Trevligt fika?
Jag tar gärna emot tips på trevligt fika - har en kompis som är diabetiker och som (förstås) då ska undvika socker. Själv är jag glatt allätare så jag söker råd av er experter :)

Ost alternativt grädde med hallon, eller grädde med riktigt mörk choklad nedsmält. Söta efter behov.
Jag älskar filadelfiaost och gör gärna röror med filadelfiaost, smält smör och grädde som kan smaksättas med det mesta och ätas till frukt eller som det är. Mums!

Jag gör ischoklad på mycket kokosfett och lite mörk choklad. Smakar av med lite vaniljpulver. Häller i små muffinsformar med flagad mandel. Smaskigt!
Det finns recept, om du rullar ner spalten till vänster. Rubriken är Mat - recept på sötsaker och efterrätter.
Själv gör jag Mascarponerullen nån gång per månad.
Axols tips om hallon, grädde, mörk choklar är inte fel det heller.
Lycka till! 
Pannacotta och mascarponekräm är mina favoriter. Panncotta kan varieras i all oändlighet, smaksättas med espresso/kaffe för lite vuxnare smak, med något bär för lite piff. Mascarponekräm är mascarpone blandat med vispgrädde. Krydda med kanel och kardemumma t.ex.

För någon vecka sedan lade jag upp ett recept på mintchokladmousse. Hur gott som helst om man klarar lite 70 %-ig choklad och vispgrädde dvs.
Här hittar du inlägget.

#1 Har du något recept eller ungefärliga mängder på filadefiarörorna Axol? Det lät gott och jag "råkar" ha ett par askar hemma pga extrapris i affären
Å när jag ändå är igång och frågar: tips på smaksättning?

Av mig får besökare bara en slät kopp kaffe…thats it!
Frågar de efter kakor eller bulle så skäller jag ut dem.
Länge sedan nån var på besök nu……hm!?

Tack för alla idéer :) Jag ska kika lite extra i recepthörnan också :)
Jag brukar bjuda på kaffe i stora muggar med vispad grädde toppad med kanel. Ingen verkar sakna bullarna!

får den smak som de där askarna med nougat och mandelflarn då?
eller liknande kanske,. kommer knappt ihåg när jag åt ischoklad senast,, men har funderat,
btw, hel OT till tråden..
men vet någon hur man skulle kunna göra knäck á la LCHF?
alternativt egen nougat/Nougatkräm?

#10 njae, godare - jag har aldrig gillat nougat
Kaffe går prima att "piffa upp, om man vill det.
Kardemumma är mitt tips. Ett par krm med kaffepulvret, till ca en liter färdigt kaffe. Med grädde är det ännu lyxigare. Mer än nog som "helfika".
Det där med tilltugg är en ovana och ett elende att å det snaraste vänja av folk med. 

God morgon. Hur mycket kolhydrater är det i mascarpone egentligen? Jag har aldrig hittat någon burk med k-innehållet på!

#6 - Jag är urusel på att följa recept och sådant. Det blir aldrig likadant från gång till gång, men jag kan ju höfta till det:
200g Filadelfiaost
50g smält smör
1-2 dl vispgrädde
1 nypa av vaniljfröna, men ta en teesked vaniljsocker om du inte har det
Jag sötar med en skvätt sötningsmedel
Smält mörk choklad i lite grädde.
Vispa ost och smält smör så det blir homogent (elvisp). Tillsätt socker och smak. Vänd ner den vispade grädden utan att vispa igen. Rör sist ner den smälta chokladen, den kan bli antingen homogent brun eller strimmigt brun, snyggt vilket som. Du kan också göra denna i kopp och toppa med vit vispad grädde (smaksatt med vanilj). Lägg i lager i glas och sätt i kyl några timmar innan servering. Över den vita grädden lägger jag lite frukt (3 hallon, lite hackad kiwi eller liknande). Jag tycker att det kan varieras i det oändliga och jag älskar den där filadelfiaröran. Pefekt blandning mellan sött, surt och salt!
Lycka till!

#14 - Tusen tack! Jag är egentligen ingen receptföljare heller så en bra "höftning" är utmärkt att utgå ifrån