Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3785 ggr
missaz
0

LCHF till 11 åring?

Min son som fyller 12 i oktober är mycket inspirerad av min kost och vill nu också börja med lchf. Jag tycker det låter bra, men undrar om denna kost är att rekommendera för barn? Min tanke (eftersom han inte äter lever eller nästan några grönsaker, är att han kke kan komplettera med en frukt om dagen. Vad tror ni? Är detta bra? Tips tack!

missaz
0

Alltså; frukten är för c-vitamin, glömde skriva det….

DaMum
0

Jag har en 10-årig dotter, hon fyller 11 i december. Hon har ätit LCHF i över 1 år och mår jättebra.

Någon frukt äter hon inte, och vad jag förstår så behöver vi inte särskilt mycket C-vitamin eftersom vi inte äter något som oxiderar i kroppen.

Annars lär ju vitkål vara C-vitaminrikt, och coleslaw är ju en rätt som många barn tycker om, eftersom den är krämig och majonnäsig och funkar bra ihop med både korv och kött och kyckling.

Lycka till!

missaz
0

DaMum; tack för svar! Min son sätter nog igång redan imorgon med denna kost! Hoppas han håller den och inte attackeras för hårt av kolhydrats-sug!

Vitkål äter han inte (enda grönsaken som går hem är gurka) så jag ger nog en mandarin om dagen eller så för att känna mig på den säkra sidan. Är inte (känns det som) lika viktigt att vara helt strikt för ett växande barn, dessutom är han aktiv och spelar fotboll flera ggr i veckan, så de kolhydrater en frukt innehåller tror jag inte det blir någon negativ effekt av. =)

maxiq
0

Det är inte kolhydraterna i frukten som är "farliga" utan sötman som kan trigga igång sötsuget efter annat socker eller godis. Tänk på att inte göra övergången för tvär får då kan han bli illamående och orkeslös och då kommer han inte att vilja fortsätta.

Har du testat gräddstuvad lever? Det var det bästa jag visste när jag var i den åldern! Du kan köra gurkan i rivjärnet, låta en hel del vatten rinna av i en sil eller durkslag och blanda det med creme fraiche som tillbehör till köttet. Smaskens!

Sagajo
0

Gräddstuvad lever? Berätta mer!

Caena
0

ja du, vitkålen är väldgit c-vitaminrik.. faktiskt så att man rekomenderar att hellre ge lite vitkål till tex marsvin(de är en av tre däggdjur (marsvin, apa och människa) som inte kan producera sin egen c-vitamin- de kan få marsvinsförlamning av för lite c-vitamin)

att jag aldrig tänkt på det när det gäller c-vitamin nu när man äter lchf.. det e ju såå gott!!

missaz
0

maxiq; Ah, tänkte inte så långt! Men han är ingen godisgris egentligen, har aldrig varit. Gillar kanelbullar och vissa kakor och en aaaaningens godis, men i små mängder, han har aldrig gillat t.ex. sylt, bakelser, tårta, choklad… Han äter faktiskt hellre ölkorv än godis och visst, han älskar chips och ostkrokar, men även där tycker han ännu bättre om ölkorv. =)

Gräddstuvad kycklinglever går ner, men inte i tillräcklig mängd. Det är INTE en av hans favoriter. Provade att ge honom av Margaretas kycklinglevermousse som jag själv älskar; funkade inte det heller. Trots att han inte gillar potatis tar han alltid mer potatis än leverstuvning när det serveras; alltså ett dåligt alternativ.

Jag tror att han fixar en frukt om dagen utan att bli triggad, gör han inte det får jag väl prova kosttillskott antar jag… men tror att vitaminer från "äkta vara" är bättre egentligen.

Ska absolut tänka på att inte göra övergången för tvär, men hur gör man det med någon som knappt äter grönt…? Råa morötter? Det gillar han sådär iaf! En halv macka om dagen en period? Har du något bra tips?

Sagajo
0

Jag dricker vatten med lime i, och det ger tydligen tillräckligt med c vitamin. Kanske vatten med lite saft från grape eller apelsin funkar?

Zepp
0

Det är bättre du ger honom något med C-vitamin i stället för mandarin som nästan bara är vatten o socker.. vad har folk fått det ifrån att frukt innehåller så mycket vitamin?

Ge honom svarta vinbär eller blomkål tex, det e mycke mera C i dessa!

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/c.html

Annars så  är det väl bara c-vitamin och folsyra som vi som äter denna kosten skall tänka på?

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/fol.html

Många citrusfrukter saknar i stort sett C-vitamin på grund av industriell odling, transport och att de skördas när de är omogna och mognas artificiellt med hjälp av gas!

Men det e klart.. får du tag i nysködad närodlad citrus så skadar det säkert inte ett friskt barn.

Här har du hela Vitaminsidan;

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

missaz
0

Sagajo; Tack för tipset!

Zepp; svarta vinbär var en bra idé! Annars har ju alltid Gert Fylking påstått att ett rönnbär innehåller dagsdosen av c-vitamin kom jag just på…. Stämmer detta kan man ju plocka ett gäng rönnbär och lägga i frysen och ta en om dan. Inte så goda kanske, men små så de kan sväljas hela. =) Någon som vet om den påstådda halten av c-vitamin i rönnbär stämmer?

missaz
0

Hittade just själv att rönnbär innehåller 98mg c-vitamin/100g… blir nog ingen dagsdos på ett rönnbär då! =)

maxiq
0

Är han ingen "sockergris" (som jag var) så ska det inte vara några problem med en frukt om dan. Men lyssna på Zepps råd om alternativ, själv har jag blivit "ordinerad" broccoli under tiden jag kör mitt fettrace så jag har fått gräva djupt i frysen eftersom jag inte ätit grönsaker på säkert ett år. Morötter är INTE bra om jag har förstått saken rätt.

Om han äter fläsk och kött (helst naturbetes) så får han i sig en hel del vitaminer där, komplettera med ägg så är han hemma! En mjuk övergång är att börja med att byta ut frukosten till LCHF några dagar för att byta ut frukost och lunch några dagar o.s.v. Mellanmål kommer inte att behövas eftersom man ju håller sig mätt längre.

Lycka till! Skrattande

#5: Fråga mig inte hur man gräddstuvar lever! Jag lagade inte mat när jag var liten och gör det knappt nu. Käkar bara det hemma hos mamsen numera av den anledningen. Men det är typ: stek levern i bitar, släng den i en kastrull och koka den i grädde. Typ.

Pasi
0

#11 Andra lite udda C-vitaminkällor -

• Charkuterier - Många korvar har askorbinsyra som konserveringsmedel/antioxidationsmedel
  • Grädde ca 0,7g/100g

Kan funka med ett rönnbär om dagen om man antar att c-vitaminbehovet för en LCHFare kanske ligger runt 1mg (fast om det är så vet jag inte, men det är inte omöjligt).Flört

Zepp
0

Verkar som om det var stora rönnbär Fylking åt, då Rönnbär innhåller 80mg/100gram och dagsbehovet är satt till 60 mg. Tungan ute

http://www.krakbar.nosvyr.fi/html/misc/naringsinnehall.htm

Med andra ord lika mycket som i blomkål ungefär.. kanske blomkålsmos passar?

Pasi
0

maxig - Du glömde löken som är obligatorisk när man lagar lever (och ger en del c-vit).

maxiq
0

Ja jag säger ju det: Det blir ingen Mat-Tina av mig, inte ens en Hummer-Tina. Kan på min höjd Tina mat i mikron… :-|

missaz
0

Maxiq; ska kolla över alternativ som är bra, svarta vinbär var ju en variant. =) Tack för tipset om mjuk övergång, ska ta upp det med honom och förklara varför (han är grymt sugen på att bara köra igång med lchf!)

Pasi; kaqn ju iaf inte skada med ett och annat rönnbär om dagen… =) Annars får jag väl ge honom korv! ;)

Zepp; har aldrig provat blomkålsmos, kanske dax att testa det receptet… Tack för tipset!

Recept på leverstuvning;

400g kycklinglever (eller annan lever, men jag gillar kyckling bäst) stekes i bitar med salt och vitpeppar. Skiva och stek med en lök när levern är genomstekt; stek vidare tills löken är genomskinlig. Häll på grädde efter behag (runt 4-5 dl beroende på hur såsigt man vill ha det) smaka av med soya tills det smakar lagom salt och gott. Koka ihop ett tag så grädden tjocknar. KLART!

MiaP
0

Om man vill ha c-vitamin ska man nog ta svarta vinbär. Ger 120 mg/100 g, således bättre än sura rönnbär. Och jättegott i en liten skål 10% yoghurt.

Annars är färsk lättkokt broccoli suveränt om man vill ha c-vitamin, mycket godare än fryst som inte smakar något.

Zepp
0

Jo jag föredrar kycklinglever oxå, godare och så blir den inte stenhård om man kokar för länge. Det går bra med CF oxå om man vill ha den tjockare utan att koka sönder levern!

Tilda-T
0

Har du inte tillgång till svarta vinbär missaz? Dom är jättegoda att suga på direkt ur frysen eller som smaksättning av vatten!

Inte behövs det många /dag heller!

#12 Ditt leverrecept platsar nog också i Maxiqs kokbok!Flört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

subcalva
0

Han gillar inte leverpastej? När jag var liten älskade jag leverpastej och leverbiff, men hatade leverstuvning. Man får kanske kolla innehållsförteckningen med tanke på alla tillsatser, jag har själv inte ätit det sen jag började med LCHF så jag har inte haft anledning att kolla själv

parsley
0

Fungerar det att pressa citron över hans mat (smakar gott ihop med vissa maträtter iallafall)? Eller citronvatten? Tror iofs att han kan äta en frukt om dagen utan problem.

Dr Dahlqvist har lite om LCHFkost till barn på sin hemsida. Har du kollat där?

parsley
0

Man kan väl blanda i små levrar (finhackad lever eller finhackad kycklinglever) i en köttfärsröra och på så vis smyga in levern i maten? Även hjärtan kan blandas i köttfärsröra. Tyvärr tycker jag det är svårt att få tag på nöthjärtan, kyckling och svin är lättare att hitta. Misstänker att nöthjärtan hamnar som oxfile på pizzorna hos mindre nogräknade pizzerior.

Tycker det är toppen med en 11-åring som vill äta LCHF.

missaz
0

Tilda-T Han gillar inte svarta vinbär tyvärr, han är egentligen en tvättäkta köttätare med en osund svaghet för mackor & pasta (som han nu ska göra sig av med) är extremt svårt att hitta alternativ för en unge som inte gillar varken grönsaker, bär eller frukt! Det enda han verkligen gillar av frukt/bär är apelsin, mandarin och jordgubbar. Han lever gladeligen på bara kött, ägg, smör och grädde, problemet är att hitta lite utfyllnad med c-vitamin…

Subcalva; Nepp, tyvärr inte leverpastej heller. (förstår mig inte på ungen!)

parsley; Tack för tipset, ska kolla Dr Dahlqvists hemsida! Att blanda lite lever i biffar/köttfärs är något jag ska testa, tack för tipset!

Frihet07
0

Vilken bra tråd! Min son som blir 11 år i dagarna har en övervikt som gör att den klassas som fetma. Han har ätit LCHF-inspirerat men inte fullt ut, då jag varit osäker om det är lämpligt. Men jag inser att han kan inte samtidigt ha ett kolhydratsintag som motverkar en viktnedgång.

Vi får ta oss ett snack och höra om han är villig att helt avstå de stora kolhydraterna i kosten. Problemet är ju maten i skolan och hos pappan, som inte är någon fena på matlagning.

Tips och råd?

MimLan
0

#25 Man behöver inte vara en fena på matlagning för att klara av att fixa en äggröra, koka ägg, steka en kotlett eller steka färs som kryddas. Hjälp pappan, efter att ni pratat igenom det givetvis, med ett upplägg med sånt som du vet att han kan laga, så behöver det inte bli ett problem.

Dessutom, äter han LCHF till frukost så är han ju troligen hyfsat mätt vid lunchtid ändå (efter inkörningen) och kan ha betydligt lättare för att justera skolmaten så den är ok. Skicka med en liten låda med ölkorv, ost eller annat som han kan tänkas gilla, så finns det möjlighet för honom att välja det.

Puhlo
0

#25 Köttfärslimpa. Det är lätt att trycka i allt möjligt bra i det, bra protein och fettvärden samt.. Gott som tusan. :) Lätt att variera.

missaz
0

Puhlo; håller med, köttfärslimpa är suveränt gott! Det kan man ju åxå mala ned lite lever i. =)

Pasi
0

#28 ….eller några gram paprika!Flört

missaz
0

Pasi; så sant! Paprika kan man ju ha i köttfärssås och allt möjligt… Synd bara att det är så värmekänsligt, bättre att äta paprika rå…

Maia
0

#30 Min tioåring sa just att hon hellre ville ha med paprika än äpple till skolan. Yihaa! Jag räknar med att du inte har samma tur med din köttätare därhemma,Obestämd men man kan  ju hoppas? Flört

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Frihet07
0

Tack för alla tips! Ska ta ett snack med barnet och barnafadern.

missaz
0

Maia; nepp, ingen sådan tur här. men han är ju inte tokig ändå, skulle nog hellre ta med sig en bit karré än en frukt. Fast apelsiner går före allt annat från växtriket, så är det… Skrattande

Puhlo
0

#28: Att ha i mycket mejram är ett sätt att få bort den kraftiga leversmaken också.

missaz
0

Puhlo; Jasså? Det måste testas! Tack!