Lottar8: Sugen på att börja!
Hejsan! Är ny här o har bara läst en del ännu. Detta verkar riktigt intressant!
Funderar bara hur det går om vi i familjen börjar med detta allihop. Mina barn är 6, 8, o 10 år. Hur blir det om de äter "vanlig" mat i skolan med en massa kolisar i, o sedan äter en massa fett här hemma? Det kan väl inte bli bra? Hur gör ni med barn?
Verkar vara en levande o väldigt trevlig stämmning här hos er!

Välkommen!
Inte blir det sämre av att de (familjen) äter bra (och god!) mat hemma.

Välkomen! 
Antagligen är det som så att om barnen får god näringsrik mat hemma står dom bättre emot den industiproducerade skräpmatens skadeverkningar!
Sen så har du ju effekten att dom lär sig vad riktig mat är för något.. kanske lite mindre godissug och sånt?
Börja gärna med att läsa artiklarna som finns under artiklar.
Printa ut det du vill ha som stödläsning.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Välkommen hit ! 

Här i huset så är det så att make och 15 årig son äter både bröd, pasta och potatis. Men dom slipper alla tillsatser från industrimaten, väljer gärna coleslow framför pommes, sonen älskar att få äta ost och salami till mellanmål utan att jag protesterar ( som jag gjorde för några år sen, då skulle det vara bröd under!!). känner att jag mer och mer vinner terräng i mitt sätt att äta, det sprider sig automatiskt, så att säga..
Mina barn ska också få äta kolhydratfritt och tillsatsfritt-men jag kommer inte lägga till extra fett eftersom de äter lunch och mellis i skolan. Då tror jag det fungerar.
Om man tillagar kött på kvällen tex lammkotlett med en tomatsallad behöver man kanske inte lägga till smör.

Välkommen hit!
Jag tror inte det är någon fara att dina barn äter skolmaten. Barn har dels en mindre störd ämnesomsättning och klarar mer kolhydrater av den anledningen. Dels växer de fortfarande och förbränner därför mer.
Annars är mitt tips den eminenta sökfunktionen (som du säkert redan använt). Det finns tonvis att läsa!
Jag skulle kunna sitta dygnet runt iflera dagar bara på det här forumet.
Mina barn äter LCHF-inspirerat hemma (fast lite mer kolhydrater än vad jag äter) och vanlig skol- respektive dagismat.
Jag tycker inte att det blir något problem. Tvärtom mår de bättre än när de åt kolhydratrikt även hemma. Har de grundat med en fet frukost hemma, är de mättare och gladare när de kommer hem.
Om lillkillen har fått ett kolhydratmellanmål på dagis (vilket dessvärre sker var och varannan dag) brukar jag ge honom ett mer fettrikt mellanmål hemma. Turkisk yoghurt är en favorit. Då blir han mätt och nöjd ända till middagen och resten av kvällen. Annars blir det ett evigt gnäll och springande i kylen ända till läggdags…
Båda ungarna har alltid varit normalviktiga, men de har haft något putiga "vällingmagar" som faktiskt har försvunnit nu.
Hej och välkommen! Min yngsta dotter (9,5 år) har druckit helmjölk och ätit bregott och ätit LCHF-måltider sedan 2005 hemma och skolmat i övrigt (även fritids, men det kommer att ändras till hösten) har fortfarande samma kroppsbyggnad, dvs. hon ligger mitt på barns viktkurva för denna ålder.
Redigering: Hon har börjat med godisstopp från 1 januari och får en belöning för det. Det är hennes egen idé, men det fungerar jättebra och jag hoppas att hon ska skriva på för ett nytt år efter jul!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Välkommen hit! Jag önskar hela min familj äter den kosten. Tyvärr tar min make inte detta på allvar. Men jag brukar ge min 3 åriga dotter extra fett och vissa maträtter blir det LCHF
Märker att hon blir lugnare av den maten men tyvärr verkar hon vara sockerberoende. Hon blir galen när hon ser godis även om det är på reklam :-) Hon får godis på fredagarna, men jag vill avvänja henne men hur sjutton gör man det?
Mätta barn äter väl inte godis? Att överäta när man redan är mätt är mer ett vuxenfenomen? eller?
varför ska barnen inte få ha tillgång till optimalt bra fett hemma? om man inte ger smörtillskott hemma, så är det stor risk att barnen får ett omega6-fett-överskott via skolans mat. Vore synd och onödigt.

Tack alla ni som har svarat
!
Det jag är "rädd" för är att när de äter mycket fett hemma o sedan äter kolisar i skolan, att de ska gå upp i vikt. Två av mina pojkar har en tendens att öka lätt i vikt. Så det vill jag verkligen inte. Om man äter bara denna kosten är det ju perfekt, men kan man verkligen "blanda" dagligen? Hoppas ni förstår vad jag menar?

Barnen behöver ju inte ligga på Ketosnivåer antar jag?

#12 Nej, det hade jag inte tänkt! Ingen risk att de går upp i vikt annars då?

Barn utvecklas o växer så sånt är svårt att sia om.. men vad tror du händer om dom bara äter skräpmat då.. tycker det skulle vara en större fara?

Altså jag tror inte man behöver krångla till det mer än nödvändigt.. det är ingen religion!
Låt barnen ta lite pasta till köttfärssåsen, lite potatis till såsen osv. Det viktiga är att man inte är fettsnål.. man blir inte fet av fett, man blir fet av kolhydrater! Låt det vara ett tillbehör så får dom själva bestämma om dom behöver tillbehör för att bli mätta.
Har läst en hel del inlägg där sambor som själva inte varit så förtjusta i iden tillslut tycker att det e väl onödigt att koka potatis oxå va….
Annikas familj äter inte strikt LCHF, inte Skaldemans familj heller!
Dom behöver inte det, dom tål något mer kolhydrater utan att bli feta eller sjuka.. men dom äter fullfeta matvaror av god kvalitet!

Framförallt är det bra om dina barn inte matas med godis/dricka/chips odyl och det slipper dom förmodligen hemma hos er!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag tror inte det är någon fara att dina barn blir tjocka av "dubbelkosten". Se det hellre som att de får ordentlig, riktig mat hemma, och så lite sämre mat på skolan.
Visst vore det bäst om de fick riktig mat även på skolan, men hellre enbart hemma än inte alls.
Mina barn får godis på fredagarna, men nu för tiden äts det knappast upp. Deras sockersug har minskat otroligt mycket.
Men glass går fortfarande åt… 

Ett tips.. som är bra för forumet och för läsbarhet och förståelse är att du fortsätter att skriva i denna tråden, rapporterar vad som händer, både med och motgångar!
Fortsätt bara, byt ämne alteftersom nya frågor dyker upp, det blir lättare att följa resonemanget och utvecklingen, för alla!
Detta är din tråd!

Om du inför LCHF-kost i hemmet och även berättar för familjen varför du gör detta, och involverar barnen i hela LCHF-tänket så lovar jag att de kommer förstå innerbörden i bra/dålig mat och till slut kanske välja bort pasta/potatis även i skolan.
Låt de vara med och bestämma lite, låt de förstå varför grädde och smör är bättre än lätta och becel. Berätta för dem på ett enkelt sätt vad som händer i kroppen med kolhydrater och fett. Låt dem växa upp med LCHF-tänket så kan de få leva friska när de växer upp.
Bra med fett kommer automatiskt minska kolhydrat-behovet och de kommer inte alls bli överviktiga som man kan tro.
Välkommen hit! Var inte fettskrämd är mitt råd. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tack! Ja, jag är väldigt fettskrämd av mig tyvärr
…
Har ätit viktväktarmat o levt på xralight huuur länge som helst nu! Så en go fiskbit med en FET sås lockar mycket! O fet ost! Gud vad gott! O riktigt smör o grädde!! Detta verkar vara min livsstil….
Har gått upp 18 kg på 3 år
så det är kris nu! Är 160 cm lång(kort) o väger 70 kg nu.
Hoppas, hoppas att detta funkar för mig! Men som sagt- jag är livrädd för fett!!!
Jag tror inte det är någon fara på taket om de äter skolmaten och sedan mera fett och LCHF hemma. Om man inte blandar fettet med kolhydraterna i samma måltid så funkar det nog bra.
Lycka till!

#22 O, vad skönt att höra det!
Funderar på hur det är med quornprodukter? Äter väldigt mycket av det, är det ok eller?
Quorn svampprotein färs bitar filé. Per 100Gram: Energi kcal: 104,00 Energi kJ: 434,00 Proteiner: 13,70 Fiber: 4,80 Kolhydrater: 5,00 .
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

# 24 Så det är ett väldigt bra livsmedel då, max 5 kolisar var det eller? Perfekt om jag kan fortsätta frossa i det!
Nja, frossa i det kan du inte. Kött och fisk innehåller inga kolhydrater alls men det gör ju quorn. Tänk på att mjölkprodukter och grönsaker innehåller kolhydrater ock¨så så du inte får i dig för mycket.

#26 Nej, jag menade inte frossa bokstavligen. Men quorn är ett rättså ok livsmedel då eller?
Läste i nån tråd att de skulle hoppa över frukosten för att gå ner mer? Är det så? Trodde att frukost var viktigt o att man hellre ska äta lite o ofta än mycket o sällan?
Quorn är väl gjort på sojaprotein dessutom? Det är många osm anser att det inte är bra föda alls.
Och något alla vegetarianter/sojaprotein-ätare skall tänka på är att inte göra misstaget att likställa sojaprotein med animaliskt protein, det saknas alltför mycket av essentiella aminosyror t.ex.

#28 Jaså, det visste jag inte
.
Tur att jag gillar fisk o ost….

Quorn är gjort på mögel!

# 30 Va!! Vad menar du med det??

"Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (som rent biologiskt är en mögelsvamp"
#27 Quorn är svampprotein, äggvita och kryddning har jag för mig. Det funkar väl att äta men det finns ju kött istället
…
Man ska äta när man är hungrig och sluta när man är mätt (ohungrig). Är man inte hungrig till frukost så kan man vänta lite med att äta om man inte är som jag vill säga. Äter inte jag frukost så äter jag inte på hela dagen. Utan mat på morgonen sätter inte min kropp igång alls… Jag har dessutom svårt att få i mig tillräckligt med mat om jag inte äter tre gånger om dagen.
För viktnedgångens skull är det dåligt att inte äta när man är hungrig. På det viset signalerar man svälttider och då sparar kroppen på allt, precis allt och man blir tjockare istf att gå ner i vikt.

En sak är jag lite "orolig" för. Jag älskar att dricka te, alla sorter. Men, tyvärr brukar jag ha i sötningsmedel. Tycker inte alls om det utan sött+ mjölk. Då ska jag väl ta grädde istället? Vad ska jag göra med det söta. Vill helst inte bara tvärsluta med det, men om jag måste så….

Trappa ner då.. jag tar hellre naturligt socker än kemiska sötningsmedel!!
Släng sötningsmedlet och köp en burk honung som du har i teet!
Sen när burken börjar sina kan du ta allt mindre!
Köp ingen ny….
Se det så här.. du kommer nu att bli en Gourmet som väljer det godast kaffet och teet och socker tar bort all den goda smaken!
Förr drack du socker med kaffe och tesmak, nu får du äntligen en chans att njuta av de verkliga aromerna….

# 36 Det var ju ett bra sätt att se det på
. Har honung i teet nu, o ska trappa ner som du säger. Hur gör jag med mjölken då, tar grädde istället?

Grädde och kokosoja i tee och kaffe är ett knep för att få upp fettprocenten under dan.
Alla vill inte vräka på smör o fett i måltiden utan doserar ut det under dagen!

#38 Vad står det, kokosolja? Vad är det tänkte jag säga… Smakar det inte kokos? O var köper man det?

Frukosten känns "svårast". Har läst igenom massor av frukosttrådar…. Jag tänker äta max 20 g kolisar om dagen, kan man äta lite turkisk joggi då? Är det bättre att blanda i lite grädde då?
# - 39-40 Det finns kokosolja både med och utan smak. Titta efter på hälsokostaffären. Det går bra att steka i, men det sprätter ur stekpannan rätt rejält.
Jag äter yoghurt till fukost i perioder, och tycker att det går fint. Prova att blanda ungefär lika delar vispgrädde och yoghurt, och vispa tills det blir som vanlig vispad grädde. Då får du en frukost, som känns som vispad grädde, men smakar yoghurt!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Kokosolja köper man i hälsokostbutik.. rätt dyrt men nyttigt!
Finns med smak och utan, den med smak är kallpessad på plats och den äter man som kosttillskott.
Den utan smak är gjord från Copra, och deoridiserad vaför den saknar alla ursprungliga vitaminer men kokooljans välgörande förmåg beror på den mättade Laurinsyran!

#41 Huu, det känns mycket märkligt att äta så mycket fett
! Har bara ätit light hur många år som helst, så det är ju som dag o natt det här. Men jag ser verkligen fram emot att få äta annan mat, o framförallt god mat med mer smak i!
#43 - Procentuellt kan det se mycket ut, men efterhand vänjer du dig vid mindre portioner också, eftersom du blir mättare på mindre mängd mat. Tänk också på att vissa sorters kött är feta i sig; du måste inte sleva i dig rent fett för att komma upp i en bra mängd.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

# 44 Ja, fast jag är ingen köttätare direkt. Fisk, kyckling o ägg går ner lättare
. Laxen är ju fet, annars äter jag nog mest magert protein. Ost kommer jag nog att äta mycket i o för sig.
Känns spännande detta, nåt helt nytt som man aldrig har provat…
Ketos har jag varit i flera ggr med Cambridgekuren. Det känns VÄLDIGT lyxigt att kunna hamna i ketos trors att man äter. Underbart!

Såg i en annan tråd att ni bad oss nya att be Medarbetare om hjälp att få in namnet i tråden. O flytta mig till "medlemmar". Så det ber jag om nu - Hjälp!
Fixat!

Min stora last är mandel. Kan man lyxa sig o unna sig tex 5-10 mandel/ dag om man tar en då o då? Eller kommer man ur ketos då?

Räkna kolhydraterna så ser du hur många ditt konto tillåter!
Mandlar och nötter är ett bättre substitut för godis!
#42 Kokosfettet man köper i hälsokostaffären är kallpressat, båda sorterna. Den med smak direkt efter skörd, den utan inom en vecka efter skörd, ingen av dem är gjorda av copra. Silverpaketet är däremot pressat eller extraherat från copra. Unilever säjer pressat men jag vet inte…
Iaf båda sorterna på hälsokosten, med och utan smak, är precis lika bra, den med smak har kanske lite mer mineraler och sånt kvar men det är fettet man vill åt.

Hur lång tid har det tagit för er att komma i ketos? O slippa sötsuget? Jag är helt klart sockerberoende, o det ska bli SÅ skönt att slippa det!
Efter nån vecka fick jag riddarrustningssmak i munnen och det höll i sig i minst en månad, samtidigt fick kisset lite konstig färg och lukt. Nåt annat märkte jag inte ketosen på. Men det är inte alla som märker nånting. Det som märks är överskottet av ketonkroppar som kommer ut men vissa ställer in sig direkt och får aldrig nåt överskott.

Jag har varit i ketos flera ggr med Cambridgekuren, o det har jag verkligen märkt
. Smakar ju gammal sko i munnen o jag kände mig fruktansvärt ofräsh fastän jag var nyduschad…
Men det är ju ljuvligt att veta att man går ner i vikt
Ketos betyder inte automatiskt att du går ner i vikt, det betyder bara att du inte äter tillräckligt med kolhydrater för att driva runt kroppen på dem. Med LCHF bränner du fett istället och på Camebridge muskler (och lite fett).

#56 Aha! Trodde jag! 

Vet någon om man kan göra detta om man har problem med njurarna?
Vet iaf att Cambridgekuren ska man inte köra då för det belastar njurarna för mycket. Någon som har koll på sånt av er alla goa människor härinne?

Vad för problem har du med njurarna, njursten??

Hej!
Jag har sedan två år diagnosen AIH (autoimmun hepatit).
Jag är jättesugen på att börja med LCHF kost. Kan det vara problem med tanke på min leversjukdom? Någon som vet?

#60 Nej, jag har nedsatt njurfunktion, de är inte lika effektiva som de flesta andras.
#61 Det har jag ingen aning om tyvärr. Hoppas nån annan är haj på det här
Vill bara påminna alla om www.lowcarbkost.com som en bra startsida. Kolla på www.internetbokhandeln.se så ser man att Skaldeman intar plats 1 och 2 över de mest sålda böckerna. GI-Noll.
Lycka till…

Idag har jag börjat o det ska bli så spännande
!
Lycka till och fortsätt att rapportera!
Numer pensionär i Nynäshamn

Tycker det är svårt att få i mig tillräckligt med protein. Gillar bara att äta fet fisk, kyckling o ost. Inga andra korvar, pålägg eller köttbitar. Gillar inte kokta ägg heller tyvärr.
Fettet är det inga problem med, men jag tycker det är svårt att hitta variation i protein.
Är proteinpulver bra eller dåligt? Kan inte läsa på förpackningen för jag har slängt den.
O nu är jag SÅ sötsugen, har jag ätit för lite då eller? Provade göra smörbollarna, men det var inget jag gillade alls.