Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2691 ggr
Lino
0

Det skär sig!

Hej alla glada LCHF:are!

Är det bara min gräddiga mat som skär sig när man värmer i micron? Det har blivit en del gräddsåser på sistone, leverbiff i gräddsås, fläsk med löksås osv.
Det ser så "bra" ut när jag gör iordning matlådan. Har inte talat om på jobbet om min kost, så jag vill gärna att det ska se hyfsat "normalt" ut.
Men när man värmer maten i micron så skär sig grädden och det ser ut som om leverbiffarna flyter omkring i fett. Vilket de iofs gör också..och jag har inga problem att äta det Glad Men det känns ju lite pinsamt.

Går det att undvika detta? Antar att det har att göra med att man inte har någon redning?

Jenny84r
0

Tror att det är leverbiffarna som ger ifrån sig fett så jag skulle ha lagt biffarna för sig när man värmer. Omständigt men jag tror du slipper skuren sås då. Det borde finnas matlådor med olika fack för såna lägen ;-)

Lino
0

Hm, ja det skulle kanske funka.. Men när jag hade fläsk med löksås och blomkålsmos blev resultatet likadant, nästan ännu värre. Jag gissade då att det berodde på att det var grädde både i såsen och i moset.

Men jag får väl prova att lägga såsen i en separat låda! Om man inte vill ta diskussionen förstås… men det vill jag helst inte förrän jag upplevt förbättringar i hälsan.

Axol
0

Nja, det beror på att det är så mycket fett att det andra blir mättat. Det märks särskilt vid andra uppvärmningen, men även direkt vid tillagningen när det svalnat lite.

Åtgärd? Mindre fett i såsen och hellre ha en fet klump bredvid kanske (majjo eller aioli)? Eller som du själv förestlår, två byttor, en för såsen och en för maten. Då kan du vispa runt ordentligt och eventuellt spä med kallt vatten eller något.

Jag står ut med det, men det kan se lite oaptitligt ut.