Har jag ätit kolhydrater av misstag?
Idag gjorde jag en gryta av oxbringa, som jag kokade med morötter, lök och palsternacka.. kokade i 3 tim.
Jag plockade bort alla grönsakerna och spädde buljongen med grädde.. Men nu känner jag mig konstig, och det slog mig att kolhydraterna från grönsakerna kanske "hoppade" över till buljongen.
Finns det någon som vet?

Hur många kilo grönsaker hade du i grytan! 
Morötter 10,8 gram/100
Palsternacka 10,4 gram/100
Lök 6gram/ 100
Grädde 3gram/100
Oxbringa 0gram/ 100
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

2 morötter, tre små palsternackor och två lökar…
Släpper de ifrån sig kolhydrater?
Halloj! enligt Sten Sture så kan man använda grönsaker när man kokar en gryta , bara man tar bort dem när man skall äta annars skall det inte vara ngn fara, men som smaksättare skall det inte vara ngt problem

Något släpper de ifrån sig.. men jag brukar inte räkna dessa, anta det mesta stannar kvar i det du plockar bort!
Jamenar.. kolisarna i rotfruker består av stärkelse och det är ju själva stärkelsen du plockar bort, något lite har du säkert skavt av men va sjutton.. det skall ju smaka gott oxå, då är det nog betydligt värre med poatatisen man brukar äta till grytan!
Lök har så många andra hälsofördelar att jag tillåter mig att äta normalt av dessa!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack för svaren.. kanske kan coola ner mig…
Det var ju så gott, så det blev inget över… Men min sambo åt ju med
.
Ja lök är nog min favorit grönsak, så det är svårt utan den, men det är bara i början som jag försöker hoppa över så många kolhydrater som möjligt.

Det är lite myt att det är så himla mycket stärkelse i alla rotsaker…t ex morot innehåller bara pyttelite stärkelse, mer sockerarter ( potatis är nog en av få med mycket stärkelse)). Kolla gärna i databasen på www.fineli.fi (kom inte åt den just nu…serverproblem!?).
Finskurna grönsaker kan släppa ifrån sig en hel del kolhydrater när cellväggarna sprängs av kokningen….men normalt är det knappast nån större fara.
Jag använder relativt mycket lök…det är gott, tycker jag!