Nötter och mjölkprodukter?
Hej! Jag är inne på min första vecka med LCHF och mår toppen. Har läst i många av inläggen här att man ska dra ner på nötter och mjölkprodukter om man inte går ner i vikt.
Nu undrar jag om det spelar någon roll varifrån kolhydraterna som man äter kommer ifrån. Jag äter 10-20 g kolhydrater per dag och en stor del av dom kommer från fet yogurt och paranötter. Paranötterna innehåller endast 3,4 g kolisar/100 g och borde vara godkända, eller? Kan förstå om det är mjölksockret som spökar vad gäller mjölkprodukterna, men jag dricker inte mjölk och äter inte fil.
Nån som vet?
Vet ej vad gäller nötter, men håller mig borta från dem för att undvika för mkt omega-6.Vad gäller mjölkprodukter så påverkar laktos (mjölksockret) insulinutsöndringen mer än vissa andra kolhydrater. Jag äter inga mjölkprodukter under 34% fett; alltså bara creme fraiche och vispgrädde, för att de har lägre laktoshalt och högre fettmängd vilket gör att jag blir mättare på mindre. Har inte haft problem med viktminskning trots ganska stort intag av grädde och CF.
För många gör det skillnad var kolhydraterna kommer från och en del har sett att nötter spökar, andra har sett att mjölkprodukter spökar.
Att dra ner på dessa produkter under ett par veckor och sedan – om man börjar gå ner i vikt – återinföra dem en i taget kan ge svar på om det var de som påverkade viktnedgången. Som med alla laboreringar är det viktigt att inte göra för många ändringar på en gång, för då vet man inte vad som gör skillnad.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag tycker och tror personligen att det spelar stor roll varifrån kolhydraterna kommer och inte bara mängden på kolhydraterna.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#3 Det kan mycket väl vara så, olika kolhydrter består ju av olika sockerarter i olika kombinationer….
Jag behövde dra ner på min konsumtion av alla nötter utom just Paranötter , far brukade köpa hem paranötter som bara hade 1,6 g kolisar per 100 g och det gick fortfarande ner på vågen..
Hej
Jag tror inte att nötter påskyndar viktnedgång, men för mej var nötterna en hjälp att ta bort spannmålsprodukter ur kosten de första månaderna. Eftersom jag åt ganska mycket müsli och hårdbröd inannan LCHF tiden, så var nöätterna något att tugga med motstånd.Nötter är inte optimalt men betydligt bättre än spannmålsprodukter.
Jag ser LCHF mer som en kost för framtiden och inte en bantningsdiet för en viss period, För att jag skall kunna leva med LCHF på långsikt, så måste jag kunna äta något gott ibland, då äter jag nötter, mörkchoklad, grädde, turkisk yogurt , lite bär och dricker något glas vin. Blir det för mycket av dessa produkter stannar jag viktnedgången men har inte gott upp heller