Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7208 ggr
kaisakavat
0

Kött+Lim=Köttlim!

Har just fått veta att köttindustrin/slakterier använder en sorts lim för att foga ihop "trasiga" köttbitar eller för att foga samman mindre "spill" till större bitar.

Kanske har ni märkt när ni skär upp en stek, e dyl, att köttfibrerna far i helt olika riktningar, när det egentligen skulle handla om en och samma muskel. Då kan köttlim vara inblandat…

Blir förvånad och skeptisk. Vad är köttlim för en produkt?? Innehåll?? Naturprodukt eller nåt gojs? Obestämd 

Någon som vet nåt om detta?

Elka
0

Urk, låter superläbbigt ….

Är också nyfiken på om nån vet nåt om detta.

elocinave
0

nej, tyvärr inte men vill förstås veta mera om…

mumsfillibabba Tungan ute Rynkar på näsan

maxiq
0

Det finare ordet för köttlim (som är ett enzym) är Transglutaminase och det finns mer info på engelska Wikipedia

Caena
0

jag vet att jag har träffat på detta, dock inte på köpekött utan på kött som kommer från älg(mina föräldrar jagar) och hade fått en bit därifrån,

mamma stog och rensade biten när jag frågade varför det såg ut så..

det svar hon hade där var att slaktaren som gjort uppdelningen nog inte varit så där jättenoga på att ta bitarna som de är gjorda, utan bara skurit rakt upp och ned.. =/

och när man läser om det så förstår man ju lite iaf..
bland annat surimi (krabbsticks) och annan fisk(proccesed) .. och olika korvar..

kaisakavat
0

Hm, min fackengelska gällande detta ämne är begränsad. Betyder det att det handlar om naturliga grunkor, ofarliga för oss…??

Bra isåfall… (fortfarande skeptisk, dock..)

Sen har vi ju den andra aspekten, att ifall jag t ex köper fransyska, så vill jag ju ha köpt en bit fransyska - inte nåt hoplimmat pytt…

Pasi
0

De kanske kan börja sälja stekar i byggsats (lim ingår) och så….för alla hemmapulare!?Flört
"Ny skinkbyggsats, finns i 5 färger!"Skrattande

"Avancerad entrecotebyggsats, 50000 bitar. 18+" (köttfärs och lim) *LOL*

Puhlo
0

#6 "Bygg din egen älg" (älgskav)

Ibland står det ju Gelatin som innehåll i typ skinka och sånt. Jag har för mig att Hemlige kocken tar upp smörgåsmat bland annat..

Caena
0

# Pasi

asg!!!!Skrattande

maxiq
0

Det finns även fisklim för den som vill värma upp med en abborre! En påse fiskmjöl och en halv miljon ben ingår i byggsatsen.

Själv skulle jag kunna tänka mig en kebab-byggsats. Jag har alltid undrat hur kebab-djuret ser ut…

Obestämd

Ubban
1

#6 och #9 = suveränt!!! Skrattande

Caena
1

hahahahahha!!!!
#6 och #9
håller helt och fullt med..

kaisakavat
0

Till jul/årets julklapp 2008: Helstekt gris-byggsats, inklusive rött äpple med belysning och färgade kulor att hänga i grenen!

Ooops… Förvånad

Tilda-T
0

Där fick du in en femetta kaisakavat!!!Skrattande

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

molana
0

Vad roliga Ni är!  Skrattar för mig själv när jag läser Era inlägg. Skrattande

Eremitha
0

Tack för morgonens skratt!!!

Även om frågan i sig inte är skrattretande …

(Återvänder till limkoket)

Smiley cooking 34.gif

Fair Winds and Following Seas!

[slamslams]
0

Detta används ofta till pålägg.

Du har säkert någon gång köpt ex pressad skinka, det är på detta sättet man limmar ihop köttet så det ser ut som om det är en hel bit.

Detta är inte något nytt men ett (smart) sätt att sälja billigt pålägg,

Att lura kunder att tro att den där fina ex skinkan är till extrapris.

Det brukar dock stå på paketet att det är pressad skinka men det kanske inte alla uppfattar.

För egen del köper jag aldrig detta pålägg, utan jag vill ha helt kött ex rostbiff eller saltkött el liknande.

kaisakavat
1

Fler och fler blir vi medvetna om att allt möjligt blandas i smeten när det gäller charkvaror. Men - köttlim används till att foga ihop råvaror, alltså färskt kött, m m. T ex är det tydligen inte alls ovanligt att just rostbiff är hopfogat med köttlim, efter att den som slaktat "slant med kniven", eller för att få användning för diverse spill, kanske inte ens från uppgiven kroppsdel.. Lite lim, lite kryddor, in i grillen, skiva - 180 spänn kilot!

Det används också i s k märkvärdiga kulinariska sammanhang. En kock i bekantskapskretsen berättar om småfåglar som skulle serveras nånstans utomlands (han jobbade där) och innandöme inkl. skelettet skulle tas ur och sedan skulle lilla pippin limmas ihop igen, så att det inte skulle synas att den var "urtagen". Sen tillagas och ut på tallriken, till de svin-rika gästerna. Förvånad

Undrar ändå lite över vad det innehåller, det är en produkt som säljs bl a av "kemikaliegrossister"..

Hm, djupt rotad skepsism här, tydligen… Flört Obestämd

parsley
0

Förr i världen kokade man lim på ben, sk benlim.

Pressat kött, som består av diverse slamsor och säljs under beteckningen smörgåsmat, har jag hört talas om, men inte köttlim

Pasi
0

#18 För starkare lim så sjuder man senor eller fiskskinn (t ex abborre), blir starkare än epoxi…men det funkar även med råhud. Många bågtillverkare gör sitt eget lim.Tungan ute

LIPO
0

Skulle tro att det ni kallar för köttlim är en cellulosaprodukt tillverkat av skog.

Vi har en fabrik som tillverkar massa av skog och deras största kund är livsmedelsindustrin där ketschuptillverkarna är enskilt de största.

95% av massaproduktionen går till annat än papper.

Tillverkas bl.a. korvskinn, bindemedel för korv, det är därför man kan hålla så låg kötthalt i bl.a.korven.

Massan används även till mediciner i tablettform där massamängden är upp till 75% och resten verksamt medel.

Tillverkaren av massan vill inte kalla produkten för pappersmassa utan den kallas just massa.

Visst låter det aptitligt med "tapetklister".Skrattande