Alkoholens verkningar
Ja, hur är det med dem? Har läst att många snabbare blir påverkade av alkohol med denna kost men jag funderar på om det rent av kan vara tvärtom också…
Själv dricker jag så väldigt sällan så jag har inte kunnat göra någon riktig studie på mina egna reaktioner men jag vet att jag brukar känna av första glaset omedelbart. Det rusar till men klingar av och sedan kan jag dricka mer utan att bli berusad. Nåja, beroende på hur mycket mer jag dricker
Sedan jag började med lchf har jag inte tagit mer än det där första glaset (och bara ett par gånger i år) så jag vet inte hur snabbt berusningen kommer. Däremot har jag inte känt av första glaset som tidigare.
Kan det vara så att man klarar alkoholen bättre? De/ni som inte gör det, har ni gått ner mycket i vikt? Om kroppen krymper blir väl procenten alkohol högre även om man dricker samma mängd som tidigare?
En vänninnas pappa (skärgårdsgubbe) brukade ta 1-2 dl vispgrädde innan han intog alkohol - han blev inte berusad eller dålig dagen efter.
Märkte själv vid en fest nyligen, att jag tålde betydligt mer, mådde tjuvens dagens efter - men det var nog mer brist på sömn! Så kanske det fet ändå har en viss frånstötande effekt på alkoholen.

Jag har aldrig hört om någon som fått minskad alkoholkänslighet tidigare.
Jag har minskat kroppens fettmängd ganska mycket, ökat muskelmassan en hel del och därför inte gått ner så värst mycket i vikt. Borde via den ökade muskelmassan, ev ökat blodmängden något….. men trots det blivit känsligare.
Förklaringen till akloholkänsligheten är enkel….leverna avsätter mindre tid och kraft till nedbrytning av alkohol när den har vettiga uppgifter att utföra.
Men alkoholkänsligheten var som värst i början av LCHF och har förbättrats en hel del…levern blir kanske effektivare med tiden. Dock tycker jag inte alkohol är så gott längre.

Måste nog supa till lite och se vad som händer
Alkoholen smakar nog som den alltid har gjort men likörerna går ju bort nu (även om jag redan före lchf gärna blandade dem med en skvätt grädde).

Intressant fundering… Jag kan ju också tycka att vi borde få lättare att klara av alkohol, precis som vi får vad gäller att klara av andra gifter, när utrensningsorganen inte bara fungerar bättre, utan även inte är lika överbalastade med andra gifter, som tidigare.
Funderar vidare här på dina tankegångar:
Jag tycker mig klara alkohol LITE BÄTTRE än tidigare. Skulle detta - alla rapporter om motsatsen till trots - kunna vara "NORMEN", men endast gälla dem som inte minskat sin kroppsvolym ALLT för mycket jämfört med tidigare (var själv INTE SÅ överviktig innan kostomlägget), och kanske dessutom gälla endast när kroppen hunnit genomgå de allra värsta omställningsproblemen!?
Ja, fast en fråga som förstås inställer sig: Är det kanske volymen blod som alkohol"tolerans" är kopplat till - och i så fall, minskar kroppen sin volym av blod, allt eftersom kroppsvolymen till följd av fettreducering, minskar!?

Jorå Pasi, vi är nog en del som faktiskt tål alkohol lite bättre. Hade någon tråd om detta tidigare… Kanske läge att inte överge alkoholen för tidigt, utan ha tålamot och invänta att gifter är utrensade, och alla utrensningsorgan fungerar bättre!? ;-) Själv uppskattar jag hur som helst alkohol ännu mera än tidigare! :-)

Skönt att höra. Jag har inte riktigt vågat dricka, vill inte bli full och eftersom jag sjunger lika högt och falskt och gärna när jag är nykter har det inte behövts heller. Men jag gillar tequila!

Dagenefterhungern eller suget är inte oförändrat för mig i alla fall. De gånger jag tryckt i mig extra kolhydrater har just varit dagen efter. Jag dricker några glas vin kanske och sen endast whiskey med vatten. Ingen öl eller söta drycker.

Hm, alkoholen förstör visst omdömet. Efter några snapsar och en del vin tyckte jag det var helt ok med likör också
Det har inte föraöndrats nämnvärt för mig när jag dricker alkohol. Jag blir fortfarande lika snygg, oemotståndlig, intelligent, trevlig, rolig och stark som förut!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se