Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3956 ggr
kb08an
0

bacon = cancer?

läste att rött kött ökar risken för tjocktarmscancer. Är det dags att sluta med min älskade frukost bestående av ägg och BACON?? någon som är lite mer påläst?

andreas0
0

Rött kött ökar inte risken för cancer.

Däremot kan en del tillsatser som oftast tillsätts till charkprodukter göra det. Speciellt nitritsalter. När dom gjorde studien som ligger till grund för det du läste så åt dom deltagande personerna i studien en massa charkprodukter, och fick på så sätt i sig en massa nitritsalter. Sedan kommer media och säger att studien visar att rött kött är dåligt. Hur kan dom veta att det inte lika gärna var den stora mängden nitritsalter, som man redan vet kan ge ökad risk för cancer?

Det finns dock bra charkprodukter att få tag på. Svenska charkprodukter är oftast helt värdelösa. Men t.ex. sådana som är importerade från tyskland brukar vara rätt tillsatsfria.

Anledningen till att dom tillsätter nitritsalter till charkprodukter är att det gör att köttet får en röd färg även efter tillagningen, annars hade dett fått en gråbrun färg precis som allt annat tillagat kött. Och eftersom folk är vana vid att charkprodukter ska vara röda så skulle dom inte köpa det om det såg gråbrunt ut. Så tyvärr är det väldigt svårt att få tag på charkprodukter utan nitritsalter. Som ursäkt så säger dom att nitritsalter skyddar mot något bakterie, kommer inte ihåg vilken, men sjukdomen den bakterien orsakar har inte varit något problem på väldigt många år nu, så den risken är extremt liten. Det är såklart endast färgen dom är ute efter, och dom bryr sig inte om att det inte är så bra för oss i övrigt, så länge livsmedelsverket tillåter det. Och livsmedelsverket tillåter nästan vad som helst verkar det som.

Till bacon tillsätter dom tyvärr nitritsalter, därför är bacon inte helt optimalt att äta. Även om en måltid med bacon självklart är många gånger bättre än en med mycket kolhydrater, trots nitriterna. Bacon utan nitritsalter lär du tyvärr inte få tag på om du inte känner någon bonde som kan sälja dig lite obehandlat kött direkt från en gris som du sedan röker och saltar själv.

Man kan få bort en del av nitritsalterna genom att låta baconet dra ut i vatten i en eller två timmar (byt vatten efter halva tiden). Men du lär inte få bort det helt.

Men rött kött utan tillsatser är alltså helt ofarligt. Tvärtoml, det är bland det bästa vi kan äta.

seventeen
0

Inte för att förlöjliga dig, men det verkar visst som att allting ger oss cancer i dagsläget.

Sagajo
0

Andreas, jag var på hötorgshallen i stockholm, där man kunde köpa en hel bog av rökt sidfläsk och skiva till bacon själv (de kunde också skiva men det var dyrare). Tror du att den också innehöll nitriter? jag frågade men jag tror inte att expediten visste vad jag pratade om, han sa att den bara var rökt, inget annat tillsatt.

andreas0
0

#3, Man kan väl alltid hoppas att det är utan nitriter. Det är nog svårt för mig att veta.

Hur blir färgen på den efter den är stekt? Om den fortfarande är röd efter tillagning så är det antagligen nitriter i den.

Om den är nitritfri så låter det ju jättebra, och det kan hända att den är det. Du kan ju alltid fråga om du kan få veta vem tillverkaren är nästa gång du är där, så kan du fråga tillverkaren direkt.

Sagajo
0

Okej, ska dit och fråga igen. Det var så mycket folk när jag var där så jag kunde inte fråga "köttmästaren" utan bara en ung kille som jag tror jobbar där när det är massor av folk. Den såg inte särkilt röd ut i färgen men jag kan provköpa några skivor och steka hemma. Om jag tittar på mitt vanliga baconpaket (tulip) så står det under ingedienser

Sidfläsk, vatten, salt, antioxidationsmedel (E 301), konserveringsmedel (E 250). Rökt.

Hur ser man om något innehåller nitritsalter? Är det E-nummren eller skriver de inte ut det?

andreas0
1

#5, E250 är natriumnitrit.

Sagajo
0

#6 Aj, fan…

Känns inte riktigt bra när man äter det så ofta. Jag ska prova och lägga det i vatten.

kb08an
0

hmm det var tråkiga besked. vad tycker ni man ska äta istället då? tycker bacon och ägg är en så trevlig kombination!

hur är det med skinka? samma ask där?

Zepp
0

Vet inte om man skall stigmatisera just Nitritet enbart, tror mer på att detta bara är en del av alla tillsatser och kombinationer av alla tillsatser som gör att fördiglagad mat är förkastligt som mäniskoföda!

Det är nästan så man blir glad om enda tillsatsen är Nitrit!

"Natriumnitrit, NaNO2, används för bevarande kött eftersom det hämmar bakterietillväxt och att de genom reaktion med myoglobinet i köttet ger det den önskade mörkröda färgen. Eftersom nitrit är giftigt; dödlig dos för människor är cirka 22 mg per kg kroppsvikt, så är max tillåtna nitritinnehåll i köttprodukter 200 ppm (i USA)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitrit

Vad skall vi ha ett livsmedelsverk till??

Man tycker att dessa åtminstone borde sätta varningstexter på allt med onödiga gifter i!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

SLV är roliga…jag hittade ett dokument (vet inte om det skulle synas offentligt) där de tog upp frågan att merparten av sveriges invånare äter mer än SLVs rekommenderade "gränsvärde" för maximalt intag.
Lösningsförslaget var inte att kräva en sänkning av nitrithalterna i maten, utan i stället höja gränsvärdet för dagligt intag!!!!!Förvånad
Säger en del om våra vänner i livsmedelsverket = livsfarligaverket.Skrattande

magma
0

Herrejösses… *vojnevojne*