Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2693 ggr
buschiq
0

Nybörjare - omställningsbesvär (samlingstråd)

Har ni märkt vad många nybörjare det varit som hittat hit på sistone! Underbart!!!

Wakka Wakka 

Något som jag ofta fått frågor om på andra forum (trots min korta lchf-tid) är just omställningsbesvär och hur länge de håller i sig. Jag har sökt lite men inte hittat någon samlingstråd där vi som kommit ut på andra sidan av besvären kan dela med oss av erfarenheten och hjälpa nybörjarna igenom de första veckorna. Jag tänkte att vi förhoppningsvis kunde dela med oss lite här, tala om hur vi mådde och hur lång tid det tog innan det vände och vi mådde bättre igen. Kanske också vilken typ av start vi gjorde, snabb omställning eller lite långsammare.

Med lite hjälp och förtröstan om att det går över kan vi hjälpa fler till ett bättre, hälsosammare liv Skrattande .

Jag börjar i ett första, nytt inlägg!

Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!  

buschiq
0

Okej, då börjar jag och hoppas att fler hänger på! Skrattande

Jag startade lchf-kosten ganska abrupt, plockade bort alla kolhydrater över dagen. Två dagar senare mådde jag pyton, fick feber, mådde lite illa och kände mig överkörd av en buss. En hel del kolhydrats-abstinens alltså.

De första besvären gick över på ett par dagar, men tröttheten höll i sig över vecka tre-fyra, sen vände det. Jag märkte att jag inte längre pustade mig uppför trappan, jag småsprang istället. Vovvarnas promenader gick i ett annat tempo än veckan innan…

Efter att ha gått igenom den här abstinensen har jag ingen lust att fuska och äta kolhydrater ( läs bröd, potatis etc, inte grönsaker alltså) igen och gå igenom allt igen. Bra motivation att hålla sig till kosten.

Utöver detta kan jag jag tillägga att det bara tog en vecka innan min fibromyalgivärk nästintill försvann. Idag sitter jag här vid datorn och böjer på fingrarna och konstaterar att den är helt borta - såååå underbart skönt. Jag som gått med torgvantar hela sommaren innan…

Eremitha
0

Jag gör det lätt för mig och kopierar mitt inlägg från en annan tråd:

Jag tillhör "de tröga".

Min hjärna fattade galoppen efter ett par tre veckor, då flöt tankarna till och med bättre än förut.

Kroppen tog det tre månader för, och det var relativt jobbigt, läs gärna i min blogg perioden februari till april om du vill, för mer detaljerad beskrivning.

Sedan släppte det, och jag är väldigt glad för att jag höll ut. Kan inte tänka mig någon annan kost. Mår bättre på flera sätt och har till och med, efter mer än fem månader, börjat gå ner i vikt!

Fair Winds and Following Seas!

Aniara4
0

Jag gick över gradvis, och hade väl därför lite mildare men mer utdragna övergångsbesvär. Från början, i februari, så tänkte jag bara att jag skulle minska på kolhydraterna i förberedelse för att gå över "på riktigt" till sommaren. Jag levde på pasta innan, så för mig var det ett stort steg att ta mig ner under 100g/dag. Men innan jag visste ordet av hade jag börjat minska mer och mer av mig själv, tills jag plötsligt var nere runt 50g istället!

Jag hade en period ungefär när jag gick från 100 till 50 g/dag när jag fick jättemycket mjölksyra och knappt orkade lyfta handen, men så har jag också en sjukdom som ger precis det symtomet, bl.a. Men den åtstramningen var nog jobbigare än den första början, faktiskt, och det satt i i några veckor.

Senast jag gjorde ett rejält avsteg (i maj) var jag svullen som en fotboll i en vecka efteråt, och hade ont i huvudet och godissug som en tokig. Sen släppte det plötsligt, 3kg vatten rann ut på ett par dagar och jag kände mig helt ok igen. Av det lärde jag mig i alla fall att ingen efterrätt i hela världen är värd det!!!

lindiana
0

Vilket bra initiativ!! Man mår ju lite konstigt så här i början… gott att veta att det är en "detox" (fel ordval kanske) period i starten. Min kost och livsstils förändring började för snart en vecka sen… har upplevt allt ifrån yrsel, svettattacker (kan kanske också ha lite med det varit sommarens varmaste vecka…) blyluva, huvudvärk och trött kropp.

Jag tror inte jag skulle kunna peppa mig så bra utan all denna dela-med-sig-erfarenheter av alla er på dessa sidor. Så mycket bra tips. Tack Tack.

Vet att man kanske ska hålla sig från vågen ett tag men jag har ju varit en varjedags vägare en långtid nu… Har hållit mig i fem dagar men så i morse klev jag dit. Minus 1.5 kg!! HA Ha

Har stått still så länge… slutade också att amma för två veckor sedan och när jag gjorde det med barn nummer ett så gick jag bannemej upp 3 kilo på en vecka.

Tänk om jag äntligen hittat mitt sätt… Har redan märkt myckt annat positivt oxå;

inget kvälls spring i kylen - Inget sug!

piggare på morgonen.

tänker inte på mat hela tiden

inte heller kvälls trött vad det verkar… 23.45!!

Jag är så glad. Och lite trött… kanske ska lägga mig snart. De små liven väcker oss tidigt. Men det är lungt… Deras föräldrar skuttar snart upp!! (Och steker bacon!)

Wildrat
0

Nåt som kommer efter nån vecka är att man får dålig hy med mycket finnar och plitor. Det är också övergångsbesvär. Står man bara ut så försvinner alla problemen och hyn blir finare än den nånsin var innan LCHF. Men det kan bli riktigt illa innan det blir bättre.

buschiq
0

Hm, det hade nog jag också, men jag kopplade det aldrig till lchf-starten, snarare pms'en. Kombinationen kanske var det som gjorde att det var extra jobbigt ett tag? Förvånad

Agenda
0

Efter att ha ramlat i kolhydratträsket en semestervecka så har jag igen börjat äta LCHF. Nu har det gått en vecka och precis som när jag för första gången började (efter påsk) så har jag nu huvudvärk till och från och känner mig susig och trög i skallen. Det kryper nästan i skinnet vid kinderna och på huvudet.

Efter påsken när jag 'fann LCHF' så hade jag även:

nästan träningsvärk här och var i kroppen, mest benen

trög mage (förstoppad en gång)

lätt illamående

nått mer var det nog…

monika71
0

Jag trodde att jag började väldigt abrupt, men såhär i efterhand när jag läser vad folk äter här inser jag att det var en ganska lugn övergång. Jag tog bort allt bröd, flingor, ris, potatis, pasta, socker, och frukt. Under övergångsperioden hade jag dock stora mängder grönsaker på tallriken. Dessutom äter jag fil, vilket ju innehåller en del kolhydrater.

Jag kände av huvudvärk, allmän tröghet i kroppen och hjärnan, lite illamående några gånger, svårt att sova på nätterna. Detta höll nog i sig i 1-2 veckor ungefär. Sedan har allt bara blivit lättare.

/ Monika