Äldre behöver inte bli sjukare
Ett forskningsprojekt på Uppsala universitet har kommit fram till att vårdkostnaderna kommer att tredubblas fram till 2040! De har gjort en beräkningsmodell som utgår från hur många äldre det kommer att finnas då och vilket vårdbehov de kommer att ha utifrån dagens vårdbehov. Länk till debattartikeln i DN.
I debattartikeln sägs det: "Vår datormodell simulerar en negativ utveckling för hälsan. Den utvecklingen beror på att dagens yngre och medelålders faktiskt har sämre hälsa än motsvarande åldrar från tidigare år"
De har också lagt in förbättrad hälsa i sin datormodell och fått ett mycket bättre utfall: "Det har vi gjort genom att i modellen utgå från att man i alla åldrar över 40 år får förbättrad hälsa men mest i de allra högsta åldrarna. För 90-åringen skulle det exempelvis innebära att han eller hon finge samma hälsa som en 80-åring i vårt basalternativ. Resultatet blir att antalet vårddagar på sjukhus skulle öka med 43 procent i stället för 70 procent och kostnaderna med 165 procent i stället för 270 procent"
Tänk om de även kunde prova att lägga in i sina beräkningsmodeller att folk börjar äta bättre mat med mindre tillsatser och färre kolhydrater. När ska de som bestämmer över folkhälsan inse att lösningen på problemet är närmare än de tror?
När jag letade efter information så snubblade jag över detta debattinlägg som menar att det dör över 3 000 personer varje år till följd av brister i vården. Skrämmande!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Oj - det var ett allvarligt samtalsämne så här i sommarvärmen.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag är alltid allvarlig :-|
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
När jag läser sådana larmrapporter misstänker jag att ökande egenavgifter, privata sjukförsäkringar, som i USA är i faggorna. Ett sätt att legitimera försämringarna i välfärden.
Det ligger nog något i det du skriver Inke.

Men ärligt talat så tror jag inte att folk i gemen kommer att ändra sina kostvanor till LCHF och bli friskare och leva längre.
Jag tror att om denna kosten ska slå igenom igen på bred front (och inte bara som ett tillfälligt diet-tänk) så har det gått väldigt många år och då är vi på över 2040.
Så tyvärr är nog prognoserna inte helt tagna ur luften. Betänk också att vi som skriver här inne har bestämt oss för denna kosten, är hyfsat övertygade och trots detta är det många som inte riktigt klarar av att fortsätta äta så här hur länge som helst. Många har utflykter och kommer tillbaka, ytterligare testar lite och gillar inte det, skriver aldrig och syns alltså inte.
Men, visst fred på jorden och alla friska är väl det alla skulle önska sina medmänniskor!
Jo, men tänkt vilka underverk en liten koständring skulle göra på ett ålderdomshem. Det som behövs är att man ändar frukost och kvällsmålet samt fikat, som är baserat på mackor och sånt. Den vanliga maten kan oftast göras ganska ok, och lite potatis kan man nog ha. Det brukar inte serveras mycket pasta eftersom äldre människor inte är så vana vi det. Däremot gillar de äldre ofta gräddsåser och smörstekta grönsaker.
Om ålderdomshemmen tog bort Becel och Lightprodukter skulle det vara en stor vinning.
Min mamma lever på det och jag kan inget göra.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det är lite ovanligt Margareta. Jag tror inte vi hade lightprodukter utan tex röd mjölk. Vi hade Milda men det var mest ekonomiska skäl till det. Kommer inte riktigt ihåg om de använde bregott eller lätta. Ja, du kanske har rätt på smör/borsmargarin fronten. De gamla fick feta ostar och skinka och sånt som pålägg. Ofta har sjukhem och ålderdomshem kostråd, bäst är att påverka via dessa. Ta fram underlag som de anställda kan läsa innan nästa kostrådsmöte. Vem vet, det kanske går att ändra? Man behöver ju inte prata om LCHF men om becel och milda liknande produkters farlighet. När det gäller brödet kan man ju be att de anställda skriver upp någonstans att din mamma inte tål bröd så bra. Det kanske inte blir 100% effektivt men det kan minska brödkonsumtionen, tex till frukost och kvällsfika. Vi skrev ofta upp i köket vad de boende ville ha till frukost, ifall det kom ny personal. Kom ihåg att du inte behöver vara så logisk eftersom du är anhörig (dom får vara lite excentiska :p).

De personer som är äldre nu är uppväxta med potatis och gräddsås, eller åtminstone potatis och som alla vet smakar potatis bäst med gräddsås. Kommande generationer är inte potatisätare i så stor omfattning.
Jo, det är sant. En annan sak som är bra att komma ihåg är att man ofta kan påverka mer som anhörig och förälder än som anställd. Argumentet att smör är dyrt håller inom ett företags väggar men inte emot kunden, om ni förstår vad jag menar. Jag skulle pröva att trycka på och gärna spela jobbig anhörig. Inom vården MÅSTE man vara jobbig verkar det som.

Jag drar paraleller till dagisvärlden, om något barn inte kan eller att föräldrarna inte vill att dom ska äta något speciellt livsmedel (i detta fallet tex becel ) så tar föräldrarna med sig bregott och personalen får vackert plocka fram detta när barnet eller den gamle ska äta. Samma gäller tex helfet mjölk osv. Något besvärligt för den anhörige men det kanske kan vara en möjlig väg?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Det är ju en bara en liten del av alla äldre som bor på särskilt boende. Många äldre bor ju kvar hemma och har hjälp från hemtjänsten och /eller anhöriga och äter flera olika sorters medicin och har kontakt med vårdcentral, sjukhus eller hemsjukvård.
Som jag skrev i en annan tråd: många äldre vare sig de bor i äldreboeenden eller hemma är undernärda ( även om de skulle vara överviktiga). Ökad fettmängd i kosten, inga lättprodukter, skulle göra susen istället för kosttillskott och multivitaminer.