hjälp!
jag har loggat in mig på min mat.. fattar fortfarande inte hur jag ska göra.. mina dagar brukar se ut så här.
frukost: 2 ägg stekt i smör, 70 gram bacon lite gurka, 25 gram smör som en tjock skiva
lunch: en kycklinfile, lite grönt och en skiva smör ca 25 gram
middag: som frukost eller som lunch… är ja hungrig på kvällen kan det bli lite kött o fett..
kan någon räkna ut vad det blir eller tala om hur ja ska göra
Hejsan!
MinMat är kul, när man väl förstår sig på det. Antar att du i alla fall har kunnat logga in. När du sedan ska registrera maten så klickar du på "Kategorier" och väljer Livsmedelsverket (SLV v….) Då öppnar sig en gardinmeny med alla matvaror som finns registrerade hos Livsmedelsverket.
Du kan välja att bläddra dig ner till riktig matvara, eller att klicka på en av de första och så trycka in första bokstaven i matvaran på tangentbordet, tex om du ska registrera ägg, så klickar du på "ä" och då flyttar sig markören ner till "Ädelost grönmögelost 30% fett", och du kan då enklare hitta "Ägg kokt/rått/stekt". Du skriver sedan ner i rutan under hur många gram av varan du åt, tex 50 gram ägg (det är ungefär vad ägget innehåller av mat), och klickar på "Lägg till".
Då flyttar sig matvaran in i rutan till höger. Flytta sedan in andra matvaror som du ska registrera och klicka sedan på "Spara", det kan du göra under tiden du registrerar in.
För att sedan se på totalen så ska du först klicka på "spara" så att du är säker på att allt är inkluderat. Så klickar du på "Totalt" oh då uppenbarar sig en översikt över "Dagens mat" med både siffror och ett tårtdiagram som visar fördelningen. Under detta finns en samanställning av alla matvaror som du har registrerat in.
Hoppas att du får det till, annars får du ropa på hjälp flera gånger:-)
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
aha ska prova genast tackar
ja klarade det!! det såg bra ut.. men hur vet man kalorierna är det den högra spalten kcal man ska titta på.. jag låg på 82% fett iallafall jätte lite kolisar
Bra gjort parise!
Vi som finns på detta forum brukar inte bry oss så hårt om kcal.
Många utgår från att äta ca (minst) 1 g protein per önskade kilon kroppsvikt och sedan fördela ut fett och kh i ungefärligen rätt proportioner.
Vi kollar på fördelning i energiprocent, mellan fett, protein och kolhydrater. Du verkar ju ha koll på fördelningen, bra! Det kan ligga på max 5 % kh, 20%protein och 75% fett. Energiprocent alltså, som redovisas i cirkeldiagrammet i min mat.
Hoppas jag inte krånglar till det…
Vad kul parise att du klarade det!
Då är det bara att fortsätta registrera till du har fått koll på vad som funkar och vad du inte ska äta. Allt är individuellt, och det gäller att hitta ett sätt att äta på som du kan leva med…
Lycka till vidare!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
ja ja tackar o bockar ska leka lite med diagrammet…
jag har ingen våg och tycker det är jättesvårt att veta hur många gram av allt jag äter…

Jag brukar höfta. Vätskor räknar jag kallt med 100g/dl även om det inte stämmer exakt för alla. Mycket vanligt är att jag tittar hur mycket en hel förpackning av något väger, och sen uppskattar hur stor del av förpackningen jag tagit. Men tycker man det är svårt att uppskatta kan man väga saker i början för att skaffa sig referensramar.
Jag undrar hur mycket kött eller protein / dag bör man äta?
#9 Räkna med mellan 1-2 gram rent protein per kilo du vill väga. Allt däremellan är bra. Kött & fisk innehåller ca 20g protein per 100g (nötkött 28g/100g, lax 24g/100g), ägg ligger på 13g/100g, hård ost på ca 27g/100g.