Röka bacon själv
Är det någon som har provat att röka bacon själv, dvs kallröka sidfläsk? Hur har det i så fall gått, och kan ge tips på utrustning, saltlagen osv? Jag är även intresserad av andra livsmedel som ni har rökt själva. Röker man själv så vet man ju vad man äter, och slipper tex. nitrit i baconet om man inte vill ha sådant i kroppen.
Jag hittade en bloggare som provat, men fler ideér är tacksamt.
http://annasskafferi.blogspot.com/2008/07/rka-sidflsk-del-2.html

Jag har bara sysslat med varmrökning, då kallrökning kräver så mycket passning….ofta över 1-3 dygn.
Jag brukade göra en svag saltlake 10l vatten, 1kg salt och ca 15kg vara (fisk normalt) 24 timmar.
Sedan rökning i 65 grader, 2 timmar för småfisk, 3 för större.
Kött har jag kört på samma sätt men kört lite högre temperatur.
Enda utrustningen som behövs är en eldstad av något slag, där man kan reglera luftinsläppet, ett rökrör (cementrör, plåtrör, en stenad gång i marken…vad som helst) - ju längre desto lättare att hålla temperaturen. Sist men inte minst en låda med lock (plåt, trä el dyl) där man kan hänga det man skall röka på små spetsiga stålpinnar (cykelekrar tex). Det bör även ligga en vikt plåt över utgången av rökröret så att inte fett droppar ner till elden….kan ge sämre smak och för hög temperatur.
Sedan är det bara att tuta och köra…sätta nån liten pinne under locket på röklådan så man får drag…ställa luftinsläpp så man får rätt temperatur.
Sedan brukar jag elda med al….men det går ju fint med vide/sälg eller körsbär.

Jag är ägare till en röklåda, typ ABUrök fast större och denna använder jag ofta på sommaren. I lådan lägger man alspån eller enris eller både och, i lådan finns ett galler som man lägger matvarorna på och sedan ska locket på, lådan står upp-pallad på stenar och man eldar under lådan.
En kul grej när vi har främmande är att röka räkor, det går så fort att folk kan vara med och se hur man gör och även få smaka slutresultatet. Jag har gjort en korg av kycklingnät som räkorna får ligga i och dom ska tas direkt ur frysen och få tina i röken för bästa resultat, tinade räkor blir gärna lite torra.
Förra veckan lät jag en hel fläskfile ligga 2 dygn och tina i en påse med salt och kryddor, sedan rökte vi den i ca 45 min och skar i tunna skivor, inga nitrater,rökaromer och andra konstigheter som finns i färdigrökta produkter och naturligtvis var den jättegod, rekommenderas till den som har en rök!
Vet någon förresten om man saltar strömmingen före eller efter att den är rökt för att få till en bra böckling?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Tilda - Helst före, så saltet hinner suga in och den får en jämn saltsmak….fast med så små fiskar kanske det inte spelar nån roll.
#0, Här är ett avsnitt av ett matlagningsprogram som visar hur man kan göra eget bacon helt från början:
Det här matlagningsprogrammet håller oftast en skämtsam ton även om det är väldigt lärorikt. I just det här avsnittet så skämtar dom till det genom att göra en parodi på ett i USA populärt tävlingsprogram. Men strunta i det och kolla hur han faktiskt gör, osv, dom olika tipsen han ger, osv.
Programmet är på totalt 20 minuter (10 minuter per del), så det tar inte så lång tid att kolla på. Alltid får du något bra tips av det.
Det är på engelska, och det finns ingen svensk text. Så ha en ordlista om du inte kan engelska matlagningstermer, och tänk på att t.ex. temperaturer är i farenheit. Orkar du inte slå upp så förstår man det mesta ändå.

Pasi är det lagom 10+1 att ha som saltmängd? Hur länge tror du att dom måste ligga i lagen för att vara genomsaltade?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Tilda - 10+1 blir nog bra. Småfisk behöver nog inte ligga mer än 2-5 timmar i lagen.
Ofta gör de flesta rökare en 10+3-lag (eller mättad) och lägger i fisk en kort stund…resultatet blir fisk med för mycket salt i de tunna sidorna och för lite i ryggfilén.

Jag har aldrig rökt fläsk, men när jag var ung byggde jag en kallrök i en åslänt. Rökgången var ungefär tre meter lång och täckt med jord och vi eldade med enris och alspån. Vi rökte fisk där, aborre, gös och framför allt ål. Det var faktiskt rätt jobbigt att passa den, vi rökte väl närmare en vecka i sträck dygnet runt och turades om att passa…

Man skulle ha en kallrök med automatisk matning av spån som ramlar ner på en varm elplatta el liknande….en liten fläkt som blåser in luft så att röken kommer till fisken samt en fläkt som slår till ibland och blåser bort askan från plattan.

Låter nästan som en pelletsbrännare, hihi
OK, det verkar omständigt med kallrökning…
Ska nog införskaffa en liten varmrök. Allt som ger variation ökar chansen att man håller kvar vid LCHF. Röka räkor lätt fantastiskt gott.
Pelletsbrännare, ja kanske det!
Hittade en bok som jag ska köpa:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9146203451
Med reservation att det blir helt fel, den är skriven av en "f d överingenjör på Felix"! Han tycker väl att man ska ta en påse potatisflingor, tillsätta vatten, rökarom, fläskarom, baconfärg och fläskkonsistensgivare. Så, då är det klart…

Min far röker i ugnen på en el-spis som han har i garaget. Spånen lägger han i botten på ugnen och man får ha en plåt eller skiva ovanför maten så det inte droppar ner på det som röks.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Jag har rökt i gryta på spisen, en gång.