Jordnötter vs jordnötssmör - hjälp!
Har beslutat mig för att äta sparsamt med jordnötter då och då, dels för att det är den enda nöt jag tål, och dels för att jag faktiskt tycker det är gott! ;-)
Dock blir jag konfunderad - jordnötter från Parrot (vanliga saltade) innehåller 10 gr kolhydrater/100 gr, och äter jag 25 gram så är det rätt ok känner jag.
Kung Markattas ekologiska sockerfria jordnötssmör innehåller bara nötter&salt men ändå 21 gr kolhydrater/100 gram. HUR är det möjligt? Nån som har en teori?
Tacktack!
/Linda som nu kört LCHF i 4 v med undantag av 2 tappa greppet och moffa glass-dagar ;-)
Kanske för att jordnötssmöret inte har samma vatteninnehåll som den hela "nöten".

Olika kolhydrat kan bero på att det är olika sorter av baljväxten jordnöt (ingen nöt som sagt).

Green choice har ett ekologiskt och kravmärkt jordnötssmör med:
29 gr. protein
13 gr. kolisar
52 gr. fett
namnam
(finns i vanlig butik, coop tror jag det var)
Vad använder man jordnötssmör till? Jag frågar bara för att jag själv aldrig har använt eller ätit det.
På mackor (nötbröd/fiberhuskbröd i detta fall), i desserter, som snacks (skeda ur burken, funkar bra som substitut till deppglass då man också sitter och slevar ur burken och glor på film i soffan) :D

Chicken Satay med jordnötssås.
Himmel, så gott.
= Kycklingspett och en sås gjord på jordnötssmör och kokosmjölk. Du kan googla på receptet.

Macka med majonnäs och jordnötssmör 
Jag stoppade en sked jordnötssmör i en fläskköttsgryta igår. Jättegott som krydda.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Tack för era svar! Jag gjorde just en underbar sås!!
50 gram jordnötssmör
2 dl extra krämig kokosmjölk (blue dragon)
1 dl vispgrädde
ca 3 tsk röd currypasta (blue dragon)
salt
peppar
1 tsk canderel.
SUPERSMARRIGT till kycklingfilé
Åh, det låter som en sjukt god sås, skall snarast provas!

Det är sjuuuukt gott
Mer användbart är jag hade en aning om, tack alla för tipsen!