Tips om billigt ekologiskt kött
Skrev detta lite OT i en annan tråd, men tänkte att det kunde få en egen tråd. Jag vill gärna köpa och äta ekologiskt kött men det är inte alltid riktigt möjligt rent ekonomiskt. Jag har lärt mej att vår ICA sätter ner köttet med 20% när det är 2-4 dagarns hållbarhet kvar och sen med 50% dagen innan bäst datum. Så när jag handlar har jag lite koll på datum på t ex oxfilen och så går jag dit på rätt dag direkt på morgonen och handlar. Det som jag inte äter samma dag lagar jag till och fryser in. Tycker inte det är konstigare än att handla kläder på rean, köttet är ju i full kvalitet, och det känns så mycket bättre att äta ekologiskt kött. Igår åt vi oxfilet med vilöksmör till samma pris som om vi ätit kotlett…….
Nu behöver ingen skriva att det är orätt mot handlarna att sätta detta i system, jag är storkund på en och samma ICA sen många år, och handlar ändå det mesta till normalpris!
Själv har jag svårt att handla köttvaror med kort datum, det kanske bara är löjligt av mig…? Du skriver ju att köttet har full kvalitet, har du aldrig råkat ut för dålig smak/lukt…? Skulle gärna göra som du om jag visste att köttet verkligen var bra, tycker inte alls det är fel eller orätt mot handlarna!
I de affärer jag handlar så är köttet dåligt långt innan bäst före datumet har jag märkt de gånger jag testat göra som du gör.

Jag har tänkt likadant, men när jag köper det ekologiska köttet har det varit jättebra, kanske är det en mindre och bättre produktionskedja på det köttet. Jag är annars superkänslig och skulle aldigt dricka mjölk som gick ut dan innan eller något som stått framme. Man kan ju vara lite försiktigt med ekologisk kött/fläskfärs, det har jag inte köpt med kort datum.
Idag har jag köpt lövbiff (extrapris, men inte kort datum) så det vankas Biff Stroganoff med smörstektakantareller….

I de butiker jag kommer över till vardags är utbudet så dåligt att det aldrig finns nedsatt pris på kött.
Annars anser jag att t ex naturkött är som bäst en vecka eller så efter datum….mognaden har kommit längre och det är betydligt mörare.
Köttfärs är jag försiktig med men vanligt helt kött är ingen fara med om det är gammalt. Luktar det rent illa, ja då äter man det inte.
#3 och #4 man kanske törs köpa just ekologiskt eller naturkött med kort datum då… måste nog testa om jag får chansen!
Håller med pasi, lite åldring gör att dom flesta köttbitarna blir mörare och godare. Men för länge ska det väl inte vara heller såklart.
I värsta fall kan man skära bort det yttersta lagret på en stor köttbit eftersom kött blir dåligt utifrån och arbetar sig innåt.
Undantaget är köttfärs bör man helst ätas samma dag som det maldes. Även tunna köttbitar, t.ex. lövbiff, bör ätas så fort som möjligt.
Man kan lukta på köttet och avgöra om det är dåligt. Man får skillja på 3 tillstånd.
Helt färskt kött ska inte lukta alls. Kött som har legat ett par dagar kan få lite underlig lukt, men det betyder inte att det är dåligt, utan det går bra att äta. Sedan kan kött lukta rent dåligt, och då bör man inte äte det.
Om kylkedjan inte har brutits skall de flesta förpackade livsmedel klara bäst-för-datum med marginal. När man köper direkt från manuell köttdisk och dessutom kött utan konserveringsmedel skall man ta hand om varorna helst samma dag.
Under de varmaste sommarmånaderna brukar jag ha en kylväska med kylklampar i bilen för att placera kött och mejeri i. Även jag ska ju se till att kylkedjan inte bryts.
Vår familj har aldrig blivit sjuka av för gamla köttvaror, och jag tillagar ofta efter sista försäljningsdag. Gör precis som #6. Om jag tvekar så brukar jag testa på någon av katterna. Äter dom är det inget fel.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!