Naturkött i Stockholm
Ville bara tipsa om att Hemköp i Sundbyberg har fått in ett parti naturkött ifrån Uruguay (entrecote) i bit MED fettet kvar. Jag är inte så bra på köttpriser och vet inte om det är billigt/dyrt men det kostar 179 kr/kg. Köpte en bit för att testa.

Billigt! Undrar om man måste åka ända till Sumpan eller om det finns på andra Hemköp…?
Grejen är att det ser ganska groteskt ut, det är inte skivat och blodet syns så att säga. Jag hade tur som läste ordenligt och såg allt fett, ja du vet… Jag tänker att de kanske måste sänka priset efter ett tag eftersom många kommer att tro att det är nåt kostigt kött. Dom hade lamm också, naturkött, men jag vet inte priset på lammet (har svårt för lamm).
Jag gillar verkligen att vi tipsar varandra när vi hittar bra varor till bra pris. Fortsätt så, allihop! :-)

Min affär har ofta hela köttbitar i vaccuumpåse med blod runtomkring och fettsjok utanpå. I början tyckte jag det såg läbbigt ut, men nu har jag insett att det är bra och blir inte avskräckt! Medvetna köttätare lär inte tycka det ser konstigt ut. För ett tag sedan köpte jag tokbillig ryggbiff i bit med bara lite kappa, ångrar att jag inte köpte mer och strimlade. Nu fick jag för mig att jag måste skiva det och steka som vanligt lite "rare", då håller det ju inte så länge och det var kort datum. Men det är ju jättegott att strimla och steka till någon gryta, och så billigt som det var skulle det bara kännas lyxigt men inte slösigt…
Ah, det var precis så det såg ut! Jag funderar på att köpa lite och frysa in…

T-jarlen är mitt guldställe, där har de ofta gräskött från uruguay eller brasilien för smalare penning. Köpte entrecôte där idag, 129kr kilot, och en FIN fettrand på. Utskuren biff (dock också kappan kvar(!!) 99 kr kilot.
#2, #4, Tvärtemot vad många tror så är det inte blod som är den röda vätskan som kommer från kött. Det är bara annan vätska (mest vatten) som har färgats av köttet helt enkelt.
Blodet tas bort under slaktningen.
#& Tack för tipset Puhlo, ska dit och kolla. Såg att de hade billig lax också.

#6 Tack för påminnelsen, jag brukar också titta in där ibland när jag har vägarna förbi, och se om de har några bra kötterbjudanden. Det har de ofta!
Det Vi(vo) som ligger på Götgatan vid T-Slussens södra uppgång har också ofta billigt kött, fast oftast med kort datum.