om man bryter
Om man går tillbaka till kolhydratkost så går man väl såklart upp vattenkilona igen. Men är det som med lågkaloridieter att man går upp mer än det man hade som utgångsläge för att kroppen nu är känsligare för kolhydrater?
det är knappt någon här som har gjort det *vad jag vet* 
så det är nog svårt att svara på 
nej för dom som gör det stannar väl inte kvar på sajten :)
Generellt sett så gäller det för lågkalorikosten att man går upp när man slutar med svältdieten. Då har man har svultit sig och kämpat så på en oerhört låg kalorinivå att när man slutar och återgår till att äta som innan så uppfattar kroppen det som att perioden med svält nu är över och här gäller det att lagra allt som kommer ner i magen nu för snart kan det komma en svältperiod igen. Detta var (enligt SSS) en av överlevnadsfaktorerna för våra förfäder som var tvugna att leva på det viset.
Vad gäller att ställa om kroppen från kolhydratsdrift till fettdrift och sedan återigen gå tillbaka till kolhydratsdrift är att bruka onödigt mycket våld på ämnesomsättning etc. Jag vet inte exakt hur viktuppgången skulle se ut, men logiskt sett borde det ju vara så att om man hade för mycket trivselkilon som kolhydratätare så kommer de tillbaka igen om man börjar äta på samma sätt….
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
Det beror förstås på vad man äter. Om man en gång blev tjock av kolhydraterna, så är det väl sannolikt att man blir det igen.
Det blir viktökning som brev på posten. Det är flera som slutat och ökat i vikt och kommit tillbaka när de inte klarar kolhydraterna.
Det är ju kolhydraterna som gör oss tjocka, precis som kaisakavat skriver.
Jo men det förstår jag ju att man går upp om man äter som man gjorde innan. Men frågan var ju om man går upp ännu mer än innan om man börjar äta lite mer kolhydrater än nu.

estrid - Man hamnar nog bara i gamla hjulspår, går upp ganska snabbt till utgångsvikten…fortsätter sen sin bana mot ett tjockare och ohälsosammare liv med ökande insulinresistens.
Efter svält/bantning har man en sämre hormonprofil med sig in vilket resulterar i en vikt som ofta är högre än ursprungsvikten….något som man åtminstone slipper med LCHF.
Nej men precis. Man har ju inte svultit direkt så kroppen paniklagrar ju inte i alla fall. Jag vill verkligen äta annorlunda så att gå tillbaka är inget alternativ. Jag märker däremot att jag bara pendlar vatten hela tiden efter en månad på LCHF. Jag tror det blir svårt för mig att gå ner på den här dieten. Jag tänker att jag vill pröva stenålderskost i fortsättningen, dra ner lite på fettet. Jag tror att jag hamnar lite högt i kalorier.

#8 Det kan du allt göra, men jag tycker du skall ge LCHF lite mer tid. :-)
Jag tror i alla fall på metoden som helhet. Men jag måste nog drastiskt dra ner på maten om det ska hända nåt.
Prova att öka fettandelen och ligg över 80% ett tag? Kan vara värt ett försök.
Det har jag redan prövat. Då blev det jättesvårt att hamna lägre i kalorier. summan blir plus minus noll jag tappar inget.