Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-soppor-såser
Läst 9910 ggr
Delfonic
0

Goda italienska såser...

Jag ser att det pratas lite grann om pesto här och var…Jag tänkte fortsätta på den inslagna vägen och tipsa om några mycket enkla och goda italienska såser..

Dessa recept gäller för ca. 4-6 personer.

PRIMAVERA:
150g färsk sparris
30g smör
2,5 dl grädde
60 nyriven parmesan

Skär sparrisen i jämnlånga bitar. Smält smöret i stekpannan och tillsätt sparris, grädde och parmesanost. Låt detta sjuda en liten stund, 3-4min,tills det att sparrisen är klargrön och precis genomkokt. Smaka sedan av efter behag med salt och peppar.
(Primavera görs vanligtvis med bönor och sockerärtor också(500g resp.200g), något jag hoppar över.)

ALFREDO:
90g smör
150g nyriven parmesan
3dl grädde
3msk hackad persilja

Smält smöret i en kastrull på svag värme. Tillsätt parmesan och grädde och koka upp det under omrörning. Sänk sedan värmen och låt såsen sjuda under omrörning tills den tjocknat lite. Tillsätt sedan persilja och smaka av med salt och peppar.

CARBONARA:
1 paket bacon(gärna tärnad eller strimlad)
4 ägg
50 nyriven parmesan
3dl grädde

Börja med att steka baconet. Vispa sedan ihop ägg, parmesan och grädde i en skål. Vänd ner baconet i skålen och blanda väl Häll sedan över såsen i stekpannan igen och låten den sjuda i ca 1min. Smaka av med lite svartpeppar.

BOSCAIOLA:
1 paket bacon
200g champinjoner
6dl grädde
2 salladslökar
1msk hackad persilja

Fräs bacon och champinjoner i ca. 5min, tills det får en fin färg. Rör ner lite grädde, gärna med en träsked, och var noga med att inget bacon har fastnat i pannan. Tillsätt resten av grädden och låt det sjuda på hög värme i ca. 15min. Såsen skall bli så tjock att den täcker baksidan på träskeden. Rör sedan ner salladslöken och garnera med persilja.

Margareta
0

Låter jättegott alltihop!!!

TACK!

Numer pensionär i Nynäshamn

Delfonic
0

Lite antipasti när vi ändå är igång..

Pestomarinerad mozzarella (4-6 port.):
50g färska basilikablad
3msk nötter(valöt, mandel etc)
3msk riven parmesan
2 vitlöksklyftor

Kör tills ni för en finkornig massa i en matberedare eller liknande. Tillsätt olivolja lite efter behag och konsistens.

Lägg peston i en skål och tillsätt 300g mozzarella i munsbitar. Blanda försiktigt, täck med plastfolie och låt marinera i kylskåpet i ca. 2 timmar.

Friterade blomkålsbuketter:
300g blomkål
200g fontinaost, fetaost eller dylikt
3 ägg
svålmjöl

Skär blomkålen i buketter och koka dom tills dom precis är genomkokta. Låt kålen svalna en stund och skär osten i små bitar och peta sedan försiktigt in de små ostbitarna i blomkålsbuketterna. Vispa ihop 3 ägg och doppa dom i äggsmeten, rulla dom därefter i svålmjöl och fritera.

Airam1
0

Wow - vilka underbara recept. Längtar att få prova! Tackar !!

Delfonic
0

Tack tack, hoppas det smakar.

Pasi
0

Wow…man kan ju äta ihjäl sig…du får nog vara lite försiktigare i fortsättningen!Flört

Airam1
0

Nu har vi avnjutit en variant av Dina italienska såser. Strimlad rökt bog, skivad vitlök, vispgrädde, parmesan och krossad svartpeppar. Barnen åt nästan ihjäl sig - trots, att deras fullkornspasta "dessutom" var tillgeggad med Pesto.

Tack för inspirationen !

Delfonic
0

Tack Airam, vad kul att det uppskattas på matbordet :)

Det finns många goda influsenser från Italien…

Jag glömde gorgonzolasåsen i all hast.

200g gorgonzola
20g smör
1 selleristjälk, hackad
3dl grädde
250g ricotta, slätrörd

Hacka gorgonzolan i små tärningar. Smält smöret i en kastrull och tillsätt sellerin och rör om i ca. 2min. Därefter i med grädden, ricottaost och gorgonzola. Smaka av med svartpeppar. Koka gärna upp såsen därefter på svag värme och låt det sjuda någon minut.

copia
0

Vilka underbara festrecept, skulle jag ha sagt för ett år sen..*S* NU kan jag äta dom VARJE dag om jag vill!! jag som älskar goda såser.. jag ska äta dom till zuccinipasta,eller stekt riven blomkål..Tack snälla , igen!

maf55
0

Delfonic

Jag undrar vad svålmjöl är för något?

SvartKaffe
0

Mmmmmmmmmm….mums!   Tusen tack!

Det blir nog Alfredo till lutfisken i år Glad

Delfonic
0

Hej Maf55,

Svålmjöl är helt enkelt fint krossade svålar, som man kan använda som en sorts "mjölersättning". Om du vill och har lust går det utmärkt att göra dina egna svålar, det ska finnas några trådar här på forumet om detta.

Melindrea
0

Åh mums. I morgon blir det squash carbonara till middag! =)

Pasi
0

Undrar var Delfonic håller hus…han har inte varit inne på över ett år!?Obestämd

nobban7
0

Tidigare var smör, vispgrädde och parmesan min syndigt goda sås till pasta - nu är det pastan som är synden.Skrattande