Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1779 ggr
JohannaWW
0

Vaför händer inget???

I en vecka har vikten mer eller mindre stått still. Den går något hg upp och samma hekto ner.

Jag tycker att jag är ganska duktig. Ligger på 4-7% kolhydrater per dag.

Har haft en del huvudvärk och annat som kanske är omställningsbesvär om det kan bero på det??

Jag har ju en del att gå ner. Ca 15 kg iaf…

Frihet07
0

Jag har stått stilla längre perioder för att sedan helt plötsligt märka att vikten har minskat något. Till skillnad mot vv där man gick ner ganska stadigt om man följde programmet upplever jag LCHF lite mer "lynnigt".

Man måste lära sig att "skruva och vrida" på rattar och spakar för att få till sin viktnedgång. För mycket grädde? För lite smör? osv.

Hur länge har du ätit LCHF?

Huvudvärk kan vara övergångsbesvär, har själv haft sådana, men jag kan få när jag vid sällsynta tillfällen ätit för mycket kollisar - därför aktar jag mig noga.

JohannaWW
0

Jag har ätit det i snart 4 veckor bara. Gått ner ca 2 kg.

Har svårt att dra ner på mejeriprodukter då jag är vegetarian och att leva på fisk, ägg och grönsaker kommer inte att fungera för mig. Äter inte så mycket mejeri ändå. Ïofs så äter jag en del ost det är ju det lättaste mellanmålet man kan få tag i om man går in i en affär på lunchen, det och keso.

Brukar ligga runt 70-75% fett iaf.

lundsabin
0

Jag vill bara säga att 2 kg på 4 veckor är väl inte dåligt? Visst hör man om dom som rasar i vikt i början, men det gäller inte alla. Det är individuellt hur kroppen reagerar och ställer om sig till den nya kosten.

Tycker också som Frihet07 skriver att LCHF är mer lynnigt än VV, men å andra sidan fungerade inte VV i längden för mig i alla fall, så man kanske kan säga att det blev lynnigt efter ett tag?

Inkanyezi
0

Oroa dig inte.

Jag behövde ett år för att gå ner nio kilo från ungefär 70 till 61. Under sommaren har jag gått upp ett par kilo igen trots LCHF, men magen har samtidigt minskat, två hål på svångremmen. Boxershortsen tränger däremot om låren som har ökat i omfång - och dom är stenhårda. Det är vad fyra mil cykling varje dag gör.

Så strunta i vågen; det händer faktiskt saker som vågen inte visar, och det är inte alltid konsekvent nedgång. Sikta på att må bra, och kolla inte vikten för ofta.

Och något hekto på vågen hit eller dit, det kan vara vad som finns i magen, blåsan eller ändtarmen. Ett glas vatten väger ungefär två hekto och att gå och kissa minskar vikten med ungefär ett och ett halvt. Ta det i stora drag i stället och över längre period.

Sagajo
0

Johanna, jag skulle prova att öka procenten fett och se vad som händer.

birma
0

Det stämmer som lundsabin (3#) säger. Det gäller inte alla att man rasar i vikt i början. Några tappar ingen vikt alls på flera månader och i några har fått vänta 1 år innan något händer. Man kan lätt få den uppfattningen (jag fick det i alla fall) när man läser in sig på LCHF men det tycks synnerligen individuellt. Det känns ju alltid roligt när något händer redan från början, det ger förstås ökad tilltro och motivation. Men det var ju väldigt bra beskrivet av Frihet07 (#1) att LCHF är lynnigt. Det verkar ju så. Har själv aldrig provat VV men däremot under ett par perioder ätit liten mängd mat, fettfattig mat, lågt med kalorier och med lite frukt och mycket grönsaker. Då hände det något med vikten ganska snart. Men antagligen är det inte bra för kroppen och vikten gick upp igen när man började äta som vanligt.

JohannaWW
0

Nä, 2 kg är inte dåligt. Det är bara det att det har stannat av…

Undrade varför…?

MimLan
0

#7 De där kilona var förmodligen bara vatten. Din egentliga viktminskning har helt enkelt inte kommit igång eller så omfördelas det på kroppen så att du inte märker av det eftersom du går på våg-vikten.

JohannaWW
0

Måttbandet visar ju ner iaf, så nått har hänt. Kan vara vätska men jag tror knappt det.

Öka fett%? Jag ligger på 70-75% ska det vara ännu mer så blir det knappt plats för nån protein…??

Kolhydraterna har jag bra koll på tycker jag oftast under 7% iaf.

WilliamJ
0

Hej,

Jag skulla testa att skippa mellanmålen som du nämner tidigare. Låt kroppen få tid att äta från det egna fettet istället.

Sagajo
0

Jag vet, men jag skulle prova att ligga på 80% i några dagar och se vad som händer. Fettförbränningen kanske behöver en kickstart!Skrattande

JohannaWW
0

Sagajo:

ska prova!

WilliamJ;

Jag äter ing mellanmål.

Matdag:

Frukost: 2 kokta ägg med majonnäs, 4 skivor ost med 20g smör.

Lunch: 250g keso och 3 babybelostar

Middag: Fiskgryta med smör och grädde.

Kväll: 2 rutor mörk choklad

Ca 1600 kcal 6% kolhydrater 66% fett (ovanligt lite fett denna dagen)

Sagajo
0

En annan idé att prova är att kanske minska på den hårda osten och äta mer ägg/fisk ett tag? Kanske tonfisk i omelleten eller stekt lax/kallrökt lax till lunch eller keso med pesto?

JohannaWW
0

Ja, ost lät lite för bra för att vara sant…Flört

Ja, kanske ska prova att minska på osten ett tag iaf…

Sagajo
0

Hehe, det påminner om mina tankar inför grädde i kaffet. Jag tänkte att detta är för bra att vara sant! Men eftersom så många säger att det kan stoppa viktnedgång så har jag bestämt mig för att spara på grädden i kaffet till jag har gått ned lite till.

Flobi
0

Jag vet inte varför det är så olika. Min man har gått ner fyra kilo på en månad och jag bara två. Går upp och ner ett halvt kilo från dag till dag. Är så sur idag att jag vägrar att äta. Dricker bara vatten och äter magnesiumtabletter för tillfället. Ja, jag vet att det är fel men kroppen måste ju ta av fettet om den inget annat får. Idag fungerar inte förnuftet alls utan jag är mest som en tjurig unge.

Sagajo
0

Varför jag föreslog ökad fettmängd är för att jag har läst i några trådar (kommer inte ihåg var nu) om kvinnor (som stod stilla i vikten) som har ökat fetthalten och ligger över 80% och då verkade saker hända för dem, men det kan ju ha varit undantag också. Jag läste också om en kvinna som åkte ned till Sten Sture på konsultation och hon verkade äta helt ok men fick inte igång fettförbränningen. Han verkar ha gett henne rådet att äta mer fett. Jag hade en liten fundering att skaldemans ratio är uttaget på en man och att kvinnor kanske behöver en lite annorlunda ratio. Men det är funderingar…

Wildrat
0

#16 Män har (oftast) lättare att gå ner i vikt. Om det beror på hormoner, tidigare bantning eller nåt vet jag inte men de går ner mer och fortare.

Du vet väl att svält gör att kroppen behåller fettet än mer och dessutom lagrar i större utsträckning när den väl får nåt?

birma
0

Cool Ja jag håller med. Ost lät för bra för att vara sant.
Och grädde och creme fraiche…

Aldrig får man vara glad länge.

JohannaWW
0

Hahaha..

Om inte annat blir man upp-piggad av era kommentarer och inget känns så botten längre!

tack!

Flobi
0

Jodå jag är bara dum och arg på mig själv för att jag inte kan uppnå samma mål som andra gör. Får nästan panik över att det går så sakta.

Jag har stekt en fläskkotlett med lite lök och kokat en stund med grädde och cremefraiche och inlagd grönpeppar. Till den åt jag lite röd inlagd paprika. Det var jättegott och detta går att få ner hur man än mår och tänker. Tror att det är favoritmaten bland alla recept jag hittat.

Min man äter bacon och ägg till frukost varje dag till skillnad från mig. Jag äter ingen frukost alls. Är inte hungrig förrän framåt ett - två på dagen. Min filosofi är att man ska bara äta när man är hungrig och inte för att klockan är si eller så. Skaldeman gick ju ner 65 kilo på detta resonemang så det kan inte vara fel att låta bli att äta när kroppen inget vill ha.

Paniken ligger väl mest i att jag inte kommer i mina kläder. Ska resa till Lanzarote i slutet av oktober. Behöver gå ner 4,5 kilo till innan dess. Nu är jag rädd att jag inte ska hinna gå ner något mer. Köpa nya större kläder är helt otänkbart.

Jag hade hoppas på att regnet skulle sluta komma ner så jag fick cykla men det är bara att glömma. Imorgon skulle det bli bättre väder så jag får väl ta min cykeltur på ett par mil då istället.

Kram från Flobi mycket tjurskallig ibland Oskyldig

Wildrat
0

#21 "äta när man är hungrig och inte för att klockan är si eller så" funkar ju om man äter tillräckligt mycket. Äter man för lite (vilket är väldigt lätt att göra med LCHF) så blir det i praktiken svält för kroppen och då kan man visserligen gå ner i vikt, se på Hollywood, men man mår dåligt och går upp igen när man äter mer. Dessutom försvinner muskler och inte fett…

Jag måste äta frukost annars sätter inte min kropp igång, inte ens aptiten men det är jag det Glad, jag hoppas du slipper det problemet.

Jennix
0

En vecka att stå stilla är inte så lång tid, ha tålamod! Du har ju gått ner vattenkilo i början, fortsätt en vecka till och se vad som händer innan du börjar ändra något.

Ät så du blir mätt, slappna av och njut av maten. Glad

Jag tycker man ska ha stått stilla i kanske 2-3 veckor innan man börjar experimentera med det som har funkat tidigare…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Inke
0

Oroa dig inte. En vecka är ingenting. Ibland händer inget på några veckor och sen skuttar vågen ner 1,5 kg och fortsätter ner nästa dag med 2 hg. Mjöl stoppar upp viktnedgång för mig likaså soja och majs. Varför vet jag inte. En halv liten tomat går bra.  Njut och må bra.