Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1963 ggr
Thea
0

Protein-/fettsug. Varför?

Nu bombar jag er med frågor!Flört

En sak som jag upptäckt mer än en gång är att jag kan komma hem från stallet på kvällen och vara GRYMT sugen på en rejäl biff (gärna blodig Skäms) eller fett! Oftast finns inget av det hemma (jo, fett i form av smör/olivolja). Det har jag löst genom att göra en mix av smör, grädde, parmesanost, salt och peppar och röra ner det i kokt pasta….som inte är så bra eg pga sitt höga innehåll av kolhydrater. Att käka smör direkt ur paketet har dock aldrig lockat mig även om jag har varit BRA nära ett par gånger pga begär!

Var kommer detta sug av fett/protein ifrån? Det är exakt samma begär som när sockersuget sätter in!

Det som också gör mig nyfiken är att vissa gånger jag kommer från stallet är det sockersug så jag blir galen och andra gånger är det protein/fett jag får begär på! Är det någon som upplevt samma och är det någon som har något svar på vad kroppen saknar när dessa sug sätter in? Min teori är att kroppen är i mer obalans än den brukar vara! Men vad skiljer då sockersuget från protein-/fettsuget?

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Pasi
0

Hehe, om jag går till ett konditori och tittar på bakverk blir jag lät sötsugen. Går jag till ett stall och tittar på köttbitar…….*slurp*Tungan uteFlört

Mad-Roj
0

Hahaha…. skön kommentar Pasi! Skrattande

Hanveden
0

#1 Hästentrecote är inte så illa…

m lchf h  Flört

Thea
0

Jo, förvisso!Tungan ute

Nu var det något mer seriöst jag tänkte på…. Flört

H. Thea

Puhlo
0

Jag tänker mig två scenarion.

1: Äter du mellis i stallet? Om inte, så är det ju hårt kroppsarbete, och då vill ju din kropp fylla på depåerna..

2: Har du nån -vana- av att äta socker eller protein efter stallet? Det tar rätt lång tid för kroppen att bryta en vana, och det kan vara därför det sitter i.. (Jag har själv upplevt en ren Pavlov'sk effekt av vissa saker.. Ett specifikt datorspel kräver ett visst sorts godis, etc. )

Jag rekommenderar fö restaurant Minerva på Kungstensgatan i sthlm om man är sugen på hästentrecote..

Thea
0

Nej, jag äter inte mellis i stallet så någon form av "soppatorsk" är det ju kroppen signalerar. Det som gör mig lite "förvirrad" är att det ibland är sötsug och ibland protein-/fettsug.

Ofta äter vi mat efter jag kommer från stallet, men lika ofta har det varit te och ett par mackor (japp, där har vi sockret!).

Kan det alltså ha att göra med vilken "period" vi är inne i? "Matperioden" eller "mackperioden"! Ofta går det i perioder då det ofta blir sena kvällar efter stallet. Ibland känner vi inte att vi orkar/har lust att laga mat kl åtta, halv nio på kvällen.

Så det finns restauranger som serverar hästkött! Häftigt!

H. Thea

Tilda-T
0

För mig låter det som att du skulle behöva förbereda något som du bara kan micra lite snabbt när du kommer hem, stek köttfärsbiffar, kött eller kyckling i förväg och släng in det i micron när du kommer hem och fetta till det med cf eller smör!

Din kropp signalerar hunger och det ska du givetvis tillfredställa!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Johannika
0

Jag funderar litet på att du säger att du äter kokt pasta (även om det var med mycket fett i). Som jag har fattat det så tolkar kroppen pasta (och ris, och bröd och potatis etc) som socker, vilket gör att du aldrig riktigt blir av med suget om du äter pasta då och då, du väcker bara sockermonstret (eller i vart fall begäret) till liv igen. Kanske är det därför du fortfarande har så konstiga sug???

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Zepp
0

Japp håller med.. kroppen signalerar hunger, sen vad du blir sugen på handlar mer om vad hjärnan är betingad på!

Men det braiga är att kroppen klart o tydligt signalerat vad det handlar om och du kan själv finna bot på det. Antingen har du mellanmål med dig, fettar upp föregående måltid eller ser till att ha något lättvärmt färdigt hemma!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Thea
0

För att förtydliga…..jag äter inte enl LCHF….än!

#8: Ja, kokt pasta är rena "sockerbomben".

H. Thea

Zepp
0

Jamendåså.. då har vi lösningen direkt.. ät LCHF och var mätt jättelänge! Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.