Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1963 ggr
aliela
0

Tankar kring proteinmängd

Om den minsta mängden protein är 0,8 gram/kg kroppsvikt /dag och det gäller vid en kostmodell som innehåller kolhydrater är det då inte en väldigt låg nivå för oss som äter lchf att äta 1gram/kg kroppsvikt och dag?

Jag menar - vårt protein görs ju till viss del om till glukos…hur mycket går åt till det? Det i sin tur måste ju vara otroligt individuellt beroende på hur mycket man rör sig och ev. reparationer som måste äga rum. Med reparationer menar jag att många av oss som gått över till denna kost varit mer eller mindre sjuka/feta/jojobantat och brutit ner muskel osv osv….

Kan det inte därför vara bra att starta på en mycket högre proteinmängd (om man är "skadad") för att sedan så småningom ändra kosten och gå mer och mer mot en fettbaserad meny….?

Pasi
0

Jo, troligen är det hälsosammare att ligga runt 1,5g protein.
Studier med kalorireducerad kost (och LCHF) har visat att muskelnedbrytningen minskar kraftigt om man äter mer än ca 1,3g vilket är en signal om att dn nivån börjar närma sig den optimala. Så jag är övetygad om att ca 1,5-2g är det optimala för människokroppen.

Nu är det inte bara protein som blir glukos utan kroppens förstaval är glycerol (fett)….och de med stort matintag kan ofta tillgodose det mesta, eller all glukos, från fettet.
Värre är det för små nätta människor med litet matintag….och för kraftigt idrottande.

Pasi
0

Kan tillägga att det behövs ungefär 1,6g protein eller minst 9g fett för att tillverka 1g glukos.Glad

aliela
0

Jag tänker på alla dessa som inte går ner i vikt på lchf. Kan det inte vara så att dessa först måste laga kroppen och först när det är gjort är kroppen villig att släppa ifrån sig. Det är väl mer eller mindre konstaterat redan men jag menar att med hög andel protein i kosten går detta snabbare (Fett reparerar också men protein är väl den absolut mesta byggstenen?). Sedan lägger man om menyn till mer fett och då händer grejer…Då undviker man nog också lättare platåer…bara förändringen i sig och dessutom till det mer positiva i viktminskningssammanhang - fettet

Vad tror ni?

Om du är en av de som inte går ner i vikt och provar detta - snälla berätta för mig vad som händer…Skrattande

aliela
0

Liten mängd protein till 1 gram glukos - är inte det logiska för kroppen att göra om detta då eftersom det kräver mindre?

I avsaknad av fett kommer ju då kroppen att göra om mer protein till glukos vilket gör att man bör ligga på en viss fett resp proteinnivå vid VARJE MÅL. Många tittar ju bara på dagsintaget….eller?

Hur mycket glukos behöver behöver jag ha per dag?

Zepp
0

Jag tror det där sköter sig självt.. kommer ihåg att jag åt ordentliga las med kött i början, så småningom blev portionerna allt mindre av sig självt.

Du som tränar rätt rejält kan nog äta betydligt mer än 1Gram/kilo

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

aliela
0

Jag äter ungefär 2gram kg kroppsvikt/dag.

Många börjar på 75% fett enligt råden här osv och ligger man dessutom lågtl i kalorier blir det en ganska liten mängd protein…och att döma av vilka som har svårt att gå ner så känns det i allafall som att det många gånger är människor med ganska litet energibehov…

Skulle kunna vara en idé för dessa att kanske köra tex 60 % fett och 40% prot. en period. Eller tom 50/50…Det viktiga är då att verkligen äta den fördelningen till varje mål så att inte proteinet riskerar att höja blodsockret (vilket det gör om det intas ensamt)…

Pasi
0

#4 Kroppen använder fettet i första hand därför det är enklare, plus att man inte får några spillprodukter av det, som man får med protein. Det är heller inget slöseri då de fria fettsyrorna, från fettet som glycerolen togs ifrån, kan förbrännas som vanligt.

Man måste inte tänka på proportionerna vid varje måltid då kroppen har lager av både fett och aminosyror att ta av vid behov.

Jag tror det är enklare att inte räkna procent utan äta 1,5g protein och sedan så mycket fett till så man blir mätt (ingen procent och inga kalorier att hålla reda på).

Det ryktas att kroppen (hjärnan, binjurar, röda blodkroppar) behöver mellan 20 och 30g glukos varje dag…en del kanske tom mer.