Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 7599 ggr
kaifas
0

Kokosfett till häst?

Jo ni läste rätt Skrattande.

Det är så att min pålle har väldeliga problem med magen. Han är diagnosticerad med kronisk tarminflammation stackarn Rynkar på näsan. I perioder är han helt besvärsfri men sen kommer "skoven". Jag har verkligen försökt hitta orsakssamband men hans mage beter sig verkligen helt adhoc-artad. Tänk om hästar ändå kunde tala Obestämd.

Jag undviker att ge honom stärkelse (dvs korn/havre etc) och försöker få i honom kraftfoder med mycket fett i istället. En stor del av foderstaten kommer från grovfodret.

Nu till min fråga: jag funderar på att testa att ge honom kokosfett Glad. Jag har tamesjutton provat ALLA typer av magtillskott som finns så då kan jag lika bra testa detta.

Det är rätt vanligt att man ger upp till ca 1 dl olja om dagen i energitillskott till hästar. Så jag tycker att det borde vara ok.

Men kan det vara farligt att ge hästar just kokosfett? Någon som har någon info om kokosfett och djur???

frejahelena
0

Hej,

Jag har funderat lite på det också faktiskt men jag vet inte om jag skulle våga testa. Jag försöker att ge så lite tillskott som möjligt.

Jag har dock ett tips och det är att ta kontakt med naturmedicinaren Eddy Blom och hör vad han säger. Han har hjälpt mig med en hel del med min häst.

http://www.ameproducts.se/index.htm

Lycka till!

Maia
0

Det finns folk som gör det. Jag sökte på coconut oil horses och fick fram bl.a. detta:

We've learned that more and more horse trainers from the Blue Grass state are feeding their horses coconut oil. I chased down the trainer to last years Kentucky Derby winner, but he’d not heard of coconut oil. Those who are using it, report back to the people at Wilderness Family Naturals that their horses are running better and that they don’t need to worm the horses because coconut oil is anti-parasitic.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

frejahelena
0

Intressant!

Kanske jag ger min lilla islandshäst en slurk iallafall: Men då inte av den ekologiska extra virgin sorten som kostar 170 kr! :-)

Jag ska kolla lite mer på nätet också.

lkn02001
0

hej!  vad kul att du funderar i dom här banorna. jag har ställt om min häst på detta sätt också. Hon har dock inte såna problem med magen som din har. Det jag började fundera på var om de får i sig tillräckligt med fett i kosten (min har stora problem med hovarna) och luskade fram att när man gör ENSILAGE så försvinner merparten av fettet ur gräset. Och då tänkte jag, hur mycket försvinner inte då när man torkar höet???

jag har tagit bort allt kraftfoder förutom en betforblandning bestående av 0,5dl betfor, kli, mineraler, lite kalk, bakjäst. Dessutom får hon MINST 1 dl olja (raps) till varje högiva för att kompensera fettbortfall i torken. Har aldrig haft henne i finare hull än hon var innan sommarbetet!

Angående kokosoljan så använder jag den till hovarna på hästen, smörjer varje dag kronranden plus eventuella sprickor. Hovarna har inte sett såhär fina ut på två år! (jag har smörjt i cirka 2 månader).

Rapsoljan är väl mer naturlig för hästen kan jag tänka, men jag är övertygad om att kokosoljan har MYCKET läkande och positiva egenskaper. Frågan är hur du har tänkt dig att finansiera givan, det lär ju bli ganska dyrt?

prova först att ta bort allt kraftfoder och ge bara grovfoder och olja, det är ju det naturligaste för hästarna att äta! bakjästen är också den jäst som gett resultat i studier för hästar, jag ger en halva om dagen (du skrev att du provat allt, så du kanske redan har provat detta). jag tror att hästarna kan äta väldigt mycket grovfoder om dom får fett och slipper kraften, efter devisen "du blir inte fet av fett, utan av stärkelse".

Wildrat
0

Crearome har kokosfett i hink på 5kg så då blir det billigare. Tyvärr måste man beställa för minst 500kr men de har sk inspirationsbutiker runt om i landet som kan ta hem hinkarna om ni ringer i förväg.

frejahelena
0

Hej, Det där med bakjäst ställer jag mig lite frågande till. Jag har själv fått rådet att undvika bakjäst i bröd etc och får inte riktigt ihop det med att det skulle vara nyttigt att ge sin häst.

Kan inte du förklara varför det är bra?

Wildrat
0

Bla #6 Ni får ju tänka på att hästar och människor är väldigt olika. De är helt och hållet växtätare medan vi är bland- (eller kött- som vissa hävdar) ätare. Visserligen finns det väl en hel del felaktigheter och myter kring deras kost också men det går inte helt att gå till sig själv för att se vad som funkar…

kaifas
0

Tack för era svar Glad.

#1 Nä det känns lite osäkert att testa detta när man inte har något "referensmaterial". Hästar fungerar ju inte riktigt som oss … b.la har de ingen galla vad jag förstår.

Tack för tipset om naturmedicinaren.

#2 Åh intressant länk! Tack Glad.

#3 Haha .. nä extra virgin lär ju ruinera en Skrattande. Men det finns någon 5 kilos hink som man kan köpa på nätet någonstans. Borde vara bra mycket billigare. Kan inte du testa först SkrattandeFlört.

#4 Intressant det där med att fettet försvinner ur grovfodret … men det låter ju iofs rätt logiskt. Betfor och kli ger jag inte - det sätter ju sprutt på magen och det behöver han inte. Intressant att du ger mer än 1 dl olja per dag. Hur mycket blir det totalt? Ja som hovfett måste den ju vara ypperlig… skall genast testa!!

Jag har testat att ta bort allt kraftfoder. Jag har testat att ha honom ute att bara äta gräs. Jag har testat bakjäst. Jag har testat … u name it Skrattande. Så nu tänker jag nog testa kokosfett ett tag.

Hur mycket tror ni man skall börja med? Under hur lång tid skall man trappa upp till maxdos? Hur stor maxgiva?

Tack för er input! *bow*

kaifas
0

#5 Precis vad jag talade om i ett svar ovan! Supertack för länken! Det är säkert bra mycket billigare än vissa magmediciner jag har testat!!!Skrattande

För övrigt kan jag berätta att det ENDA som i princip direkt sätter stopp för eländet när det har dragit igång är FLAGYL (humanmedicin som jag tror använd ibland vid chrons o ulcerös colit) - 30 tabletter 3 ggr/dag = 90 tabletter Förvånad. Det tar 24 timmar och sedan är han helt besvärsfri. Det är ett h-vete att krossa dessa 90 tabletter om dagen och försöka få i honom Skrikandes. Stackarn. Kostnaden per dag är 225 kr Förvånad… så det är rätt ohållbart i längden. Dessutom kommer det tillbaka efter en tid igen Rynkar på näsan.

Har även testat salazopyrin men det funkar icke. Det enda som hände var att hela jag, hela hästen och hela stallet blev gult av all sulfa som for omkring när jag skulle försöka ge honom det Obestämd.

#6 Bakjäst innehåller tydligen den enda jästbakterie som det har gjorts formella tester på och som visat sig fungera. Det gjordes någon studie på galopphästar som fick typ 9 kg havre per dag och som hade problem med magen (inte så konstigt Förvånad) - de blev bättre med just den här jästbakterien som också återfinns i vanlig bakjäst.

#7 Nej precis .. det är därför jag är osäker. Inget jämförande material finns och hästar kan ju tyvärr inte själva tala om hur de känner sig. Så det känns lite vanskligt …

lkn02001
0

men har du testat att ta bort att kraftfoder och tillsätta olja? kanske blev för lite fett i kosten när du tog bort kraften?

annars tycker jag nog att du ska prova med kokosfett, är ett mirakelfett i min mening!

buschiq
0

Mina hästar har inga magproblem, däremot är jag jätterädd för det eftersom två av dem är shettisar och störd tarmflora kan ge fång… Jag tog bort ett sto förra våren pga återkommande fång och det vill jag aldrig behöva göra igen! Gråter

Mina får linfröolja varje dag, jag funderar också på att testa lite kokosfett ( fast det får nog bli från silverpaketet till att börja med i såna fall) Jag följer tråden och ser hur det går för er.

Kaifas - du får gärna pm'a mig när du har testat ett litet tag och tala om hur det går - jättespännande!!!

Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!  

lkn02001
1

jag tror inte att det är bra att ge silverpaketet med tanke på vad för kemikalier man kan få med i den. Det är nog bättre med den ekologiska…

buschiq
0

Kanske bättre att vänta tills man har råd med det ekologiska, just nu har jag det inte….

kaifas
0

#10 Nej jag har inte testat att ta bort kraftfodret och istället bara olja. 

#11 Fång är ju verkligen mardrömsscenariot Förvånad. Det är ju även rätt många halvblod som får det nuförtiden. Vet flera exempel i min närhet. Läste någonstans att fång motsvarar människans gikt. Ganska intressant! PM'ar absolut om jag kommer igång!

#12 Nä jag ger nog hellre det ekologiska! Ett snabböverslag om man räknar på priset för 5 kilos hinken och om man ger 100 g/dag är att det kommer att kosta ca 8 kr/dag.

lkn02001
0

det är ju inte så farligt dyrt ändå! kanske jag också ska prova!

du får gärna pma mig också om resultatet!!

frejahelena
0

Hej, pma mig gärna också….. Jag är jättenyfiken!

buschiq
0

Ha ha, jag tror du får starta en ny tråd när du testat helt enkelt! Vi verkar vara ett antal som är intresserade! Bra initiativ!!! Skrattande

kaifas
0

#15, 16, 17 Jag får starta en ny testtråd när jag kommer igång Glad.

Hittade en kul grej om kokosolja/fett på en amerikansk hästsite:

CO digests like a carbohydrate instead of a fat. Your body uses it up as an energy source. Cattle farmers tried to use it to fatten up their stock some time ago and they gave up because the cows actually lost weight on it!  Skrattande

Wildrat
2

#18 Fet av fett va? Hur fel kan man ha Skrattande…

kaifas
0

#18 Det var första referensen jag läst om som handlar om djur som äter kokosfett

kaifas
0

Det verkar som att amerikanarna använder det för att hålla man och svans i bra trim Förvånad. Skall genast testa det … måste vara billigare än all Foxfire man använder Skrattande.

i am in love with coconut oil for my horse, she has such a dry tail and i have tried every product out there that is supposed to help and nothing has. i tried coconut oil first about two weeks ago and have put it on once more since then and the results have been amazing! my friends horse has major mane and tail issues as well, the poor guy is ALWAYS itchy. she just put coconut oil on him last night and he is a different horse today

Coconut oil is one of the few oils that actually penetrates the hair to the core. It makes the hair softer, shinier and healthier. A dry hair is more likely to break than a soft one.

Många verkar även använda det till hovarna.