Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1390 ggr
mill
0

Hälsa mig välkommen! ;)

Hej!

Tänkte köra med LCHF igen. Gjorde ett halvhjärtat försök för ca ett år sedan, men nu är det ordning och reda! Det gick inte så bra sist nämligen.

Har diabetes typ 1, har insulinpump, 28 år, man och väger ca 80 (tror jag). Tar ca 50% mindre insulin nu jämfört med före LCHF, och har hållit på några dagar.

Mål: -15 kg hade varit fint.

Har några frågor dock:

a) påverkar min insulinpump min viktnedgång? är det en fördel eller en nackdel?

b) hur viktigt är det att dricka vatten etc? Jag är överlag dålig på att dricka, får jag i mig en liter om dagen är det en bra dag.

c) ngt annat jag ska tänka på tycker ni?

d) all pepp etc är välkommet ;)

(och jag ber om ursäkt om jag postat i fel forum -- är ny här)

magma
0

Välkommen hit! Om du varit inne i svängen tidigare så vet du redan en del, föreslår att du kör på och ser vilka frågor som dyker upp längs vägen. Lycka till!

maxiq
0

Välkommen!

Här är några försök till svar:

a) Som alla andra som använder insulin eller tabletter så är rådet att kolla blodsockret ofta (särskilt i början) så du inte överdoserar i onödan. Vet inte exakt hur pumpar fungerar men det finns väl nån skruv att pilla på.

b) Att få i sig vätska är mycket viktigare för kolhydratätare eftersom de äter mycket "torrfoder". Själv dricker jag uppemot 5 liter hemkolsyrat per dag men det är för att det är så gott och för att jag är törstig (nej jag har inte diabetes)

c) Läs, läs, läs! Här och hos kostdoktorn, Dr Dahlqvist, m.fl. Ställ frågor och diskutera med andra. Kunskap är fett!

d) En hel påse pepp!

[Karro]
0

Håller med magma hej och välkommen och tuta på för fullt!

Katarina2
0

Välkommen!

mill
0

magma och karro >> tack!

maxiq >>a) javisst finns det det. jag får jättesmå doser hela tiden ist för att de som har sprutor får mkt åt gången, det är väl egentligen skillnaden.

b) ok, låter bra! har dock konstant huvudvärk nu i början men det går kanske över.

c) har läst en del här, har plöjt igenom "Fettskrämd" två gånger, och har läst lite annat på nätet. tips på bra siter/böcker etc är dock alltid trevligt.

d) tack!

maxiq
0

Här finns de viktigaste LCHF-siterna samlade med uppdatering av nya inlägg så man slipper bläddra runt för att hitta det senaste.

Zepp
0

Välkomen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Flobi
0

Riktigt välkommen ska du vara. Hoppas att du kommer att må bättre med den nya kosten. Är själv inte så gammal här men har snappat upp ett och annat här och där. Läs i trådarna för det står många bra svar där. Lycka till!

Tilda-T
0

Välkommen tillbaka!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Pasi
0

Välkommen mill, hoppas det går bättre denna gång!

Man behöver insulin,  men helst i rätt mängd. Men det ser du ju genom täta BS-prover (speciellt i början).

Du behöver knappast dricka mer vatten än att du är otörstig. Om du känner dig törstig så drick (inga konstigheter….mest myter som florerar runt vattenintag).

Mervi
0

Välkommen hit!

lundsabin
0

Välkommen hit säger jag också!

MimLan
0

Välkommen tillbaka!

Vad var det som gjorde att det inte gick bra förra gången?

mill
0

maxiq >> tack för länktipset!

Pasi >> skönt att höra att man inte behöver dricka en massa. jag har dock huvudvärk nu i början så lite extra får man väl trycka i sig.

MimLan >> tack! jag slarvade lite med kolhydraterna ibland, och visserligen kunde jag dra ner ordentligt på insulinet, men viktnedgången uteblev. desvärre tröttnade jag när jag inte gick ner ngt (nämnvärt) jämfört med min kollega (också med diabetes), som fick in mig på lchf, och som gick ner över tio kilo ganska fort. jag blev omotiverad och livet kändes orättvisst, typ ;)

men nu är det skärpning så nu ska jag minsann gå ner! steg 1, förutom att slänga allt mjöl etc hemma, var att registrera mig här.

alla andra >> tack!

Wildrat
0

Mill, man måste inte dricka mycket vatten men de flesta blir mer törstiga i början.

Huvudvärken kan även bero på (förutom kolhydratabstinens) att du behöver lite extra salt. Lätt att testa Glad.

Välkommen hit igen!

Jennix
0

Välokmmen!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Maia
0

Välkommen säger jag också. Det ska säkert gå bra, heja på!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Zepp
0

Hur fungerar en insulinpump, ger den ifrån sig insulin hela tiden?

Hur mycket och vilken mängd?

Hur justerar du denna, hur ofta?

Ändrar du varje gång du äter?

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

mill
0

Zepp >> man ställer in den på varje timme under hela dygnet, tex mellan 08-09 ska jag få två enheter, mellam 10-11 ska jag få 2.2 osv. det portionererar den sen ut jämnt under den timmen (en gång i minuten eller så). sen inför måltid bara trycker man lite på den så får man måltidsinsulin, tex fem enheter.

man programmerar om den typ efter man varit hos sin läkare, sen sköter den sig själv. så nu sticker jag mig en gång var tredje dag ist för fem gånger om dagen. vill man ngn dag eller vecka köra med pennor så är det bara att koppla loss pumpen. det liknar mkt mer en fungerade bukspottskörtel än om man tar stora doser med pennor fem gånger om dagen.

tack alla! känner mig väldigt välkommen ;)

Zepp
0

Det blir till att programera om den då med ny kost va?

Fast då gäller det att hålla sig till kosten, sen!

Rapportera gärna här i tråden hur det går.. tänk på att många som inte är medlemmar läser här och några kan vara typ1or!

Om du lyckas så kanske andra typ 1or oxå vill testa.. det finns inga bättre argument än folk som äter sig friskare.. sen kan hela kostetablisemanget gapa sig hesa till kolhydraternas lov!

mill
0

Ja absolut. Det är ett helvete i början, man tar för mkt insulin i förhållande till vad man äter, och då mår man dåligt. Det tar tid att justera in det perfekt, kanske år tom. Jag tar ca 50% nu av vad jag tog innan. 75% var för mkt så jag fick insulinkänningar hela tiden ( = för lågt blodsocker, och då blir man vrålhungrig då det är kroppens sätt att signalera att man måste äta för att få upp blodsockret -> tja det är inte LCHF längre hehe).

jag styr ju själv hur mkt jag vill ha inför varje måltid, det är bara att trycka tex fem eller sju gånger så får jag fem eller sju enheter.

min läkare är iaf på min sida, dvs hon är inte emot lchf.

Margareta
0

Välkommen mill! Vilken klok läkare du har! Fler såna vill vi ha!

Numer pensionär i Nynäshamn

mill
0

tack margareta. ja hon berättade lite hur det var att vara på den kontroversiella sidan, dvs vår. hon var tex insatt i att brödindustrin sponsrat undersökningar förr i tiden för att få livsmedelsverket att säga att sju åtta skivor bröd om dagen var bra.

så länge som jag mådde bra så var det fritt fram att experimentera. man får helt enkelt prova och se om det fungerar -- man är ju olika

mill
0

"b) Att få i sig vätska är mycket viktigare för kolhydratätare eftersom de äter mycket "torrfoder". Själv dricker jag uppemot 5 liter hemkolsyrat per dag men det är för att det är så gott och för att jag är törstig (nej jag har inte diabetes)"

maxiq >> min väns sambo, som är tandläkare, säger att bubbelvatten inte är så bra att dricka mkt/ofta, emaljen fräts bort. men som allt annat finns det de som påstår motsatsen, så man vet inte alltid vad man ska tro.

maxiq
0

Mina tänder har inte blivit sämre iaf, nästan lite bättre säger min tandhygienist. Jag tror helt säkert att det beror på kosten för jag är inte den som vevar runt med tandtråd och sånt frivilligt.

Skrattande