Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3101 ggr
clash
0

Räkna ut proteinandel?

Hej!

Jag blir lätt förvirrad av det här med ett livsmedels innehåll av protein, fett och klh, räknat i procent kontra gram.

Jag registrerar mitt matintag på min gamla inloggning på VK, och ligger ganska bra fördelat, ca 70%F, 22%P och 8%K, ca 1600-1700 kcal/dag. Men hur gör jag om jag vill veta proteinandelen i gram?

Enligt VK:s tabeller väger te.x ett ägg 50 g, fördelat på 36%protein, 62% fett och 2% kolh. Ska jag då ta 36% gånger 50 gram, dvs 18 g protein per ägg? Är det så enkelt….?

Tror att jag får i mig lite för mycket protein, det ska väl vara ca 1g per önskad kroppsvikt? (På´t ungefär…!)

Hoppas någon snäll person kan säga om jag är på rätt spår!

aliela
0

Hej!

Jag förstår tankesättet kring din utträkning och det hade gått att göra så om livsmedlet bara innehöll näringsämnena men det innehåller ju också tex vatten som också finns inräknat i vikten…

Antingen så läser du innehållsförteckningen på maten vilket du säkert redan gör för att se kolhydratmängden?

Eller så använder du verktyget här på forumet, minmat.net tror jag det är - där lägger du in livsmedlet och får upp näringsämnena i gram också…

Kött o fisk osv är ganska enkelt - det innehåller ungefär 20 gram protein per 100 gram. Dvs äter du en kycklingfilé som väger 100 gram får du i dig 20 gram rent protein…

Ett ägg (ca 50 gram) innehåller ca 6 gram protein..

Lycka till!Glad

aliela
0

Glömde en sak - när du har fördelningen i % så är ju det enbart faktiskta andelarna näringsämnen i förhållande till varandra och där är ju tex vattnet inte med…

Den här fördelningen säger ju heller inget om mängden i gram utan bara hur mycket av energin som kommer från fett, resp kolhydrater, resp. protein…

Hänger du med?

Pasi
0

%en du pratar om är E% - energiprocent.
För att reda ut varje mängd måste du använda %en för att räkna ut energimängden….då måste du utgå från totala energimängden.

50g Ägg = 50 kcal (bara tar till något)
36% av 50 = ca 17 kcal / 4 = ca 4g protein

62% av 50 = ca 31 kcal / 9 = ca 3,5g fett
50 - 31 - 17 = 2 kcal / 4 = 0,5g kolhydrater

clash
0

Tack för svar!

Jag testade Minmat, det funkade ju perfekt…känns bra att ha koll på grammen oxå, och inte bara tänka på "pocenten", Helge!Flört