Sökare som har frågor!
Hej!
Jag är nog lite av en "doldis" på iFokus. Har ett användarnamn, men använt det mkt sällan. Nu verkar det bli ändrig på det….
Jag och min sambo har sedan länge ansett att vi ätit onyttigt och inte mått helt ok av det. Vi är inte överviktiga någon av oss, men har väl några "trivselkilon" att tappa. Nu är det inte främsta orsaken att vi är sökare efter en bättre kost! Vi vill må bättre helt enkelt!
I veckan var vi och hälsade på min faster med familj. Hon är väldigt mat- och kostintresserad och lagar GUDOMLIG mat!!! Vi började prata om det här med kolhydrater, protein och fett. Hon hade börjat lägga om kosten till en mer kolhydratfattig (dock inte utesluta kolhydrater helt!) och protein- och fettrik kost. Jag känner rent instingtivt att protein och fetter är mer "rena" och "naturliga" födoämnen för oss människor. Kolhydrater är bara socker i en "dold" form! Det kändes som en väg att gå för oss till ett sundare och ett "bättre" liv!
Nu vill jag veta ännu mer och det var lite därför jag väckte mitt gamla användarnamn till liv igen då jag hittade denna sida. Är LCHF det vi söker? Tror det om jag förstod inledningen på sidan rätt. Hur, rent praktiskt, fungerar? Är det krångligt? Hur tänker man lättast om man vill lägga om kosten så enkelt som möjligt? Jag som rör mig ganska mycket (ev kommer att löpträna 1-3 ggr/vecka) behöver ju bränsle. Hur bör jag tänka? Läste en del trådar slumpmässigt och det började pratas om näringsämnen i g/kg kroppsvikt. Ska man räkna ut "foderstater" åt sig eller var kommer det ifrån?
Ni som lagt om kosten; Hur har ni upplevt det? Har ni gått upp/ner i vikt? "Räknar" ni kalorier fortfarande? "Måste" man äta kött? Vi älskar baljväxter av olika slag och ffa älskar vår plånbok det! Vårt mål är att äta 80-90 % vegetarisk kost för att vi tycker vi mår bättre av det!
En frågvis och nyfiken Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Kan börja med- att äta nyttigt innebär för mig mer att man utesluter onaturlig föda ur människans kost, mer än att man skall äta viss mängd av makronutrienter. T ex spannmål går helt bort, då jag anser att det är sjukdomsframkallande (jaha, där rök era baljväxter
), kolhydrater eller inte!
Så ni hittade nog rätt då ni kom hit men fel då ni hittade baljväxterna. Förresten kommer ni nog inte att sakna dem efter ett tag, för de inte bara smakar intetsägande, de ser dessutom ganska ofräscha ut.
Jag räknar inte kalorier utan äter mig mätt, svårare än så är det inte.
Jag försöker hålla mig till rena kött, fisk, ägg, fågel och skaldjur…piffar till dem med smör eller creme fraiche, och en grönsak de gånger jag är sugen på det.
Fett är utmärkt bränsle, så vi behöver inga kolhydrater genom kosten… inte ens när man springer.
Jag har fått rejält mindre fett och mer muskler. Alla mina förmågor och kroppsfunktioner har förbättrats.
Hej Thea!
Det låter ju som om LCHF kan vara nåt för dig/er, och du är ju redan är inne på "rätt" resonemang kring kh, protein och fett.
Hur man startar är olika. En del väljer att trappa ner, ta bort en eller ett par kolhydratkällor i taget tills man är nere på önskad nivå. Andra - som jag - fördrar radikalstart pang på.
Vad som ibland händer är att man får omställningsbesvär, när kroppen inte är van vid fettdrift, utan går på "socker" d v s kolhydrater. Då kan man bli rätt seg ett tag. Men det går över och när kroppen gått över till ketondrift (fettdrift) så brukar man bli starkare och uthålligare än innan. OCh smartare! 
I början tyckte jag förstås att det var lite krångligt. Ett nytt tänk. MEn förvånansvärt snabbt kom jag in i det nya och sedan går det väldigt bra. Räknar inte alls kalorier, men håller koll på mängd protein, fett och kh.
För att göra detta enkelt, finns jättebra hjälpmedel. Under länkar ovan finns Min mat. Ett program/sajt där man registrerar det man äter och datorn redovisar allt i både gram och energiprocent. Mycket bra grej! Kolla in det..
Stannar här så länge. Fler lär skriva.
Och om du tycker svar saknas - Fråga på du! 

Hej och välkommen
Det finns vegetarianer som äter LCHF, eller åtminstone en kolhydratreducerad kost. Så länge du äter ägg och mejeriprodukter fungerar det rimligt.
Instämmer i övrigt med Pasi om spannmål (nu är baljväxter formellt, botaniskt inte spannmål, men i alla fall
). Börja med att plocka bort spannmål, som bröd, pasta, ris, majsmjöl, dinkel, quinoa osv osv. Skippa potatis, samt stora mängder rotfrukter. Skippa frukten eller betrakta den som "lördagsgodis"
Byt alla lätt/lightprodukter till normalvarianterna.
Själv springer eller cyklar jag 3-4 gånger i veckan och har inga energiproblem, men jag har ätit så här i drygt 2 år. Behöver man mer energi får man helt enkelt öka andelen fett i kosten, tex genom en god sås.
Fabricati diem, pvnc!
Tack för bra svar!
Attans! Jag som trodde att baljväxter var "godkänt" och nu läser jag att den underbara quinoan inte heller är bra! Sambon kommer inte att bli glad över detta då hans nya favvo är just quinoa. Vi har bytt ut tex ris mot quinoa för vi trodde att det var bättre. Men jaha, där ser man!
Hur är det då med andra frön som linfrö, solrosfrö, pumpafrön mm som man kan hitta i butikerna? Tänkte lite på vad jag ska ha på filen när jag måste ersätta muslin! Jag vill ha något att tugga på! Ge mig förslag då det står still i huvudet just nu!
Att byta ut lättprodukterna har jag inte några som helst problem med! Jag tillhör den kategorin som älskar grädde, standardmjölk, standardfil och för att inte tala om rent SMÖR på smörgåsen (men den får jag ju skippa nu då….!). Sambon kommer det att bli svårare att övertala då han är uppvuxen på "fettfri" kost och tycker att grädde och standardmjölk är samma sak….
Pga det här med baljväxter….vad skiljer denna "metod"/livsstil från GI-metoden? Där är ju baljväxter helt ok! Så även quinoa, dinkel mm.
H. Thea
Hej Thea!
Prova med Maias nöt och frö blandning till frukost, rekommenderas av många. Man skall dock endast ta ett par msk av denna godsak!
Ja, jag läste precis det i en tråd! Det där ska jag absolut göra!
Får också prova keso i filen för att "mata till det" lite grann. Men att ha i en msk grädde??? Det känns så himla sjukt att lägga till extra fett när man är helt hjärntvättad i x antal år på att mycket fett är skadligt. Ett par kokta ägg på morgonen är en baggis då jag och sambon älskar ägg och gärna frossar i dom. Men nu får jag äntligen lägga till den där klicken majonäs som är SÅ underbart att ha på ägget!!!
Hur är det med kaviar???
Jag är hur inspirerad som helst att ta tag i det här även om jag kommer att sakna quinoa och ffa mina ÄLSKADE popcorn!
Men jag får se det så här….det blir legitimt att äta grädde istället. 
Ser att medlemmar har lagt upp egna trådar. Kanske ska göra det…?! Läste i en där trådskaparen la till extra grädde i frukosten, extra fett (!!) i kaffet mm och h*n går NER i vikt! Imponerande!!!
H. Thea
Var lite försiktig med filmjölken bara. Lågfetts produkter (hehe) innehål0ler ofta mycket kolhydrater (mjölk, fil osv.) och det är därför många här äter turkisk yoghurt (10% fett) och lägger till grädde. Keso har mer protein än kolhydrater och kan enkelt fixas till med lite extra grädde tror jag. En bra nybörjarregel är att titta hur många gram kolhydrater som produkten innehåller per 100 gr och försök att håll dig till produkter under 5 gr kollisar per 100 gr. Vet inte hur fil ligger till, jag är såld på ägg och bacon!
Och det är det där som känns så himla sjukt; Att lägga till GRÄDDE! Men förnuftet fattar logiken!
Satt faktist precis och läste din tråd och jag hoppas verkligen att du mår bättre samtidigt som jag inte kan låta bli att känna mig lite avskräckt! Jag vill inte gå runt på jobbet med en andedräkt som kan väcka döda eller ha huvudvärk! Det har jag tillräckligt ett par gånger per månad ändå! Får migrän vid ägglossning….
Ok, 5g koll per 100g. Det ska jag komma ihåg! Gissa om någon kommer att gå igenom kyl och skafferi ikväll. 
Ägg och bacon är inte helt dumt! Dock inte halv 6 på morgonen innan jag ska till jobbet. Då får jag nog köra yogi/keso/grädde/fröblandningen samt några ägg med majonäs!
H. Thea
#4:"Pga det här med baljväxter….vad skiljer denna "metod"/livsstil från GI-metoden? Där är ju baljväxter helt ok! Så även quinoa, dinkel mm."
GI-metoden och att äta livsmedel med lågt GI är egentligen två olika saker. "GI-metoden" har GIViktkoll lagt beslag på/skapat som "sitt" koncept där de delat in viktminskningen i tre olika faser- där fas 1 är det som väl är mest likt LCHF. Med undantaget att fettdelen i LCHF är dels högre, dels mer fokuserad på animaliskt, mättat fett medan GI Viktkoll gärna använder sig mer av vegetabiliska oljor.
Att äta en kost med ett lågt GI behöver inte alls innebära ett lågt intag av kolhydrater, så länge det glykemiska indexet är lågt så kan man äta stora mängder kolhydrater. GI-kost och GI-metoden är således två skilda, men liknande, sätt att äta.

Välkommen hit till oss Thea!
När din omställning till fettdrift är klar finns det en chans med denna kosten att du helt slipper dina migränanfall, det är många här som vittnar om att de har blivit av med migrän när dom har gått över till lchf!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Japp, lite tufft just nu, men om jag sågade av huvudet skulle allt vara perfekt!
Jag är ialla fall mätt!
Var räknar ni ut hur mycket procent av vad ni äter? Var inne på minmat.nu men hittade nada! Känner mig lite korkad! Det hade varit intressant att få se innehållet i dagens lunch och frukost som var allt annat än kolhydratsnål! 
Fler frågor (de dyker upp som svampar ur jorden ju mer jag surfar): Jag har väl kanske MAX 5 kg att tappa, och sambon lika så. Läser på flera ställen att de som har lite att tappa istället går upp i vikt istället för ner! Så vill vi ju inte ha det, utan vi vill att byxorna ska börja slappa igen. Jag blir lite osäker på om vi ska våga prova detta. Får panik om jag går upp ett kilo till utöver semesterns "frestelsekilon".
H. Thea
När man kommer in på minmat så finns det en instruktionstext. Läs den. Det finns också trådar här på forumet för folks som behöver hjälp med minmat. Jag tycker att LCHF är värt att prova, många som äter mycket fett verkar blir mycket friskare. Kanske hjälper det att läsa lite här. Sen är det fruktansvärt skönt att vara mätt!
#12 Det är inte säkert att ni går upp i vikt och det är inte heller säkert att ni går ner i vikt. Den här kosten normaliserar vikten och det som är normalt för kroppen är inte nödvändigtvis det vi anser vara normalt.
Men ni kan må bättre på LCHF iaf, det håller de flesta med om och ni kan få mer muskler och mindre fett (och därmed ökad vikt!). LCHF kommer inte med några garantier och man vet inte innan hur man kommer må eller reagera. Det enda sättet att få veta är att testa.
#13 Jag var inne på helt fel sida! Det finns en minmat.org som jag hittade. Det var något annat. När jag hittade rätt sida gick det bättre!
#14 Jag går gärna upp i vikt rent kilomässigt. Däremot vill jag inte bli "lösare"i hullet än jag är idag. Jag väger inte speciellt mkt om man ser till min kropplängd, 53 kg på 1,60 längd. Så om man bara tittar där är det inte något att gå ner. Men jag skulle vilja ha en "omfördelning" så att säga. Jag skulle vilja ha större muskelandel och mindre fettandel. Om vågen då visar mer kvittar!
H. Thea

Om GI kontra LCHF:
båda kosterna handlar om att försöka hålla blodsockret på en jämn nivå. Med GI hamnar snittet på en högre nivå, eftersom man äter en hel del livsmedel som faktiskt höjer blodsockret om än långsamt.
Jag hamnade inom LCHF via GI, så jag tycker att det har sina poänger, dvs SKA man nu äter kolhydrater så ska de vara långsamma och så oprocessade som möjligt. Sedan är vi olika känsliga, vi TÅL olika mycket.
Fabricati diem, pvnc!