och då måste kollisarna ner så långt åt 0 som möjligt.
Doc_: Använder mycket värktabletter men har nu kämpat i ca 3 veckor utan värktabletter, det blir inte bättre. Vet inte hur lång tid det kan ta att "bli av" med tabletterna. För övrigt dricker jag mycket vatten, inga muskelproblem i nacke eller käkar, kollar synen regelbundet. Gällande astman så tar jag symbicort, har inte vågat testa utan den men det kanske kan vara värt ett försök.
AnnK: Tror kanske att min mage också är väldigt känslig för kolhydrater. Jag vet att min hjärna är det i alla fall, så det är säkert samma sak med magen! Tål du mjölkprodukter, jag funderar på att ta bort dem?
#15: vette, jag har inte testat mjölkprodukter systematiskt i förhållande till magen, men använder bara creme fraiche 34 % och smör pga kollisinnehållet i grädde och produkter med lägre fetthalt. Dock har jag länge hållit mig "magintuitivt" borta från mjölk, så kanske är det laktosen jag vet med mig att jag inte fixar.
AnnK:
Arlas Vispgrädde har lägre kolhydrathalt (3,0) än Arlas Creme Fraiche (3,3%)
Gräddens fetthalt är betydligt högre (40%) än Arlas creme fraiche (34%)
Använder Du något annat märke av Creme fraiche?
Nyfiken eftersom jag själv gör motsatt och avstår från creme fraiche till vardags pga kolhydrat/fetthalten.
#17, men jisses, jag har ju fått det helt om bakfoten! tack margareta. men jag hade faktiskt bestämt för mig att creme f. innehöll typ 2,2 kollisar, kan det vara icas märke jag använder? gud, jag måste kolla igen.
undrar om detta möjligtvis är ett utslag av intensivt önsketänkande kombinerat med effektiv förnekelse, eftersom jag ääääälskar den där feta creme fraichen???

Vette,
jag skulle rekommendera att om möjligt prova utan värktabletter (alls) ett tag till. Upp till "ett antal veckor till månader" är vad jag läst att det kan ta att bli av med huvudvärk pga regelbundet värktablettsanvändande.
Symbicort innehåller långverkande luftrörsvidgande vilket man i somras vid genomgång av all genomförd forskning har sett ökar astmabesvär i längden. Dock innehåller den också kortison vilket är det bästa för att förebygga astmabesvär. Du bör inte sluta tvärt. Hör med din läkare om du kan få recept på Pulmicort istället som är som Symbicort minus det luftrörsvidgande. Sen kan du ta luftrörsvidgande (ex Bricanyl el Oxis) bara så mycket du behöver och försöka trappa ner detta med tiden.
Astma är behandlingsbart med akupuntur! Även värk behandlas ofta med gott resultat viket är mer känt av de flesta. Kolla på svenska akupunkturförbundets hemsida efter en akupunktör nära dig. www.akupunkturforbundet.nu

Framförallt huvudvärken är nog en bra idé att prova akupunktur mot, tror jag.
Astma är det mig veterligen inte särskilt effektivt mot, men det lär inte skada att prova.
Min kiropraktor har en notis om att man de kan hjälpa till med astma och allergier. Jag har aldrig frågat hur, då jag inte har astma.
Har läst att akupunktur inte fungerar när man tar kortison.

Venus,
jag kan inte se varför det skulle vara så. Låter som en myt för mig.

Jag är övertygad om att kortison inte är bra i längden…särskilt inte ihop med stress. :(
Tyvärr är det sällan jag träffat nån läkare som vet vad kortisol/kortison ställer till med i kroppen!?
#24, läste det någonstans. Har ingen egen erfarenhet av det.
Akupunktur fick igång min mammas sväljreflexer när hon av stroke inte kunde svälja och äta, blev förlamad i höger sida. Men efter kanske 10 ggr kunde hon börja äta igen. Sonden kunde tas bort. Hade pappa fortsatt att ta henne till akupunktören är jag övertygad om att även förlamningen hade släppt. Nu lever hon fortfarande efter 4,5 år. Är 90. Och helt plötsligt började hon tala häromdagen. Sa till personalen som matade henne: jag vill inte ha mer mat. Så det tar tid att komma tillbaka, men som sagt akupunktur hade nog gjort henne frisk igen.
Kanske äter Vette för mycket fibrer (med tanke på fibertråden). Äter du mycket grönsaker, Vette? Speciellt råa grönsaker.

#25, kortisontabletter i höga doser ger mycket biverkningar i längden. Men kortison som andas in hamnar mest där den skall, i lungorna, och mängden som kommer ut i resten av kroppen är mkt liten.
Man bör vara medveten om att kroppen själv bildar kortison, och helt utan skulle man antagligen dö. Det är således en dosfråga när det börjar bli ohälsosamt.

Vid inhalationspreparaten mot astma så är det väldigt små doser som tillförs, men med kortisonkrämer så rekommenderas det inte för långvarigt bruk. Vad har man för garantier att inte slemhinnor i lungor förrändras till det sämre av kortison?
Jag tror inte man ska tillsätta något hormon till kroppen så länge det inte föreligger en sjuklig brist av det. Kroppen mår nog bäst av att balansera nivåerna själv.

Pasi, jag misstänker att du skulle tänka annorlunda om du själv hade svår astma. ;)
Självklart bör man inte behandla med mediciner alls i onödan.
Läste om Christina Doctare som blev frisk från astma och övervikt med hjälp av Auervedisk behandling. Har försökt få min 86 åriga faster som inhalerar hela tiden att söka sådan hjälp, men se det går inte. Hon fortsätter att ha svårt att andas.

Doc_ -Jag har haft SVÅR astma men har bara använt Ventoline, trots påtryckningar om kortison från läkare, och det har fungerat bra.
Astman har stadigt blivit bättre så nu märker jag knappt av den och behöver sällan ta nån ventoline.
Alla får väl ha sin egen åsikt…:)
Bara man inser vad kortison är. Det är sällan läkare informerar om det.
Måste nog erkänna att jag är akupunktör bl a. Jag hr goda erfarenheter av att behandla både allergiker och astmatiker. En mycket astmasjuk patient har lyckats bli helt medicinfri! Hon hade flera mediciner bl a kortison i näsan som hon fick näsblod av. Det har faktiskt visat sig att även små doser kortison som inhalleras kan påverka skelettet.

Tja jag avråder ingen från att prova akupunktur, ofarligare behandling får man väl leta efter. Men finns det några studier som visar effekt av akupunktur mot astma? Har inte jag hört om. (såklart svårt göra placebokontrollerade sådana på akupunktur, men ändå…)
Jag skulle uppskatta om ni som pratar astma och kortison (en otroligt intressant diskussion, jag har själv astma!!!) i en ny tråd.
Detta kommer vi aldrig att hitta framöve och Vette är vad jag förstår inte så inblandad längre….
Jag låser tråden och kopierar upp dessa inlägg…