Jästextrakt - kan någon förklara för mig?
Har försökt kolla med sökfunktionen men hittar ingenting.
Jag skulle vilja veta lite mera om det ominösa tillsatsmedlet "jästextrakt"
Finns det nån kunnig här som kan förklara vad det EGENTLIGEN är? Låter ju ganska så ofarlig men jag misstänker starkt att det inte är nåt man ska stoppa i sig?!?
Vad jag har förstått så används det istället för glutamat, E 621 etc. men jag kan faktiskt inte tänka mig att det är så jätte-hälsofrämjande?!?
Någon här som vet och vill förklara lite för mig?

ingen?

Som sagt vad.. det är en djungel så bästa sättet att undvika slikt är att laga all mat från rena råvaror!
"Utöver dessa finns det ett antal andra tillsatser som ofta innehåller dold glutamat. Några av dessa är: kalciumkaseinat, natriumkaseinat, gelatin (E441), autolyserad jäst, jästextrakt, sjögräsextrakt, karragenan (E407) och maltodextrin."
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgalternativ.htm
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack så hemskt mycket Zepp! Det är ju precis det jag misstänkte
Att jag har missat det! Jag är ju själv medlem där men hittills har jag inte läst så mycket om glutamat för jag trodde jag redan visste allt och det finns inget livsmedel i vårt hus som innehåller det heller!
Citat: Som sagt vad.. det är en djungel så bästa sättet att undvika slikt är att laga all mat från rena råvaror!
Det är bara så otroligt synd att man måste laga all mat själv. Ibland hade det varit skönt att kunna äta ute med gott samvete men som det är just nu så är det:
äta ute = äta skit 

#2 Fast fortsätt läsa vad som står därefter: "Glutamat förekommer naturligt i låga halter i ett antal matvaror. Naturlig glutamat är oftast bunden i proteiner och tas upp långsammare av kroppen än den tillsatta syntetiska glutamaten som snabbt går ut i blodet och lättare når farliga nivåer."
Gelatin t.ex. förekommer ju naturligt i alla djur (kött, fisk, ben, etc.) Ska man undvika det så blir det inte mycket kvar för oss LCHF:are att äta!

#4 det naturliga glutamatet verkar ju inte vara "farligt" precis som det naturliga transfettet inte är att jämföra med det industiframställda transfettet.
Men nu har jag kollat lite närmare på min, som jag trodde helt o.k. buljongpulver. Jag har 3 olika här hemma, två köpta på hälsokosten och en via internet (Renée Voltaire). Och vad hittar jag i alla 3? Just det: jästextrakt

Njaeä.. jag tror inte man måste sluta äta ute.. som regel får man vad man betalar för även på resturanter! Går man på "lite bättre ställen" finns det som regel kockar som kan laga mat.. utan en massa kemikalier!
På lunchställen däremot finns kanske någon som kallar sig kock, men som bara värmer färdigmat.. vi får skylla oss själva.. billigt = skit!
Naturligt Glutamat har jag alldrig hört skulle vara skadligt!
Jag vet inte en enda buljong som inte har "smakförstärkare", det blir att koka egen o frysa in små iskuber!

#6 då kan du ju göra storkok av buljong och sälja hälften till mig ;-)

Det är faktist inte så märkvärdigt!
Du tar en 10liters gryta som du fyller med ben o senor o sånt, blast från grönsaker, pepparkorn men var försiktig med kryddor o salt, oså låter du det koka sakta i 4 timmar.
Sen silar du allt så det bara blir en tunn consome kvar.. därefter reducerar du allt tills det är en liter kvar.. det sköter sig självt medans du tittar på TV eller surfar på KiF!
Frys in allt som istärningar.. det finns engångspåsar för isbitar!
Buljongen skall vara kall, annars smälter påsen!