Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 3166 ggr
pixiee
0

när man blir bortbjuden?

Hej!

Jag har hållt på i några dagar nu, och lär mig mer och mer vilka saker som innehåller kolhydrater och inte… tyvärr efter att jag har ätit dom och jag ska lägga in dom i cal-counter :/ Men bättre sent än aldrig! I dag har jag lyckats hålla mig på 5% kolisar! Bäst hittills.

Jag undrar lite hur ni gör om ni blir bjudna på fest eller middag eller så… Basunerar ni ut innan att ni kör LCHF eller äter ni bara det som går… eller tar ni med er nåt som ni kan äta…?

Jag ska på födelsedagsmiddag/fest på lördag… och jag känner att om jag talar om att jag slutat äta kolhydrater så kommer det att bli en disskussion som jag inte orkar med… alla har så mycket åsikter… För att inte tala om när det bjuds på kaffebröd på jobbet… PUST! Alla tittar jättekonstigt på mig när jag inte tar nåt… jag som alltid stod först i kön tidigare =)

Bullan
0

Jag har kommit på att det är lättast att säja att man går på GI…de flesta vet på ett ungefär vad det är…men endå inte. Och det är det som blivit mest accepterat.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

pixiee
0

hm jo det är sant. det har jag faktiskt dragit till med en gång…

SvartKaffe
0

Eller säga att man har fått lite dassig mage och testar att utesluta gluten. Då slipper du både bakat och pasta med en liten vit lögn…

umbra55
0

Ladda gärna både före och under med sånt du får äta.. så du kan stå emot. Själv faller jag gärna för sociala tillställningar..

Margareta
0

SvartKaffes råd är bra, en lite dragning mot att jag testar att utesluta "…." just nu… eftersom jag inte mått så bra, och så bestämmer Du innan hur långt Du vill sträcka Dig…

Numer pensionär i Nynäshamn

Kia
0

Jag tycker också det är lättare att säga att jag går på GI ….Slipper man förklara. Fast i fredags när det frågades sa jag se på tv 6 mars så kommer du förstå *skratt*

Margareta
0

Hjälp Kia34, hur känns det nu när det närmar sig?

Pasi
0

Jag medelar i god tid att "Jag inte äter vad skit som helst"….funkar bra.
På tal om det, undrar varför jag inte blivit bortbjuden på länge, hmmm!?!? :/

Margareta
0

Pasi, Du får börja annonsera efter nytt umgänge… skriv LCHF i annonsen…Hemlis

nikita3
0

Hej Kia34!

Vad är det för program du ska vara med i?

dannil
0

Pasi det var riktigt kul *gapskratt*. Ja varför blir du inte bjuden?

Men å andra sidan är det väl inget att bli bjuden till-jag menar sån skit(haha)

kram

Margareta
0

Kia34 kommer att bli LCHF's nya ansikte efter denna TV3-satsning som kommer 6 mars…

Först Sten Sture… märklig farbror som käkar julmat året runt…

Sen en läkare dr Annika Dahlqvist som delar ut kostråd i en stuga i skogen sen hon blivit sparkad från vårdcentralen…

Och så Kia34, en helt vanlig kvinna i sina bästa år…

Häftigt…. det tar sig…. efter detta har kosten i alla fall TRE ansikten, men det behövs FLER, många fler…

Kia
0

Margareta … Det börjar kännas ganska nervöst om man säger så…. Jag är och åker skidor när det visas så jag kan gömma mig i fjällen *skratt*

Nikita3 Det är en dokumentär som visas i tv3. Handlar om sockerberoende/matmissbruk /övervikt. Jag är med den 6 mars men jag tror dokumentärserien startar redan tisdagen innan.

Pasi…. Vi får väl bjuda hem dig då som bjuder på bra mat *S*

nikita3
0

Tack Kia34, det ska ses och det ska vidarebefordras till alla mina skeptikervänner.

Hej Dannil!

dannil
0

Hej Nikita!

Jobbar du inatt? Är uppe ett tag till om du vill ringa!

nikita3
0

Nej jag är faktiskt hemma och har tillgång till datorn för en gång skull.

Jag ringer en annan dag, ska försöka lägga mig snart.

Börjar extra tidigt i morgon, redan 18.00 och ska sedan jobba hela natten, lite övertid, det blir lite extra pengar det.

Har testat fläskbitarna du tipsade om, herre gud vad goda!!!!

Kram!

pixiee
0

åh vad många bra tips! det där med gluten var ju bra.

Trevligt att det kommer ett program på tv! ska jag absolut kolla på!!

monica1942
0

Hej!

Du äter av det som är tillåtet och väldigt lite av det som är förbjudet så ingen märker att du inte äter av allting, om det är det du vill.

Man får fuska lite ibland.

Miyu
0

Rekommenderar inte att säga att man är på diet eller liknande, de flesta godtar det inte och tar det som en förolämpning att man inte kan "unna" sig för deras skull när det fixats mat och allt.

Bättre säga att man inte tål. Vem ska käfta mot en sjukdom?

Gronstedt
0

#19: Det är nog olika hur folk tar det. Jag säger bara att jag inte tål kolhydrater - och det är så sant det kan bli.

Puhlo
0

Oh gods. Jag har jättenoja angående nästa lördag. Min gudmor (som jag älskar högt) fyller 60, och ska firas. Det kommer mycket folk, och hon brukar alltid bjuda på mat.

Som tur är så har hon gluten och komjölkprotein-allergi, samt stenfrukter och lite annat jidder, så nåt BRÖD i sig lär det ju inte finnas, men socker är jag orolig för. Jag har hållt mig på fina 3-7% i en vecka..

Jag har grymma sug, men de kan jag kämpa emot med "riktig" mat.

Jag hoppas på buffé.. Och att jag kan säga "Jag är diabetiker!"

Miyu
0

Om du älskar henne högt älskar hon antagligen dig ocksålika mycket och då kan hon säkert fixa fram någonting sockerfritt för din skull, det är ju inte så svårt alls.