Tillbehör till kräftor
Vi tänkte äta kräftor i helgen här hemma. Skaldjur passar ju oss bra, eller hur? 
Det står dock alldeles still i huvudet när jag ska försöka komma på några goda tillbehör. Är det någon som har något bra förslag, kanske något gott recept?

Hej! I helgen gjorde jag en skaldjurspaj (utan skal)
12 ägg,
6 dl vispgrädde
vätskan från mussleburk
1 burk musslor
1 burk krabb kött
ca 300 gram skalade räkor
lite rökt lax (inte för mycket, tar lätt överhanden)
dill, peppar, salt
riven ost (ovanpå)
Blandade ihop och hällde allt i en väl smord långpanna. 200 grader ca.30 min. Det går fort eftersom den blir ganska platt. Men det blir många smaskiga bitar att ha som mellanmål sen.
Lycka till!
-ägghalvor med majonäs
-goda ostar
-avokado
-creme fraiche med smaksättnng (t.ex. curry, chili eller oliv)
Mums med kräftor!
Tack för tipsen!!
Tar gärna emot fler!
Har funderat på samma sak och kommit fram till att istället för den västerbottenspaj jag brukar ha till kräftorna blir det västerbottensomelett! Och så kryddost såklart, det hör till tycker jag.

Kantarell- och västerbottenpaj
1 finhackad gul lök
en rejäl klick smör
100 - 150 gram förvällda gula kantareller
3 dl riven Västerbottenost
3 msk finhackad gräslök
2 ägg
2 dl creme fraiche (en liten burk tar jag)
salt & nymalen vitpeppar
Fräs löken i smöret tills den blir glansig utan att ta färg. Tillsätt de lätt hackade kantarellerna och låt fräsa i ca 5 minuter under omrörning. Krydda med salt & peppar. Fördela kantarellfräset i en lämplig ugnsform. Strö över lite av den rivna osten. Vispa sönder äggen i en bunke och tillsätt creme fraichen och ev. lite vatten. Blanda väl och smaka av med salt & peppar. Häll äggstanningen över kantarellerna, strö över gräslöken och resten av osten. Grädda i 175 grader i ca 15 minuter, eller tills "pajen" är gyllenbrun. Servera ljummen.
En annan:
Frittata med spenat, kantareller och Västerbottenost
Hackad spenat (färsk eller fryst, glöm ej att förvälla den färska å pressa ur vätskan), mängd, tja ca 150 gr
Hackad vitlök, 2 klyftor
Kantareller (eller annan svamp) ca 150 gr (har dålig koll på mängden - testa!
Salt å peppar
Fräs ihop ovanstående ingredienser i smör. Tag ur pannan.
6-7 ägg röres ihop med gaffel. Salta och peppra. Ta nytt smör i stekpannan. Häll i hälften av smeten (lite drygt kanske). När äggsmeten stelnat lagom, bred på röran med svamp och spenat ovanpå. Slå över resterande äggsmet. Låt gå i pannan i kanske 2 min. Strö riven västerbottenost (ca 2 dl?) över frittatan.
Ställ in stekpannan (om den inte har träskaft!) i ugnen eller stjälp över till en ugnsfast form. Kör på grillen i ugnen (250 grader) tills osten fått fin färg.
Kanongott alltihop! Synd att kräftskivan redan har vart 

Hej!
Fetaost eller grönmögelostsallad
små köttbullar
endiveblad fyllda med cremefraischeröror
parmesan bitar
Oj, så mycket gott!! Nu blir ju problemet istället vad man ska välja 
Ostkex - riv god ost med äggvita. Krydda med favoritkryddan, tex dill eller chilikrydda. Klicka ut på bakplåtspapper. Grädda i ugn på ca 150 grader i 15-20 min. Blanda i lite frön tex sesam eller linfrö för ett mer riktigt kex…
Skagenröra: Löjrom och räkor blandas med majonnäs, creme fraiche och dill. Lite hackad lök blir också gott…
Gud vad sugen jag blev…..
#9 De där ostkexen lät ju som rena godiset!! 

Det är väl välkänt vilket tillbehör kräftor kräver.

denna tråd bokmärkes ju snabbt som attan.. inte vill ja tappa bort nån västerbottenspaj inte..

Jag måste bokmärka #11# den var ju bäst hittills….ha,ha.
Gärna HB då så man slipper tillsatser.