Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 4560 ggr
LatMask
0

VARFÖR gör man så i recept?

Som en fullständig novis vid spisen är jag förstås helt utlämnad åt recept - som i de flesta fall här på Kif är alldeles underbart bra, tack för det alla som bidrar!

Men - ibland känns det som att vissa recept är…hmm…förkortade.

T ex det här med broccoli. På min broccolipåse (djupfryst) står det om några minuters kokning i saltat vatten. Förvällning har jag fattat att det kallas. OK, jag står där troget och kokar några minuter, vare sig jag ska äta broccolin som tillbehör eller lägga den i en form och med diverse smaskens på tillaga den i ugn.

Men då dyker det minsann upp ett recept på fisk i ugn med broccoli, och där ska broccolin läggas i formen direkt! Inte tal om några minuters kokande innan.

Alltså, ska broccoli förvällas bara om man ska äta den direkt som tillbehör? Går det att stoppa i den direkt (OK, tinat då) i diverse lådor och grytor som ska värmebehandlas? Eller handlar det om färsk kontra djupfryst?

(Denna tråd hette förut: "Ofullständiga recept…")

magma
0

Om broccolin kommer stå inne i ugnen någon halvtimme eller mer i någon form av vätska (alltså t.ex grädde) så brukar jag inte förkoka den.

Men när jag gör broccoligratäng med bara riven ost och en gräddskvätt- där jag bara är ute efter att osten ska smälta och få lite färg- då hinner den inte bli "ugnskokt" och då förkokar jag den kanske 3-5 minuter först.

Mervi
0

Ett tips när det gäller färsk broccoli, den blir godast om man kokar den i smör.

Skär broccolin i små buketter, smält en rejäl klick , kanske 30 gram smör i en kastrull och tillsätt broccolin. Låt den småputtra tills broccolin blivit mjuk. Behöver inte saltas heller då smöret innehåller salt.

Lycka till!

LatMask
0

Aha! Tack magma! Ja, det är klart att broccolin blir lika välkokt i grädde som i vatten! Det är sådana där samband som jag inte fattar än…

Mervi, färsk broccoli kokt i smör låter jättegott! Ska provas!

nyborjare08
0

Själv gillar jag när broccolin är knaprig, så för färsk broccoli kokar jag upp saltat vatten, tar av kastrullen från plattan, lägger i broccolibuketterna och låter stå i 2-3 minuter bara. Fryst broccoli är väl oftast förvälld redan (?) så den låter jag ligga i vattnet ännu kortare tid.

Mervis tips låter intressant annars! Jag ska nog prova det!

greensis
0

#0-1 Ibland gör jag ostgratinerad broccoli - och vill ha den fast och krispig. Då lägger jag den fryst i formen, häller på riven ost, kanske 1-2 msk smör i botten, max  0,5dl grädde. Inte förkoka, för då blir den slak. Kör på 200grader(sätt in den när ugnen kommit upp i temperatur) tills osten smält och fått färg (15min?). Då kan man ta enskilda buketter som man måste skära och tugga ordentligt.

Det är ett alternativ till gratäng där grönsakerna blir mojigare.

Fabricati diem, pvnc!

Elka
0

#5 Blir det inte vattnigt om man inte tinar broccolin först?

LatMask
0

Den här tråden skulle lika gärna kunna heta "VARFÖR gör man så i recept", tror jag. T ex det där med att vispa ner ägg ett och ett, har jag aldrig begripit mig på.

Det finns en rar historia som jag tror är amerikansk och handlar om en ursprungligen invandrad familj från någonstans i världen. Familjen åt alltid en stor stek varje högtidsdag, och receptet gick förstås från mor till dotter. Receptet började "Dela steken i två delar", och varje dotter delade plikttroget steken i två, tills yngsta dotterdotterdottern började fundera över VARFÖR. Hon frågade sin mamma, som inte heller visste, och mormor hade heller ingen aning. Gammelmormor visste bara att de alltid hade delat steken när hon var liten.

Till sist tillfrågades gammelgammelmormor.

- Såklart jag vet, sa den gamla damen. När vi kom till USA, hade jag så små grytor, att jag var tvungen att dela steken i två bitar för att få ner dem i grytorna…

MimLan
0

Och jag är typen som ångkokar broccoli. Och sparris. Krispigheten är oslagbar tycker jag. Och så går det ju så snabbt att ångkoka att det är att föredra även om jag kanske skall till och gratinera det efteråt.

greensis
0

#6 Nej, vattnet ångar bort i ugnen.

Fabricati diem, pvnc!

Maia
0

#7 Ska vi ändra rubriken?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Elka
0

#9 aha! ska testa då, det går ju mycket fortare och smidigare om man kan göra så

LatMask
0

Ja, snälla Maia, gör det! 

Jag blev nyss av med ytterligare en illusion, när jag frågade Airam på hennes underbara matblogg om tillagning av auberginer:

"Jag passar på att ställa en fråga här apropå något du skrev för rätt så länge sen. Du skrev, om auberginer, att du steker skivorna direkt i stekpannan utan att salta innan, "för jag gillar inte överkurs". Överallt annars i recepten står det att man ska salta och låta skivorna stå och vattna ett tag. I boken "Kokkonsten" av Anne Willan står det att man gör så "för att dra ut den ibland beska saften" och att "det gör grönsaken fastare så att den håller formen bättre". Nu vet jag varken ut eller in! Hjälp!"

Så här svarade Airam:

"Latmask - gör som jag: det som passar bäst. Det finns inga "ska" eller "inte ska". Jag upplever inte saften från aubergin som besk. Inte alls. Däremot upplever krånglighet och tidsåtgång i för stora mått av att vara så omständig. Jag steker/bryner/grillar auberginen torr och slipper därmed det där extramomentet. Och så slipper jag extra salt. Dessutom blir ju aubergin sladdrig hur än man beter sig. Aubergin är endast fast när det är in blanco. Gör som Du vill - det är DU som bestämmer vid Dina grytor ;-) Mvh / Airam"

Där ser man…